عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

برگزاری اولین جلسه شورای هماهنگی شبکه ملی جامعه و دانشگاه استان کرمان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکترمحمد صادق بصیری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان تاریخچه تشکیل اتاقهای فکر استانی و تبدیل آن به شبکه ملی جامعه و دانشگاه را توضیح داد و گفت: در سال ۱۳۹۳ اتاقهای فکر استانی توسط مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پایه گذاری شد و تفاهم نامه ای در این خصوص به منظور افزایش همکاری نخبگان و خبرگان سراسر کشور در موضوعات ملی و منطقه ای به امضاء رسید و به دانشگاه‌های مادر در استان های کشور ابلاغ گردید، دانشگاه شهید باهنر به عنوان دانشگاه مادر در استان کرمان و بزرگترین دانشگاه جامع جنوب شرق کشور اتاق فکر استان را تاسیس کرد و هفت کارگروه تخصصی بر اساس هفت حوزه سیاستی: محیط زیست و کشاورزی اقتصادی سیاست داخلی سیاست خارجی اجتماعی و فرهنگی بهداشت و سلامت و علم، فناوری و نوآوری را راه اندازی کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان عنوان کرد: به دلیل ثمر بخش بودن نتایج فعالیت اتاق های فکر استان‌ها، دولت تصمیم گرفته است به صورت گسترده‌تر این کار را دنبال کند،لذا اخیرا تفاهم نامه چهار جانبه ای به امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر کشور، رئیس سازمان برنامه بودجه کشور، رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری رسیده و تشکیلات اتاق های فکر با نام جدید"شبکه ملی جامعه و دانشگاه"شروع به کار کرده است، بنابراین مایه امیدواری است که این تلاش ها بتواند نقش و سهم مهمی در حل مسائل کشور داشته باشد.

دکتر زهرا ایرانمنش دبیر علمی شبکه ملی جامعه و دانشگاه اظهار کرد: با بررسی آیین نامه‌ها شبکه ملی جامعه و دانشگاه رسمیت پیدا کرد و هدف آن، جلب مشارکت نخبگان کشور است در فرآیند سیاست گذاری و برنامه ریزی در سطح استان و ارتقاء توان علمی دانشگاه به منظور سوق دادن فعالیت ‌های علمی دانشگاه به سمت رفع نیازههای استانی، ملی و همچنین ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه در تامل با جامعه و دولت است.

رئیس شبکه ملی خاطرنشان کرد: با برگزاری جلسات با کارگروه‌ها و پیگیری‌های لازم این نتیجه رسیدیم که تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه شهید باهنر و شهرداری در برنامه‌هایی در زمینه فضای سبز و آب ایجاد شود تا با کمک متخصین و نخبگان دانشگاه شهید باهنر این کار محقق شود.

بعد از سخنان و ارائه دیدگاه‌های حاضرین در جلسه، مطالب ذیل به تصویب رسید:

-بنا به پیشنهاد دبیر شبکه، روسای کارگروه‌های چهارگانه (دکتر رضا کامیاب رئیس کارگروه اقتصاد، صنعت و گردشگری-دکتر عباس پرداختی رئیس کارگروه بهداشت و سلامت-دکتر قاسم محمدی‌نژاد رئیس کار گروه آب و محیط زیست و منابع طبیعی-دکتر عباس تقی زاده رئیس کارگروه فرهنگی و اجتماعی) انتخاب شدند.

- مقرر شد کارگروهای مذکور در اسرع وقت نسبت به تشکیل کمیته‌های تخصصی از بین نخبگان دانشگاهی، مدیران اجرایی، بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد اقدام نموده و به بررسی کارشناسی و آسیب شناسی و ارائه راه کارهای علمی همت نمایند.

-مقرر شد هر دو ماه یکبار شورای هماهنگی شبکه جهت بررسی عملکرد دو ماهه کارگروها و تصمیمات مقتضی تشکیل شود.

-مقررشد به منظور تضمین اجرایی مصوبات کارگروه‌ها به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه گردد.

-مقرر گردید جلسه همگرایی در دهه اول شهریور ماه برگزار گردد.

دکتر محمد علی طاهر رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان و رئیس شبکه ملی جامعه و دانشگاه ضمن جمع بندی گفت: با توجه به اینکه این شبکه از سه ضلع اصلی نخبگان دانشگاهی؛ نمایندگان بخش خصوصی و جامعه مدنی؛ مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده است باید به صورت متحد در سطوح استانی و ملی، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: باید اولویت‌ها و دغدغه‌های اصلی هر حوزه را با توجه به نقش دانشگاه و نهاد علم، در سطح محلی شناسایی شود. با به کارگیری الگوی مشارکتی با وحدت و کمک سه ضلع اصلی، به دنبال رفع مشکلات هر منطقه باشیم تا در جهت پیشرفت ایران زمین مثمر ثمر باشیم.

در پایان از دکتر قاسم محمدی‌نژاد رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی بخاطر زحمات شایسته و ثمر بخشی که داشتند تقدیر به عمل آمد.