عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر

هادیانی با آنا مطرح کرد: تلاش دانشگاه آزاد اسلامی برای حل مشکلات نساجی مازندران/ محصولات کشاورزی با زیرساخت‌ دانش‌بنیان تولید می‌کنیم

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت نساجی تامین‌نشدن مواد اولیه است، گفت: به‌عنوان دانشگاه نسل سوم و چهارم این مسائل را دنبال کرده و اعلام کرده‌ایم مشکل صنعت نساجی مازندران را حل خواهیم کرد.

میرامید هادیانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در قائم‌شهر درباره منابع طبیعی و کشاورزی استان مازندران اظهار کرد: یکی از محورهای توسعه اقتصادی مازندران کشاورزی و منابع طبیعی است؛ اما اتخاذ دو رویکرد باعث شده مباحث کشاورزی در این استان در دهه گذشته گسترش پیدا نکند.

وی افزود: نخستین دلیل گسترش نیافتن مباحث کشاوزی این است که هنوز مشخص نشده مازندران قطب کشاورزی بوه و یا می‌توان صنعت را نیز در آن پیگیری کرد و دوم اینکه سیستم‌های دولتی هنوز این مهم را در آمایش سرزمینی در این استان مشخص نکرده‌اند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر گفت: همین مسئله باعث شده اقتصاد مبتنی بر صنعت در مازندران پیشرفت نکند و از سوی دیگر اقتصاد مبتنی بر کشاورزی آن بر اثر سوء مدیریت‌ها رو به زوال رفته و تاثیر این مسئله در دانشگاه نیز آن است که تعداد دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی ما در یک دهه گذشته به‌شدت کاهش پیدا کنند تا جایی که از ۲ هزار دانشجوی این رشته فقط در واحد قائم‌شهر در ۱۰ سال گذشته به ۲۰۰ دانشجو برسیم که این مسئله بسیار مهمی است.

هادیانی درباره توجه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر به مسئله رونق و تحول در حوزه کشاورزی تصریح کرد: نخستین محور توسعه‌ این واحد دانشگاهی در حوزه تحول کشاورزی را احیای رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی قرار دادیم و در نخستین قدم نیز همه زیرساخت‌های موجود اعم از زمین‌های کشاورزی را احیا کردیم. الان زمین‌ها زیر کشت برنج و گندم بوده و از طرف دیگر پرورش طیور اعم از اردک، بلدرچین و پرورش ماهی‌های گرمابی و سردابی را نیز احیا کردیم.

وی با بیان اینکه پرورش دام کوچک و کلینیک دامپزشکی را در چهار ماه گذشته فعال کرده‌ایم، اظهار کرد: صنعت غالب بر منطقه قائم‌شهر نساجی است و مواد اولیه این صنعت که پنبه بوده از محصولات کشاورزی محسوب می‌شود. امروزه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صنعت تامین نشدن مواد اولیه بوده که همه این مسائل را می‌توان در دانشگاهی که به‌عنوان نسل سوم و چهارم تعریف شود، دنبال کرد و ما نیز به همه این مباحث ورود کرده و اعلام کرده‌ایم مشکل صنعت نساجی این منطقه را حل خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر با بیان اینکه ۷۵ هکتار زمین در اختیار داریم که ۱۵ هکتار آن در چهار ماه اخیر فعال شده است، افزود: در حوزه توسعه کشاورزی اعلام کردیم با توجه به شعار رونق تولید در این زمینه ورود جدی خواهیم داشت که این کار را نیز با توجه به فعال‌سازی زیرساخت‌های این واحد در چهار ماه گذشته، عملیاتی کرده و موفق هم شدیم و اکنون تمام محصولات کشاورزی ما زیرساخت‌های دانش‌بنیان داشته و جزء محصولات ارگانیک هستند.

هادیانی گفت: در مزرعه برنج‌ این واحد دانشگاهی، اردک پرورش دادیم تا جایی که این‌طور تصور شد هدف اصلی‌مان پرورش اردک است؛ اما ما برای مبارزه با آفات برنج و تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز و بالابردن کیفیت پرورش ماهی‌های گرمابی‌ دست به پرورش اردک در مزرعه برنج زده‌ایم، در حقیقت ما زنجیره دانش‌بنیانی را در این مزرعه تشکیل دادیم که این موضوع بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه استراتژی‌ این واحد دانشگاهی در جذب دانشجو در رشته‌های کشاورزی، جذب دانشجوی اشتغال‌محور است، تصریح کرد: هرچند در مقایسه با ۱۰ سال گذشته تعداد دانشجوی کشاورزی ما کاهش یافته است؛ اما در منطقه اعلام کردیم زیرساخت‌های اشتغال دانشجو را فعال کرده‌ایم و از آنجایی که زیرساخت‌های کشاورزی این واحد دانشگاهی، ظرفیت اقتصادی دارد، طبیعتاً از درآمدهای حاصل آن دانشجو می‌تواند با حضور در آنها مسئله شهریه خود را نیز حل کند و حتی برای خود درآمدزایی داشته باشد.