عمومی | دانشگاه علامه طباطبائی

رئیس دانشگاه در نشست با سفیر افغانستان در ایران: پیوند ایران و افغانستان به دلیل زبان علمی و خواسته‌های مشترک، محکم و محکمتر شده است



رئیس دانشگاه در نشست با سفیر افغانستان در ایران: پیوند ایران و افغانستان به دلیل زبان علمی و خواسته‌های مشترک، محکم و محکمتر شده است

هیئت بلندپایه ای از وزارت تحصیلات عالیه افغانستان همراه با سفیر این کشور در ایران از دانشگاه علامه طباطبائی بازدید و با حسین سلیمی، رئیس این دانشگاه گفت و گو کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا ، در نشست این هیئت با رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر سلیمی در سخنانی گفت : خرسندیم که دانشگاه علامه طباطبائی از جمله فعالترین دانشگاه ها در زمینه ارتباط با کشور دوست و همسایه، افغانستان است و حضور سفیر افغاستان در ایران در این نشست برای بنده و همکارانم در دانشگاه علامه طباطبائی بسیار گرانقدر است .

او ادامه داد: پیوند کشور ایران و افغانستان نه تنها به دلیل قرابت زبانی و فرهنگی، بلکه به علت زبان علمی و خواسته های مشترک، محکم و محکمتر شده است .

دکتر سلیمی اظهار کرد: در طول پنج سال گذشته، دانشگاه علامه طباطبائی گونه های مختلفی از روابط دانشگاهی را با دانشگاه های افغانستان تجربه کرده است . وی افزود: بیش از ۱۲۰ دانشجوی افغانستانی در دانشگاه علامه طباطبائی مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۸۰ استاد از دانشگاه های افغانستان برای ادامه تحصیل به این دانشگاه آمده اند .

دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: برگزاری دو دوره گفت وگوی فرهنگی بین متفکران ایران و افغانستان، برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد کوتاه مدت و طراحی فعالیت های پژوهشی از جمله گونه های مختلف روابط بین ایران و افغانستان است .

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی از امضای تفاهم نامه های این دانشگاه با وزیر تحصیلات عالیه افغانستان در ارتباط با دانشگاه های کابل و هرات گفت و یادآور شد: دانشگاه های افغانستان خواهان کمک و یاری از دانشگاه علامه طباطبائی در جهت همکاری مشترک برای بازتولید ساختار آموزشی خود هم بوده اند .

او در ادامه افزود: دانشگاه علامه طباطبائی خواهان برقراری روابط نزدیکتری با کشور دوست و همسایه، افغانستان است؛ از جمله این خواسته ها می توان به تبادل استاد و دانشجو، افزایش تبادل رشته های مشترک و فعالیت های پژوهشی بیشتر اشاره کرد . او ادامه داد: احساس یگانگی دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه های افغانستان باعث شده تا این دانشگاه را شعبه ای از دانشگاه های افغانستان و همچنین دانشگاه های افغانستان را شعبه ای از دانشگاه علامه طباطبائی تصور کنیم .

دکتر سلیمی با اشاره به برگزاری اولین دوره آموزش زبان پشتو در دانشکده ادبیت فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: بسیار خرسندیم که این امر با استقبال گرم استادان این دانشکده روبه رو شد. این زبان از زبان های دیرینه است .

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه افزود: این مبادله زبانی و فرهنگی از جمله بهترین گونه های روابط دانشگاه علامه طباطبائی با کشور افغانستان است .

دکتر سلیمی در پایان با اشاره به ارسال کتاب های تولید شده و نوشته شده توسط استادان دانشگاه علامه طباطبائی به کشور افغانستان گفت: تاکنون پنج محموله از کتاب های انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی به افغانستان ارسال شده است. ما مایل هستیم که مبادله ای پایاپای درباره کتاب های تولید و منتشر شده دانشگاه افغانستان به دانشگاه علامه طباطبائی هم صورت بگیرد .

در ادامه این نشست، عبدالغفور لیوال، سفیر کشور افغانستان در ایران در سخنانی گفت: امید است که ارتباط با دانشگاه های ایران بویژه دانشگاه علامه طباطبائی فصل جدید علمی و فرهنگی را برای افغانستان بسازد . او با اشاره به برخی از تشویش های افغانستان جهت تبادل علوم اجتماعی با دانشگاه علامه طباطبائی گفت: علت این تشویش ها به عرضه و تقاضای برخی رشته ها متناسب با بازار کار است .

لیوال در ادامه خاطرنشان کرد: طبق رایزنی با جوانان افغانستانی و رئیس جمهور این کشور به این نتیجه دست پیدا کردیم که در انتخاب رشته های دانشگاهی تعادل برقرار کنیم به همین دلیل دانشگاه های مختلفی را مدنظر قرار داده ایم . او در ادامه اظهار کرد: رشته روزنامه نگاری نسبت به سایر رشته ها برای افغانستان جایگاه ویژه تری دارد .

سفیر افغانستان در ایران از برگزاری اولین دوره آموزش زبان پشتو در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی ابراز خرسندی کرد و گفت: زبان پشتو از زبان های مطرح هندو اروپایی است. مایل هستیم تا دپارتمان های تخصصی بیشتری برای آموزش این زبان در ایران ساخته شود . او در پایان اظهار کرد: در هند بهترین آموزشگاه های تخصصی زبان پشتو وجود دارد و بسیار حیف است که با وجود نزدیکی ایران و افغانستان چنین آموزشگاه هایی در ایران فعالیت نداشته باشند .