عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

آغاز اجرای طرح ملی بررسی الگوی مصرف غذایی و وضعیت تغذیه ای در مناطق زیر پوشش دانشگاه

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای طرح ملی "بررسی الگوی مصرف غذایی و وضعیت تغذیه ای خانوارها" در مناطق زیر پوشش دانشگاه از امروز( ۵ مرداد) خبر داد.

دکتر مهدی قلیان در گفتگو با وب دا اظهار کرد: طرح بررسی الگوی مصرف غذایی و وضعیت تغذیه ای خانوارها" با هدف تعیین وضعیت تغذیه ای مردم و تامین داده های مورد نیاز برای سیاست­گذاران در عرصه غذا و تغذیه در فصل تابستان در کشور اجرا می شود.

وی با بیان اینکه نتایج این طرح­ از طرف سازمان­های ذیربط، برای سیاست گذاری و برنامه ­ریزی­های جدید و همچنین ارزیابی و پایش اقدامات انجام شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت تصریح کرد: شناسایی گروه­ها و جمعیت­های در معرض نا امنی غذایی در مناطق روستایی، شهری و حاشیه شهرها،شناسایی عوامل خطر تغذیه ­ای مرتبط با بیماری­های غیر واگیر،شناسایی روند تغییرات در الگوی مصرف مواد غذایی ،برنامه ­های حوزه غذا و تغذیه و تدوین سیاست­ها و برنامه ­های اجرایی و تخصیص بودجه در حوزه غذا و تغذیه از جمله اهداف این طرح به شمار می رود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: اطلاعات مربوط به الگوی غذایی در مناطق روستایی، شهری و حاشیه شهر در شهرستان های مشهد،  باخرز، کلات، سرخس، خواف، چناران، بردسکن و خلیل­ آباد بررسی خواهد شد و داده­ های الگوی مصرف مواد غذایی خانوار توسط کارشناسان تغذیه شاغل در شبکه­ های بهداشت درمان هر شهرستان و از طریق مراجعه حضوری درب منازل شهروندان و مصاحبه مستقیم با افراد، جمع آوری می شود.

وی با تاکید بر اینکه  اجرای این بررسی بزرگ به تنهایی و بدون کمک و همیاری سازمان­ها و مراجع ذیصلاح امکان پذیر نیست از تمامی ارگان ها و سازمان های مرتبط خواست در اجرای هر چه بهتر این برنامه مراکز بهداشت را یاری کنند.

{jcomments on}