عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

تلاش می کنیم با بهره گیری از تمام توان علمی و اجرایی، از بروز موارد جدید هپاتیت جلوگیری کنیم

به مناسبت ششم مرداد، روز جهانی هپاتیت، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز با گفتن اینکه برنامه حذف هپاتیت در ایران تا سال ۱۴۱۰ از طریق داروهای موثر و کارآمد، در دستور کار قرار گرفته است؛ اظهار کرد: ما متعهد هستیم تا با بهره گیری از تمام توان علمی و اجرایی، از بروز موارد جدید این بیماری جلوگیری کنیم.

دکتر بهزاد میرزازاده با اشاره به اینکه هپاتیت یکی از اصلی ترین عوامل سرطان کبد و نارسایی کبدی است که خوشبختانه با تلاش‌های موثر در دو دهه اخیر و با استفاده از ظرفیت‌های شبکه بهداشت و درمان و تلاش های کشوری برای تولید واکسن در داخل و تولید داروی هپاتیت « C » منجر به کاهش شیوع بیماری هپاتیت « B » و « C » شده است؛ گفت: با برنامه‌های جامع، واکسیناسیون هپاتیت « B » در نوزادان و گروه های پُرخطر، شیوع هپاتیت « B » رو به کاهش است و کنترل آن، از اهداف عالی نظام سلامت است.

به گفته این مقام مسوول، دستیابی به این اهداف مهم، نیازمند ارتقای سطح دانش جامعه و ایجاد فرهنگ آگاهی از هپاتیت، آموزش و بیماریابی فعال در گروه‌های پُرخطر، به ویژه بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، معتادان تزریقی و افراد با سابقه زندان است. وی افزود که می‌توان با همکاری همه جانبه تمامی ارگان های مسوول، به هدف حذف هپاتیت « C » دست یافت و شاهد کمتر شدن موارد بروز هپاتیت « B » در جامعه بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز با اشاره به شعار روز هپاتیت امسال، انتخاب شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، با عنوان «سرمایه گذاری به منظور حذف هپاتیت»، دریاره راه های انتقال این بیماری، گفت: هپاتیت « B » و « C »، مانند ایدز از راه خون و فرآورده های خونی آلوده، تماس جنسی با شرکای جنسی متعدد و از مادر آلوده به جنین منتقل می شود.

انجام واکسیناسیون کلیه کودکان زیر شش سال و گروه های پُرخطر با واکسن هپاتیت « B »، استفاده نکردن از سرنگ و تیغ مشترک، استفاده از کاندوم در روابط جنسی پُرخطر، درمان موارد مبتلا به هپاتیت « C »، و کنترل هپاتیت « B » تحت نظر متخصص عفونی؛ از جمله راه های پبشگیری از هپاتیت است که دکتر میرزازاده به آن ها اشاره کرد.