عمومی | دانشگاه مازندران

نشست مدیران گروه‌های آموزشی، معاونان و مدیران ستادی و روسا و معاونان دانشکده‌های دانشگاه مازندران

با حضور سرپرست دانشگاه برگزار شد :

نشست مدیران گروه‌های آموزشی، معاونان و مدیران ستادی و روسا و معاونان دانشکده‌های دانشگاه مازندران

عضو هیات‌علمی ‌ بودن فقط یک شغل نیست، بلکه یک رسالت است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، نشست مدیران گروه‌های آموزشی، معاونان و مدیران ستادی و روسا و معاونان دانشکده‌ها با حضور دکتر کوروش نوذری سرپرست دانشگاه مازندران در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد .

دکتر نوذری در این نشست با اشاره به وضعیت فعلی دانشگاه در حوزه‌های مختلف، بیان داشت: نگاه ویژه‌ای به وضعیت آموزشی و برنامه‌هایی برای رسیدن به اهداف‌مان داریم که سرفصل‌های کلی آن، بحث امروز بنده است .

سرپرست دانشگاه مازندران با تاکید بر این‌که دانشگاه مازندران نقاط قوت بسیاری دارد که وجود نخبگان و فرهیختگان توانمند در عرصه‌های مختلف، یکی از آن نقاط می‌باشد، افزود: منابع انسانی کارآمد از نقاط‌قوت برجسته‌ی دانشگاه محسوب می‌شود. در کنار این موضوع، ما از پتانسیل و امکانات مادی و معنوی نسبتا مناسبی نیز برخورداریم، قریب به ۲۰۰ هکتار زمین با ارزش در اختیار داریم، دانشگاه مادر و منتخب استان هستیم در یک گستره جغرافیایی از رامسر تا گلوگاه، با قابلیت نظارت دقیق بر فرآیندها و همه تعاملات در آموزش عالی استان و سایر منابع البته اینکه چقدر از این قابلیت ها استفاده می‌کنیم، جای سوال جدی دارد. ولی پتانسیل این نظارت عالی از سوی دانشگاه مازندران برای همه مراکز آموزشی استان به‌صورت بالقوه وجود دارد. همچنین شاهد تاثیرگذاری دانشگاه مازندران به‌عنوان دانشگاه جامع استان و کارکردهای دانشگاه مازندران در طیف گسترده‌ای از مسایل علوم‌انسانی هستیم که از این حیث، دانشگاه منحصر به فردی در شمال کشور می باشیم. به‌عنوان مثال دانشکده الهیات تنها دانشکده تخصصی در حوزه الهیات در شمال کشور است و همه این‌ها، جزء نقاط قوت ما به حساب می‌آید.

دکتر نوذری با بیان این‌که این جلسه برای بررسی چالش‌ها، وضعیت فعلی و تعیین خط‌مشی آینده تشکیل شده است، ادامه داد:. اگر ما به دفعات مکرر با مدیران جلسه داشته باشیم، ولی ارزیابی درستی از جلسات قبلی و نتایج مربوط به آن ها و پیاده‌سازی مباحث نداشته باشیم، توفیقی کسب نخواهیم کرد. قریب به ۷۰ نفر از انسان‌های فرهیخته این جا جمع شده اند و ۲۱۰ ساعت مفید برای یک قشر فرهیخته کشور در این جلسه هزینه می‌شود که هزینه سنگینی است. خروجی این هزینه ها باید در نظر گرفته شود، ارزیابی شود و به مرحله اجرا درآید.

سرپرست دانشگاه جامع استان با اشاره به لزوم ارزیابی عملکرد خود و مدیران در درون دستگاه خاطرنشان کرد: توزیع فرصت‌ها باید عادلانه باشد و ما در این مسیر گام برداشته و برمی‌داریم و ثابت قدم خواهیم بود. اما به کمک شما و لطف خدا نیاز داریم. نقش دانشگاه مازندران در تعاملات کلان، کم‌رنگ شده است. ما در تعاملات استانی و ملی ضعیف عمل کرده ایم. باید دانشگاه مازندران از جایگاه رفیعی در ذهن مسئولان استانی برخوردار باشد. انتظار می رود یک مسئول کلان، دانشگاه را در اولویت خود ببیند. این وضعیت نامطلوب، یک بخش به‌خاطر نگاه مسئولان و یک بخش دیگر به‌خاطر عقب‌نشینی و قصور ما، از من مسئول تا همه همکاران گرامی است. شاید یک دلیل، موقعیت جغرافیایی ما باشد. ما نمی‌توانیم محل دانشگاه مازندران را تغییر دهیم پس باید فکر دیگری بکنیم. این مهم، یکی از اهداف اصلی ما است. در انجام این هدف بزرگ، همه باید کمک کنیم تا دانشگاه مازندران بتواند از پتانسیل استان و کشور بهره‌مند شود. ما مرجع علمی دانشگاه‌ها، ادارات و سازمان‌های استان هستیم و این مرجعیت باید حفظ شود و اعتلا پیدا کند.

دکتر نوذری دانشگاه مازندران را یک نهاد تاثیرگذار و موثر دانست و اظهار داشت: این یعنی مرجعیت علمی و پتانسیل بالقوه برای اثرگذاری زیاد. ما مستحق این مرجعیت هستیم و باید برای تعالی این مرجعیت، جهد و کوشش کنیم. ما نمی‌توانیم از فاصله‌گرفتن از استانداردها و مرجعیت غافل باشیم. هرکدام از ما در جایگاه مدیریتی خود، چقدر به راهبرد کلی دانشگاه کمک کرده‌ایم؟ باور دارم که همه باید در مدیریت دانشگاه، نقش‌آفرین باشیم و هیچ‌کس به‌تنهایی قابلیت اداره دانشگاه مازندران را ندارد. ما وظیفه داریم تا در سطح استانی، ملی و بین‌المللی برای دانشگاه مازندران تعاملات مناسب و مطلوب ایجاد کنیم .

سرپرست دانشگاه مازندران با تاکید بر این که عضو هیات‌علمی بودن فقط یک شغل نیست، بلکه یک رسالت است، افزود: قبل از انتصاب این جانب، شیوه‌نامه اعطای پایه‌های تشویقی دانشگاه را بازنگری کردند و خودم حضور داشتم و بازنگری خوبی انجام شده است و در این بسته که به‌زودی در هیات امنا تصویب خواهد شد، پایه‌های تشویقی آموزشی نیز دیده شده و شاخص‌گذاری شده است. البته حتما هم نقص دارد و ما نقص‌ها را بعد از اجرا شناسایی و برطرف می‌کنیم. این اولین گام در راستای قدرشناسی از کسانی است که مقوله معلمی و آموزش را جدی گرفته‌اند .

وی ادامه داد: مرحله دوم، تدوین شیوه‌نامه اعطای گرنت آموزشی است که اکنون دوستان مشغول تدوین این شیوه نامه هستند که دو دانشگاه در تدوین و اجرای این بسته پیشگام شده‌اند و ما به این نتیجه رسیده‌ایم دانشگاه مازندران هم در این زمینه، گام رو به جلو بردارد. امیدوارم بتوانیم هر چه زودتر آن‌را به مرحله اجرا برسانیم. ما نمی‌توانیم از توانمندسازی اعضای هیات علمی با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه های مورد نظر غافل شویم. بسته‌های توانمندسازی باید اجرا شوند و تاکنون نیز اجرا شده‌اند، ولی باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم. اگر عضو هیات علمی محترمی در شروع کلاس ها به دانشجویان می‌گوید چرا اینجا نشسته‌اید که این رشته خاص را بخوانید؟ این رشته شما را به جایی نخواهد رساند، این یعنی تزریق ناامیدی به دانشجویان! این مساله باید در جایی به این فرد آموزش داده شود که شما حق ندارید امید را در انسان از بین ببرید. نقش روسای دانشکده‌ها، معاونان و مدیران در این مقوله بسیار مهم است. اجازه ندهید انسان‌ها را ناامید کنند. ما نباید جوانانی را که وظیفه تمدن‌سازی کشور را برعهده دارند، ناامید کنیم و آرمان‌های‌شان را نابود کنیم. این خطر و آسیب بزرگی است. این ناامیدی از دانشگاه به جامعه سرایت می‌کند و خسارت‌بار است.

دکتر نوذری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که ما می‌خواهیم از تجربه، نهایت استفاده را کنیم، ولی باید نسل جدیدی از مدیران هم در دانشگاه پرورش پیدا کنند، گفت: ما می‌خواهیم به نیروهای جوان هم میدان دهیم. پس آن‌ها را مورد حمایت قرار داده و از تجربیات خود، آنها را بهره مند کنید و به آن‌ها فرصت عرض اندام و نشان دادن توانایی ها بدهید. در بخش عمرانی، تمام هم و غم ما برای تکمیل بخش‌های خاصی با اولویت است. سعی ما بر این است که بال شرقی دانشکده علوم اقتصادی و اداری تا ۲۵ شهریور آماده شود. ما تمام تلاش خود را برای اتمام طرح های عمرانی دارای اولویت به کار می‌گیریم و امیدواریم که در این مسیر توفیقی حاصل شود .

سرپرست دانشگاه مازندران در ادامه سخنان خود با بیان این‌که بین‌المللی‌سازی دانشگاه با شعار انجام نمی‌شود، افزود: اگر ما نتوانیم با دانشگاه های برتر دنیا تعامل برقرار کنیم، کشور ما در آینده در عرصه بین‌المللی، جایی برای سر بلندکردن نخواهد داشت. این مساله محدود به دانشگاه مازندران نیست و فراتر از آن است . یعنی به طریقی به آینده این کشور گره خورده است.

دکتر نوذری به سهل‌انگاری در اجرای قانون اشاره کرد و بیان داشت: ما در اجرای بی کم و کاست قانون و در عین حال عدالت در توزیع فرصت ها تعلل نخواهیم کرد.

دکتر نوذری در پایان سخنانش با بیان اینکه انتظار می‌رود همه‌ی مدیران در مدیریت دانشگاه نقش فعال و پویایی داشته باشند، سخنان خویش را به پایان رساند.

دانشگاه از زنجیره‌ها و معاونت‌های مختلفی تشکیل شده است که رسالت دانشگاه را پیش می‌برند

دکتر علی اکبر باقری خلیلی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، هدف از برگزاری این نشست را بیان سیاست‌ها و برنامه‌های دانشگاه و طرح دیدگاه‌ها، انتقادها و پیشنهادهای مدیران گروه‌ها برای تبادل‌نظر در جهت پیشبرد بهینه امور دانشگاه عنوان کرد و افزود: دانشگاه از زنجیره‌ها و معاونت‌های مختلفی تشکیل شده است که رسالت دانشگاه را پیش می‌برند. امیدوارم که این جلسات به صورت تخصصی نیز برگزار شود.

دکتر باقری با اشاره به این‌که ما در کار خود در حوزه معاونت آموزشی و در سیاست‌گذاری، پایبند به سند راهبردی هستیم، گفت: اصلاح و بهبود هرم اعضای هیات علمی نسبت به دانشجو باید مبنا قرار بگیرد و این از سیاست‌های ما در این حوزه است و راه حل آن، جذب اعضای هیات‌علمی توانمند است. اگر چه نسبت بهتر شده، ولی به حد قابل قبول نرسیده است. نسبت ما یک به بیست و هشت است که رضایت‌بخش نیست و باید این نسبت کاهش پیدا کند. امیدواریم همه با هم بهترین‌ها را برای دانشگاه جذب کنیم.

وی افزود: ما باید به توسعه رشته گرایش‌ها هم فکر کنیم و باید آن‌ها را افزایش دهیم. ما توانستیم مجوز رشته‌های تاریخ در مقطع کارشناسی، روانشناسی ورزشی، زبان و ادبیات انگلیسی، شیمی پلیمر، مهندسی مکانیک، حقوق بشر و طراحی کاربردی صنایع دستی را در مقطع کارشناسی ارشد و حقوق عمومی را برای مقطع دکتری اخذ کنیم. طبیعتا درخواست رشته گرایش‌های جدید مورد انتظار ما است. با سوق‌گیری به سمت رشته‌های بین رشته‌ای، شیوه‌نامه پایه‌های تشویقی که براساس آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی حداکثر ۷ بود، به ۱۰ رساندیم. اما انتظاراتی هم داریم که اولین آن، حضور تمام‌وقت و فعال اعضای هیات علمی است که رصد آن با مدیران و معاونان گروه‌ها است. عدم تشکیل کلاس‌ها در بعضی از دانشکده‌ها به‌ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی نگران‌کننده است و این یکی از وظایف مدیران گروه و معاونان دانشکده‌ها است که نظارت بیشتر را می‌طلبد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، انتظار بعدی را رفتار دانشگاهی و اخلاق‌مدار در گروه‌های آموزشی و میان اعضای هیات علمی با تدبیر و روش‌هایی که مدیر گروه در پیش می‌گیرد عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه تعاملات اجتماعی و اخلاقی در گروه‌های آموزشی در معرض آسیب‌های جدی قرار دارد که باید مدیران گروه‌ها آن را مدیریت کنند. در ارتباط با پذیرش دانشجویان غیرایرانی نیز تنگناهایی وجود دارد که باید آن‌ها را برطرف کنیم. ما در آغاز راه هستیم و تجربه کمی داریم باید به ما کمک کنید. کل دانشجویان غیرایرانی ما در سال ۹۵-۹۴، ۱۳ نفر بود و در سال ۹۷ این عدد به ۱۳۰ رسید. متاسفانه از آغاز سال ۹۷ به دلایل مختلف رو به کاهش رفت که باید آسیب‌شناسی شود.

دکتر باقری ادامه داد: موضوعی که همه ما باید به صورت جدی به سمت آن برویم، تقویت و توسعه سیستم الکترونیکی دانشگاه است. ما کارهایی مانند سامانه سامد را اجرا کردیم که در انتظار تصویب هیات امنا جهت پرداخت هزینه این سیستم هستیم. بایگانی الکترونیکی امور آموزشی دانشگاه شروع شده و در حال حاضر ۳۷۰ هزار سند اسکن شده است و دوستان باز هم مشغول به‌کار هستند. دانشجویان می‌توانند تسویه‌حساب سیستمی را از طریق مدیریت درخواست ارایه دهند. نکته‌ای که باید جدی بگیریم، غربالگری و چابک‌سازی سیستم الکترونیکی است. سیستم ما الان سنگین است و باید به نحو احسن از آن بهره‌برداری شود تا در زمان انتخاب واحد، سیستم قطع نشود. چند عامل در انتخاب واحد موثر است که یکی از آن‌ها برنامه‌ریزی به‌موقع است. نکته بعد، نظارت مستمر بر فرآیند انتخاب واحد است تا ببیند چه درس‌هایی اضافه است و باید حذف شوند و چه درس‌هایی کم است و باید اضافه شوند. محور بعدی، نظارت دقیق مرکز فناوری اطلاعات بر سیستم اینترنتی و سرورها است که البته دوستان وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند، ولی نیاز به نظارت بیشتر دارد.

عضو هیات رییسه دانشگاه مازندران به لزوم تعیین تکلیف دانشجویان بدهکار توسط امور مالی اشاره کرد و افزود: مدیریت مستمر امور مالی و تعریف شهریه، پایش درگاه‌های پرداخت اینترنتی، حضور یک کارشناس مالی با شماره تلفن مشخص به‌صورت تمام‌وقت جهت پاسخگویی به سوالات دانشجویان از جمله موارد ضروری است. نکته بعدی، کنترل برنامه‌ها و مدیریت زمان‌بندی انتخاب واحد است که با مدیریت گروه‌ها و معاونان آموزشی است که در آن ایام باید تمام‌وقت حضور داشته باشند. شناسایی و بهره‌وری از تمام امکانات سامانه سما، حذف و ممنوع‌کردن چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها، ایجاد پیوند الکترونیکی بین دانشکده‌ها، معاونت آموزشی و معاونت مالی برای صدور ابلاغ الکترونیکی تدریس نیز از دیگر راه‌های تسعه سیستم الکترونیکی در دانشگاه است.

تصاویر بیشتر

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه های گروهی