عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

هپاتیت B و C مهمترین عوامل ایجاد کننده سرطان کبد هستند

وبدا؛ معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه، ۲۸ جولای هر سال برابر با ششم مرداد ماه بعنوان روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است افزود: هپاتیت B و C مهمترین عوامل ایجاد کننده سرطان کبد هستند.
به گزارش وبدا؛ دکتر محسن آذری پور با اشاره به اینکه هپاتیت های B و C قابل پیشگیری هستند و واکسیناسیون هپاتیت B باعث ایمنی و پیشگیری از ابتلا از بیماری می شود تصریح کرد: آزمایش به موقع هپاتیت باعث درمان به موقع و پیشگیری از پیشرفت بیماری و سرطان کبد می شود.
به گفته وی، با درمان به موقع و مناسب این بیماری می توان از عوارض تهدید کننده حیات، یعنی سیروز و سرطان کبد جلوگیری کرد.
وی، از شایع ترین راه انتقال هپاتیت C در کشور به استفاده مشترک از سرنگ و سوزن آلوده اشاره داشت و به افراد در معرض خطر توصیه کرد: سریعاً آزمایش بدهند.
دکتر آذری پور، ارتباط جنسی را یکی از راه های انتقال هپاتیت B و C دانست و گفت: اگر نتیجه آزمایش هپاتیت مثبت است، نیاز به درمان دارد و نباید درمان آن را به تاخیر انداخت.
معاون فنی مرکز بهداشت استان با بیان اینکه ۳ ماه درمان می تواند باعث بهبود قطعی مبتلایان به هپاتیت C شود اظهار داشت: تنها یک نفر از هر ۱۰ فرد مبتلا به هپاتیت C از بیماری خود آگاه هستند.
وی، اصلی ترین گروه های در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C در ایران را در درجه اول شامل: مصرف کنندگان تزریقی مواد و افراد دارای رفتار های پرخطر جنسی و در درجه بعد شامل افراد مبتلا به هموفیلی، تالاسمی و بیماران تحت دیالیز برشمرد.