عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

برای توانمند سازی والدین و تقویت تغذیه با شیرمادر، با یکدیگر همکاری کنیم، حال و آینده !

وبدا؛ سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به آغاز هفته ملی و جهانی ترویج تغذیه با شیرمادر از تاریخ دهم لغایت شانزدهم مردادماه ۹۸ ، از انتخاب شعار " برای توانمند سازی والدین و تقویت تغذیه با شیرمادر، با یکدیگر همکاری کنیم، حال و آینده ! " برای این هفته خبر داد.
به گزارش وبدا؛ سید راشد جزایری، از تغذیه با شیرمادر بعنوان یکی از استراتژی های امنیت غذایی یاد کرد و افزود: بخشی مهم از شروع شیوه زندگی سالم تغذیه با شیرمادر است.
وی در ادامه، تقویت فرآیندهای مرتبط با برنامه ترویج تغذیه با شیرمادر را از انتظارات معاونت بهداشتی وزارت متبوع عنوان کرد و افزود: در این راستا از حوزه بهداشت و درمان دانشگاه ها انتظارات می رود، ضمن تشکیل کمیته های شیرمادر در سطوح مختلف،‌ نسبت به تدوین برنامه عملیاتی به منظور بهبود شاخصها بویژه تغذیه انحصاری تا پایان ۶ ماهگی اقدام شود.
جزایری افزود: برنامه های آموزشی و تدوین تقویم آموزشی بر اساس طرح دوره های ابلاغ شده (پرستاران بخشهای مراقبت ویژه نوزادان، مشاورین شیردهی در بیمارستانها و سیستم بهداشتی، افراد شاغل در بیمارستانهای دوستدار کودک و مراقبین سلامت از دیگر انتظارات از حوزه بهداشت و درمان بشمار می رود.
وی، ارتقای تماس پوست با پوست و شروع شیر مادر در ساعت اول تولد (درتسهیلات و بیمارستانها )، برنامه ریزی برای نظارت براجرای قانون ترویج تغذیه با شیرمادر، ترویج تغذیه با شیرمادر در جامعه (هفته جهانی شیرمادر )، تقویت هماهنگی با معاونتهای غذا و داروی دانشگاه (اجرای قانون کد بین المللی و نظارت بر داروخانه ها و...) و برنامه ریزی به منظور بهبود مراقبت تغذیه با شیرمادر در مراکز ارائه خدمت و اجرای برنامه ارتقاء مشاوره شیردهی (تربیت مشاوران شیردهی )، برنامه ریزی در جهت افزایش پوشش غربالگری تغذیه با شیرمادر (مراقبت ۳-۵ روزگی )، ارتقای فرآیند غربالگری شیرخواران محروم از شیرمادر و توزیع شیرمصنوعی یارانه ای برای آنان و کاهش مصرف شیر مصنوعی در شهرو روستا و اجرای برنامه مراقبت آغوشی و ترویج تغذیه با شیرمادر در نوزادان نارس و پیگیری ایجاد بانک شیر در بیمارستانهای منتخب را از دیگر انتظارات از معاونت بهداشتی دانشگاه ها برشمرد.