عمومی | ستاد توسعه فرهنگ، علم و اقتصاد دانش بینان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

حوزه سلامت ظرفیت های زیادی دارد


ویزیت و مشاوره آنلاین از جمله خدماتی است که در حوزه سلامت منجر به ایجاد ارزش افزوده شده است. استارت آپ زوپ یکی از اولین استارت آپ هایی که است که در این حوزه با تنوعی از پزشکان متخصص و فوق تخصص در شاخه های مختلف شروع به خدمت رسانی کرده است. پدرام سلطانی بنیانگذار این استارت آپ ۲۹ ساله و متولد نایین است و لیسانس کامپیوتر دارد. او می گوید از حدود ۱۳ سال پیش در قالب یک شرکت به طراحی سایت های پزشکی مشغول بوده است و برای پزشکان مختلف طراحی سایت انجام می داده که امکان مشاوره متنی نیز در آن وجود داشت. حدود یک میلیون و دویست هزار مشاوره از طریق سایت هایی که طراحی کرده اند در این سال ها انجام شده است. ایده زوپ نیز از همین جا شکل می گیرد و رشد می کند. به شکلی که سال گذشته در حالی که هنوز محصولشان شکل نهایی به خود نگرفته بود، در جشنواره وب و موبایل مقام نخست را کسب می کنند. البته موفقیت های آن ها در حد ملی هم نیست و در چند رویداد جهانی هم توانسته اند با استارت آپ خود عرض اندام کنند. سلطانی درباره موفقیت های داخلی و جهانی می گوید: «امسال در الکامپ استارت آپ منتخب شدیم. علاوه بر این در میان استارت آپ های خاورمیانه و شمال آفریقا در جشنواره ای در سوان ارمنستان برگزار می شد از میان ۹۰۰ تیم جزو هفت تیم برتر شناخته شدیم. همچنین در رویداد جیتکس امسال نیز جزو فینالیست ها شدیم و در حال حاضر نیز در فینال سامیکس سوئیس هستیم که چند روز دیگر برگزار می شود.» آنچه در پی می آید، گپ و گفت کوتاهی است با سلطانی درباره این استارت آپ و راهی که تا امروز طی کرده اند.
فکر می کنید دلیل موفقیت زوپ تاکنون چه چیزی بوده است که در جشنواره های مختلف موفق به کسب مقام شده است؟
در این جشنواره ها معمولا از نظر فنی و کیفی محصول را بررسی می کنند و فکر می کنم راحتی استفاده از نرم افزار برای کاربر یکی از مهم ترین معیارهایی بوده است که منجر به این اتفاق شده است.
در مورد زوپ بیشتر توضیح دهید. در زوپ چه خدماتی ارائه می دهید؟
ما زوپ را با هدف این که یک پلتفرم آنلاین مشاوره و ویزیت آنلاین پزشک و بیمار باشد شروع کردیم. در ابتدا مشاوره متنی را راه انداختیم ولی بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که باید امکان مشاوره ویدئویی را نیز در سایت ایجاد کنیم و به تدریج به کامل کردن محصول پرداختیم. از سه سال پیش فرایند ویزیت ویدئویی را آغاز کردیم و با این که کار دشوار و دانش محوری بود، موفق شدیم این بستر را فراهم کنیم. علاوه بر این کم کم متوجه نیازهای دیگر بیماران و پزشکان شدیم و پلتفرم را کامل تر کردیم و در ورژن جدیدی که چند روز آینده لانچ می شود، سیستم نوبت دهی آنلاین را نیز به خدمات اضافه کرده ایم. علاوه بر این امکان صدور نسخه نیز در ورژن جدیدی که می خواهیم لانچ کنیم وجود دارد که حالت توصیه ای دارد ولی امکان تجویز دارو برای دریافت از داروخانه نیاز به زیر ساخت هایی دارد که هنوز در ایران فراهم نیست و به نظر می رسد این امکان نیز در آینده مقدور خواهد شد.

کاربران چطور می توانند از خدمات مشاوره ویدئویی استفاده کنند؟
کاربران می توانند از طریق سایت پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنند و وقت خود را رزرو کنند و هزینه مشاوره را به ریال یا دلار بپردازند. پس از آن پزشک از طریق اپلیکیشن زوپ با آن ها تماس می گیرد و مشاوره برقرار می شود.
هزینه مشاوره به طور متوسط چقدر است؟
مشاوره متنی اول برای بیمار رایگان است ولی برای ادامه مشاوره لازم است بیمار از حداقل ۱۶۰۰ تومان به بالا حق مشاوره پرداخت کند. برای ویزیت های ویدئویی لازم است که بیماران برای تماس با متخصص ۱۹۵۰۰ تومان و برای پزشکان فوق تخصص مبلغ ۲۴۵۰۰ تومان پرداخت کنند. نکته ای که وجود دارد این است که مدت زمان مشاوره نامحدود است و هر زمان که پزشک و بیمار احساس کنند مشاوره به پایان رسیده است، می توانند تماس را قطع کنند.
تا کنون چه تعداد پزشک و کاربر از خدمات استفاده کرده اند؟
حدود ۳۰۰ پزشک فعال و حدود ۴۰ هزار کاربر از خدمات استفاده کرده اند.
در حال حاضر در چه مرحله ای هستید؟ نقطه سر به سر را رد کرده اید؟
هنوز به این نقطه نرسیده ایم ولی پیش بینی می کنیم از ماه آینده به این مرحله هم برسیم.
با چه سرمایه اولیه ای کار را شروع کردید؟ آیا سرمایه گذار داشتید؟
ما با سرمایه شخصی و به صورت بوت استرپ کار را تاکنون پیش برده ایم و حدود یک و نیم میلیارد تومان نیز در کار هزینه کرده ایم.
امکان استفاده از خدمات در خارج از کشور نیز وجود دارد؟
بله، در نسخه جدید این امکان به صورت قانونی فعال شده است که کاربران خارج از کشور نیز بتوانند از طریق ویزا کارت و مستر کارت هزینه ویزیت را پرداخت کنند و از خدمات استفاده کنند.
در این مدت که در اکوسیستم سلامت حضور داشتید آن را چطور ارزیابی کردید؟
ما در این مدت با چالشی در حوزه مجوز ها روبه رو بودیم که البته با نامه ای که وزیر سابق به مصوبه ای که دولت داشت اضافه کردند تا حدی مشکلات مجوزها برطرف شد. ولی همچنان مشکلاتی وجود دارد. علاوه بر این از جمله چالش هایی که در حوزه سلامت وجود دارد این است که پزشکان با این حوزه آشنایی ندارند و مقاومت می کنند. البته ما راهکار را پیدا کرده ایم و می توانیم متقاعدشان کنیم. از طرف مردم نیز استفاده از خدمات آنلاین پزشکی نیاز به فرهنگسازی دارد که این فرهنگ هم کم کم در حال ایجاد است. از طرف دیگر نیز استارت آپ های حوزه سلامت ضعیف هستند و آن هایی که با حوزه پزشکی آشنایی ندارند عملکرد خوبی ندارند و بهتر است در کنار خود از مشاوران پزشکی استفاده کنند.
به نظر شما چطور می توان جامعه پزشکی را بیشتر با تکنولوژی همگام کرد؟
این موضوع یک مسئله زمانبر است. به طور کلی فرهنگسازی از طریق بودجه استارت آپ ها امکان پذیر نیست و باید دولت در این حوزه ورود کند تا هم جامعه پزشکی و هم مردم با این خدمات بیشتر آشنا شوند. و وزارت بهداشت این خدمات را به پزشکان توصیه کنند. البته این موضوع مستلزم آن است که استارت آپ های حوزه سلامت نیز خدمات استانداردی را ارائه دهند. در مجموع آینده خوبی برای حوزه سلامت الکترونیک در ایران وجود دارد.
چه ظرفیت هایی را در حوزه سلامت شناسایی کردید که نیاز به جای کار بیشتر دارد؟
ظرفیت های زیادی برای کار وجود دارد. به عنوان مثال یک استارت آپ شناخته شده در دنیا وجود دارد که کار آن فقط تغییر شیفت پرستاران است و موفق شده است. استارت آپ ها در ایران می توانند از این نمونه ها الگوبرداری کنند و نوآوری داشته باشند. علاوه بر این استارت آپ ها حتما نباید آنلاین باشند، بلکه می توانند خدماتی را در قالب سخت افزار و نرم افزار ارائه دهند. به عبارت دیگر به نظر من بهتر است استارت آپ ها از نیازهای پزشکان بیشتر آگاه باشند تا در جهت رفع آن نیازها خدمات و سخت افزارهای مورد نیاز را تولید و ایجاد ارزش افزوده کنند.

منبع: مجله دانش بنیان