عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت

چهارمین نشست تخصصی مدیران مراکز رشد واحدهای فناور منطقه۲ دانشگاه آزاد اسلامی در واحد مرودشت برگزار شد


چهارمین نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور منطقه دو دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر حامد افشاری مدیر‌کل کارآفرینی و تجاری‌سازی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران مراکز رشد استانهای فارس، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد به منظور ارزیابی عملکرد مراکز رشد و شناسایی راهکارهای توسعه فعالیت‌های شرکت های دانش‌بنیان به میزبانی واحد مرودشت برگزار شد .

به گزارش خبرنگار آنا از مرودشت، در ابتدای این نشست، دکتر سید ابراهیم حسینی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ضمن خیر مقدم به مدعوین وشرکت کنندگان، با اشاره به جایگاه مراکز رشد دانشگاهی در به فضیلت رساندن نتایج تحقیقات علمی همکاران دانشگاهی، توجه بیش از پیش به مباحث کارآفرینی و تجاری سازی را یادآوری و بر حمایت همه جانبه این واحد دانشگاهی از استقرار هسته های فناور در مرکز رشد این واحد دانشگاهی تاکید کرد.

معاون پژوهشی و فناوری واحد مرودشت در این نشست، هدف از برگزاری چنین جلساتی را هم‌اندیشی و هم افزایی خانواده مراکز رشد دانست و بر ضرورت استمرار برگزاری این قبیل جلسات که به توسعه و پیشرفت مراکز رشد کمک می‌کند، تاکید کرد .

دکتر قهرمان سلوکی نژاد با توصیف مولفه های اصلی و اساسی مراکز رشد، گفت: « برای تحقق اقتصاد دانش ‌بنیان باید به مراکز رشد و فعالیت‌ شرکتهای دانش‌بنیان آن توجه بیشتری کرد و آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و شناخت از فعالیت‌های این مراکز به استادان، کارکنان و دانشجویان از مقدمات این کار است».

دکتر حامد افشاری مدیر‌کل کارآفرینی و تجاری‌سازی دانشگاه آزاد اسلامی هم در ادامه با بیان ظرفیت‌های موجود، به راهبردها و استراتژی های اداره کل کارآفرینی و تجاری سازی اشاره کرد و افزود:« توسعه پایدار و پویا در تجاری سازی فناوری دانشگاه، بسترسازی و توسعه کیفی فناوری ها، توسعه سهم دانشگاه از محل تجارت فناوری و محصولات دانش بنیان در سه سطح ملی، منطقه ای و بین المللی و ایجاد شبکه کارآفرینی از راهبردهای این اداره کل است» .

وی گفت: «توسعه و توانمندسازی مراکز رشد، شرکت ها و محصولات دانش بنیان، گسترش بازار محصولات فناورانه، ایجاد و اصلاح قوانین و مقررات تجاری سازی به منظور چابک سازی فرآیند تجاری سازی در دانشگاه، توسعه فرآیندهای مالی، حمایت از مالکیت فکری و سیاستگذاری شتاب دهنده ها و مراکز نوآوری از اقداماتی است که باید در توسعه پایدار و پویا در تجاری سازی فناوری های دانشگاه مدنظر قرارگیرد» .

افشاری به اهمیت بسط و گسترش فعالیت‌های مراکز رشد اشاره کرد و بخشنامه‌‌ها و آئین‌نامه‌ ها و روش‌های حمایت از واحدهای فناور و هسته‌ های مستقر در مراکز رشد را مبتنی بر شیوه نامه اجرایی ارائه شده از سوی سازمان مرکزی دانشگاه تشریح کرد و مدل‌های درآمدی مراکز رشد و شیوه مشاوره کسب و کار به هسته‌ ها و واحدهای فناور را مهم توصیف کرد» .

در ادامه این جلسه، مدیران مراکز رشد واحدهای استان های فارس، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد با بیان گزارش عملکرد به ارائه مسائل مربوط در حوزه کاری خویش پرداختند و مقرر شد، جمع بندی این نظرات به کمیته نظارت و ساماندهی مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی انتقال داده شود.