عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

بررسی تازه های تشخیصی و درمانی نوروپاتی در مرکز پزشکی شهیدمدرس



دکتر رئیس السادات متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مرکز پزشکی شهید مدرس اظهار داشت: نوروپاتی بیماریی است که باعث آسیب یا اختلال عملکرد در اعصاب محیطی بیمار می شود.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از مرکز پزشکی آموزشی و درمانی شهید مدرس،سمپوزیوم تازه های تشخیصی و درمانی نوروپاتی سوم مرداد ۹۸ در مرکز پزشکی آموزشی و درمانی شهید مدرس برگزار شد.

دکتر رئیس السادات متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مرکز پزشکی شهید مدرس در این سمپوزیوم ضمن بیان توضیحاتی اظهار داشت: نوروپاتی دسته ای از بیماری ها هستند که در آنها سیستم اعصاب محیطی بیمار دچار آسیب یا اختلال عملکرد می شود و دارای انواع ارثی و اکتسابی است.

این دانشیار دانشگاه؛ اختلال حس، خواب رفتگی و گزگز اندام ها، درد و ضعف را از مهم ترین نشانه های نوروپاتی برشمرد و خاطرنشان کرد درموارد خفیف بیماری، ممکن است بیمار هیچ شکایتی نداشته باشد.

به گفته دکتر رئیس السادات، این گروه از بیماریها برحسب علت و شدت عارضه می تواند اثرات قابل توجهی برعملکرد و کیفیت زندگی بیماران داشته باشند و در برخی موارد، درمان و علاج قطعی وجود ندارد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بیمارستان شهید مدرس با اشاره به این مطلب که احتمال بروز نوروپاتی محیطی حدود ۲ درصد در افراد بدون ریسک فاکتور درجامعه است خاطرنشان کرد که میزان بروز بیماری در افرادی که  دارای زمینه های طبی هستند به بیش از۱۵ درصد می رسد.

وی نورو پاتی ناشی از دیابت و سایر بیماریهای متابولیک، نوروپاتی به دنبال  شیمی درمانی، سموم و داروها را از جمله مهمترین انواع اکتسابی نورو پاتی عنوان کرد و افزود: نوروپاتی دیابتی یکی از شایع ترین عوارضی است که بیش از نیمی( ۷۰-۵۰ درصد) از مبتلایان به دیابت را درگیر می سازد و در موارد کنترل نشده به سرعت می تواند به زخم مقاوم وحتی قطع عضو منجر شود.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران تاکید کرد: با وجود نتایج امیدوار کننده طب بازساختی نظیر ژن درمانی و سلول درمانی در درمان نوروپاتی ها؛ همچنان پیشگیری، تشخیص زودرس، دارودرمانی و اقدامات توانبخشی مناسب تا حد زیادی می تواند باعث کاهش عوارض و پیامدهای فردی، اقتصادی و اجتماعی نوروپاتی شود.

براساس این گزارش سمپوزیوم مذکور به همت مرکز توسعه پژوهشهای بالینی بیمارستان شهید مدرس و انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران و با مشارکت گروههای آموزشی طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران، تهران، ارتش و بقیه ا... برگزار شد.

در این سمپوزیوم که با حضور متخصصان طب فیزیکی تهران و شهرستانها برگزار شد، در خصوص اهمیت، روشهای تشخیصی نوین نظیر تشخیص های ژنتیکی،به کارگیری سونوگرافی و سودواسکن، تازه های الکترودیاگنوز، روشهای مدیریت و کنترل بیماری، به کارگیری روشهای فیزیکی، طب مکمل و جایگزین و روشهای توانبخشی در راهنمای بالینی مربوطه بحث و بررسی صورت گرفت.