عمومی | سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران

رونمایی از الگوهای پیشنهادی معماری در ساخت و ساز روستایی گیلان

رونمایی از الگوهای پیشنهادی معماری در ساخت و ساز روستایی گیلان

معماری تحت تاثیر عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی شکل می گیرد. عوامل فوق، هویت معماری مناطق مختلف را تعریف نموده و تفاوت های کالبدی آنها را سبب می شود. احیای ساختار معماری بومی، موجب آسایش ساکنین، حفظ محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان با بیان این مطلب، یکنواختی معماری در نقاط مختلف کشور، زمینه زدایی و ارائه یک مدل بین المللی ناهماهنگ با بوم، اثرات سوء بر طبیعت، کمرنگ شدن استفاده از ساختار بوم آورد در جهت کاهش مصرف انرژی را از پیامدهای اتکاء معماری امروز بر تکنولوژی جدید دانست.

وی در سخنان خود به منافع مختلف اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی وفرهنگی استفاده از پتانسیل های معماری و تکنولوژی بومی در روش طراحی و ساخت و ساز اشاره داشت.

عضو کمیسیون انرژی و محیط زیست شورای مرکزی ضمن بیان اینکه استان گیلان در زمینه تدوین ضوابط معماری بومی و روستایی از استانهای پیشرو در کشور می باشد، گفت بخش بزرگی از ساخت و ساز استان مربوط به خارج از محدوده و روستاهاست که ساماندهی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهندس کاظمی افزود: در حال حاضر ۱۲ الگوی معماری روستایی به صورت پیشنهادی آماده شده و برای استفاده طراحان و دفاتر طراحی در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان قرار داده شده است.