عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

۹۶ نفر از مبتلایان به هپاتیت Cدر مرکز مشاوره هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی فسا درمان قطعی شدند

کارشناس پیشگیری از بیماریهای واگیر معاونت بهداشتدانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: از زمان شروع بکار مرکز مشاوره هپاتیت در شهرستان فسا از دی ماه سال ۹۶ تاکنون، ۲۸۲ نفر مبتلا به هپاتیت C شناسایی و ۹۶ نفر از آنها به صورت قطعی درمان شده اند .

به گزارش وب دا؛ زهرا استادی با اشاره به فعالیت مرکز مشاوره هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی فسا از دی ماه سال ۹۶ با هدف حذف بیماری هپاتیت در فسا افزود: اطلاع رسانی و آموزش، افزایش پوشش واکسیناسیون هپاتیت B ، شناسایی، غربالگری و درمان بیماران از جمله فعالیت های این مرکز است .

وی درمان مبتلایان به هپاتیت C با موفقیت ۹۸ درصد با داروی جدید را از خدمات مهم و موثر مرکز مشاوره هپاتیت دانشگاه دانست و اضافه کرد: از زمان شروع به کار مرکز مشاوره هپاتیت تاکنون به ۱۹۲۹ نفر از مراجعین به مراکز دولتی درمان سوء مصرف مواد مخدر، کمپ های ترک اعتیاد، بیماران مبتلا به HIV ، زندانیان و افراد در معرض خطر در زمینه هپاتیت خدمات مشاوره ارایه شده است و از مجموع این افراد، ۱۴۸۷ نفر آزمایش اولیه انجام داده اند که ۲۸۲ نفر مبتلا به هپاتیت C شناسایی گردید و تعداد ۱۱۶ بیمار هپاتیت C تحت درمان قرار گرفته و ۹۶ نفر درمان قطعی شدند . ۳۲ نفر از مبتلایان شناسایی شده به صورت توام مبتلا به هپاتیت C و HIV بوده اند که هپاتیت ۱۰ نفر از این افراد درمان شده است .

کارشناس پیشگیری از بیماریهای واگیر معاونت بهداشتدانشگاه تاکید کرد: این موفقیت با همکاری معاونت های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی فسا ، آزمایشگاه های بخش خصوصی و دولتی ، انجمن کبد و گوارش بیمارستان دکتر شریعتی تهران، اداره زندان فسا، مراکز دولتی درمان سوء مصرف مواد و کمپ های ترک اعتیاد این شهرستان حاصل شده است.

استادی اضافه کرد: هپاتیت یکی از اصلی ترین عوامل سیروز ، سرطان کبد ، نارسایی کبدی می باشد که خوشبختانه با تلاش های موثر در دو دهه اخیر و با استفاده از ظرفیت شبکه های بهداشتی و همکاران محترم در بدنه اجرایی و عملی کشور مبنی بر تولید واکسن در داخل و تولید داروی هپاتیت C منجر به کاهش شیوع بیماری هپاتیت B و C شده است .

به گفته وی برنامه حذف هپاتیت در ایران تا سال ۱۴۱۰ به واسطه بهره گیری از داروهای موثر و کارآمد در دستور کار قرار گرفته است . با اجرای برنامه های جامع واکسیناسیون هپاتیت B در نوزادان گروههای پرخطر، شیوع هپاتیت B در کشور رو به کاهش است و کنترل آن جزء اهداف عالی نظام سلامت می باشد .