عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نقش آفرینی دانشجویان دراستقرار و پیشبرد طرح تحول و نوآوری درآموزش علوم پزشکی

نشست مشورتی مسئولین ستاد طرح تحول آموزش وزارت بهداشت با حضور نمایندگان دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه های علوم پزشکی کشور به منظور تدوین سند الگوی نقش آفرینی دانشجویان در استقرار و پیشبرد طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برگزارشد.

به گزارش وب دا ؛ دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات و سیاست هایی که به طور مستمر در حوزه آموزش پزشکی اجرا شده است گفت: بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تجربه ای کارآمد، ساختارمند و طرحی گسترده با فرایندی برنامه ریزی شده در آموزش سلامت است.

دکترعطاالله پورعباسی ضمن مرور تجارب ملی در عرصه برنامه ریزی آموزش سلامت با بیان اینکه این طرح در بازه های زمانی مختلف تعریف شده و می بایست با برنامه ریزی گام به گام اجرایی گردد، گفت: در این نشست، بسته های تحول با مشارکت دانشجویان نخبه علمی بررسی و  ویرایش اولیه می شود و در ادامه فرایند بازنگری آن توسط دانشجویان انجام و پس از تایید در ابعاد مختلف به اجرا می رسد.

وی خاطر نشان کرد:تمامی دست اندرکاران در سطوح مختلف آموزش علوم پزشکی دراین طرح مشارکت دارند ودانشجویان نیز در تدوین و بازنگری برنامه های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی  نقش مهمی دارند،که این نشست آغاز مسیری برای هم اندیشی دانشجویان در سیاست ها و برنامه ریزی های طرح تحول است.

پورعباسی در ادامه افزود: نقشه راه حرکت در مسیر طرح تحول مبتنی بر اسناد بالادستی نظام و مشتمل بر سیاست های دوازده گانه توسعه آموزش پزشکی کشور بوده و راهبردهای عملیاتی برای هر سیاست تدوین و ملاک  اقدامات برای تحقق سیاست قرار گرفته است.

قائم مقام رئیس ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت و دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پرشکی در این جلسه به تشریح مفهوم آمایش سرزمینی و استراتژی های  توسعه سلامت پرداخته و تنوع هدفمندی در بسته های طرح تحول را یکی از قابلیت های مهم این بسته ها برشمرد.

دکتر حسن  امامی رضوی خاطرنشان کرد: برخی بسته های تحول به توسعه کیفی دانشگاه های بزرگ علوم پزشکی در سطح بین المللی توجه دارند که از آن جمله می توان به بسته مرجعیت علمی و بسته دانشگاه های نسل سوم اشاره کرد. برخی بسته ها مانند بسته مجازی سازی یا بسته بین المللی سازی رویکرد جدیدی به دانشگاهها ارائه می دهد و برخی دیگر مانند بسته آموزش پاسخگو و ماموریت گرایی به توسعه زیر ساخت های آموزش عالی سلامت کشور می پردازند.

در ادامه این هم اندیشی، دکتر عظیم میرزازاده مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی کشور ضمن اشاره به تدوین نظام جامع حمایتی، ارزیابی بسته ها با مشارکت دانشجویان را نشانی از توانمند شدن و قدرت جمعی دانشجویان در فرهنگ سازی و علمی سازی و پیشبرد سیاست های طرح تحول دانسته و اظهار داشت: دانشجویان ضمن پایش محورها باید بدانند که در کلیت آن چه نقشی و در اجرای ان چه مطالباتی دارند.

گفتنی است در راستای سیاستهای طرح تحول، توسعه دانش های نوین ، گسترش عدالت در آموزش عالی سلامت، بهره مندی از فناوری های نوین،خلق ثروت دانش بنیان، نهادینه‌سازی اخلاق حرفه ای ، تولید و بومی‌سازی شواهد معتبر علمی برای ارتقای آموزش عالی سلامت وحضور در عرصه های آموزشی منطقه ای و جهانی از جمله موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و تبادل نظرقرارگرفت.

در دومین روز این نشست، دانشجویان حاضر بر اساس بسته های تحول و با همفکری مسئولین ستاد طرح تحول وزارت در کارگروه های مختلف به پایش و بررسی این طرح پرداخته و در پایان پیش نویس پیوست دانشجویی برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را تدوین کردند تا براین اساس و پس از تایید مبادی مربوط، ماموریت های لازم به دانشگاه ها و دانشجویان واسپاری و  نقش جامعه دانشگاهی در اجرایی شدن این بسته ها تکمیل شود.

قابل ذکر است نشست مشورتی مسئولین طرح تحول آموزش پزشکی با دانشجویان نخبه علمی با حضور دکترامامی رضوی قائم مقام رئیس ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت و دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پرشکی، دکترپورعباسی دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، دکتر میرزازاده مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، خانم دکترپاسالار مدیر امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت ،دکتر اعتضادرضوی معاون آموزشی دانشگاه و مسئولین دبیرخانه طرح تحول کلان منطقه۹ آمایشی به مدت دو روز در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزارشد.

{jcomments on}