عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی: علل شکست نهضت مشروطه را تشریح کرد




حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در نشست راهبردی شورای راهبردی همایش ملی عدالت‌خواهی از انقلاب مشروطه تا گام دوم انقلاب، اظهار کرد کرد: باید به این نکته توجه کرد که چنین جنبشی که از حمایت همه جانبه مردم و روحانیت برخوردار بود، چگونه به انحراف کشیده شد در حالی که مشروطه یکی از نهضت‌های مهم بود که بر اساس روشنفکران دینی با نیروی مذهب شروع شد و با حمایت علما به پیروزی رسید.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی کنار گذاشتن علما را یکی از مهمترین علتهای شکست نهضت مشروطه عنوان کرد و گفت: نقش علما در پیروزی نهضت مشروطه به حدی پررنگ بود که حتی شرق شناسان هم اعتراف می‌کردند که انقلاب مشروطه، انقلاب روحانیت است.
وی با بیان اینکه نبود نظارت علما در مجلس یکی دیگر از علل شکست یا انحراف نهضت مشروطه بود، تصریح کرد: بر اساس متمم قانون اساسی مشروط باید پنج مجتهد تراز اول، به عنوان هیات ناظر بر مصوبات در جلسات مجلس حضور یابند تا مصوبات مجلس مغایرتی با احکام اسلام نداشته باشد، اما هیچوقت این موضوع اجرایی نشد و زمینه‌های انحراف مشروطه ایجاد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم، سلب اعتماد مومنان را دیگر علت شکست و انحراف نهضت مشروطه  عنوان کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب مشروطه، فضا برای نشر عقاید مختلف و تشکیل انجمن‌ها و گروه‌ها بطور علنی فراهم شد و دشمنان با این فضا مخالفت کرده و از سوی دیگر اعتقادات مذهبی مردم توسط روشنفکران غربی مورد هجمه و تمسخر قرار گرفت و به تدریج منجر به شکست انقلاب مشروطه شد.
وی وجود روشنفکران غربزده دیگر علت انحراف نهضت مشروطه برشمرد و افزود: در اواسط سلطنت ناصرالدین شاه برخی افراد تحصیل کرده غرب تحت تاثیر مکاتب غرب قرار گرفته و با تشکیل انجمن‌ها و گروه‌های مختلف با هدف ترویج فرهنگی غرب فعالیت می‌کردند؛ تا جایی که تعداد این انجمن‌ها در تهران به حدود ۱۴۰ انجمن رسیده بود و حدود ۳۰ هزار عضو داشت.
امام جمعه تبریز از صحنه خارج شدن مردم یکی دیگر از عوامل شکست یا انحراف نهضت مشروطه بیان کرد و گفت: این موضوع نیز تاثیر بسزایی در انحراف نهضت مشروطه داشت و سکوت مردم در صحنه‌های مختلف، باعث تشکیل مجلس موسسان و انتقال سلطنت به رضا خان شد.
نماینده ولی فقیه در استان یادآور شد: بعد از پیروزی مشروطه، رضا خان در کمتر از دو دهه توانست با استفاده از زر و زور و حمایت انگلستان دوباره به سلطنت رسیده و استبداد را به مملکت برگرداند.
آل هاشم، با بیان اینکه سه محور "عدالت عقلانیت و معنویت" جوهره اصلی حرکت توحیدی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق جامعه توحیدی عادلانه است افزود: همانگونه که ایران در جامعه جهانی مظهر مقاومت است، صاحبان گفتمان عدالتخواهی نیز پرچمدار حمایت از ملت های مظلوم در مقابل صاحبان زر و زور استکباری هستند.
همایش ملی عدالتخواهی از نهضت مشروطه تا بیانیه گام دوم انقلاب ۱۴ مرداد سالجاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار می شود .