عمومی | دانشگاه علوم پزشکی البرز

حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور

اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.

به گزارش وب دا، این اجلاس دو روزه به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص برنامه های مهم وزارت بهداشت و افزایش هماهنگی های لازم به مدت دو روز دوم و سوم مرداد ماه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.

برگزاری کارگاه های تخصصی، بازدید از پروژه های در حال اجرای دانشگاه  علوم پزشکی مشهد و افتتاح همزمان ۳۱ پروژه بهداشتی، درمانی و خدماتی از جمله برنامه های این نشست خواهد بود.

وزیر بهداشت در یکصد و نهمین اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد:

سیاست ما تامین داروهای اساسی است/ انسان توسعه یافته، هدف غایی توسعه است

وزیر بهداشت گفت: همت و تلاش نیروهای خدوم انسانی حوزه سلامت بود که توانست ما را یاری کند تا بتوانیم اقدامات ارزشمند حوزه سلامت را انجام دهیم.

به گزارش وبدا، دکتر سعید نمکی، در یکصد و نهمین اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد، ضمن تقدیر از نقش موثر رسانه ها در بازتاب صحیح اخبار سلامت، اظهارکرد: از نخستین روزهایی که وارد وزارت بهداشت شدم، وقتی برنامه ها را بیان کردیم، برنامه های ما را بلندپروازانه عنوان کردند، اما همان زمان گفتم که بال پروازی به وسعت جهان در اختیار دارم و این بال پرواز، قلم و دوربین اصحاب رسانه است.

دکتر نمکی با اشاره به خاطره ای از سفر به مشهد در دوران کودکی، بیان کرد: زمانی که با پدر و مادرم به مشهد سفر می کردم، برای آنها دعای زیارت را قرائت می کردم و در معنای آن تامل می کردم، اندکی که بزرگتر و پخته تر شدم و با فلسفه زیارت در تشیع بیشتر آشنا شدم، به این موضوع پی بردم که زیارت در تشیع، به خصوص در این سرزمین، اهرم بزرگ افشاگری با ظلم، زر و زور و تزویر در آن زمان بود.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر مرور و مطالعه تاریخ ایران و سرزمین خراسان از دیرباز، خطاب به روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، بیان کرد: شما عزیزان، در مورد سه کار ارزشمند با ما همکاری کرده و درواقع، مملکت را یاری کردید. یکی از این موارد، همکاری در سیلاب امسال بود. در آغاز سال ۹۸، با سیلاب پراکنده، بنیان کن و بزرگی در برخی نقاط کشور مواجه شدیم و در این زمنیه، توفیق داشتم ۹ بار در تعطیلات نوروز در کنار عزیزانم به عنوان ژنرال های بهداشت و درمان در این مناطق حضور پیدا کنم. تمامی کادر بهداشتی و درمانی در این رویداد همراهی کردند و افتخاری مثال زدنی در سطح بین المللی را رقم زدند. چراکه هیچگونه اپیدمی در این مناطق شایع نشد و با سربلندی از این موضوع عبور کردیم. این افتخارباعث حیرت سازمان های بین المللی شد.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: دومین اقدام که سالها بر زمین مانده بود، استقرار پرونده الکترونیک سلامت بود، این پرونده، ریل گذاری استقرار نظام ارجاع و پزشکی خانواده است. سومین اقدام نیز اجرای قدرتمندانه طرح کنترل فشارخون در سطح ملی است که در سال های آینده اثرات و نتایج مطلوب خود را برجای خواهد گذاشت.

وزیر بهداشت درخصوص اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون بیان کرد: در این بسیج قراربود، ۲۰ میلیون جمعیت ۳۰ تا ۷۰ را مورد سنجش قرار داده و ۲ میلیون بیمار مبتلا به فشارخون جدید شناسایی کنیم که با همت دست اندرکاران طرح، ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مورد سنجش قرار گرفته و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمار جدید شناسایی شد، در بین این افراد، ۱۰ میلیون فرد در معرض ابتلا به فشارخون نیز شناسایی شد. در آینده، خواهید دید که آمار نارسایی ها و بیماری های کلیوی و قلبی و عروقی، و نیازمندی ما به تخت های ICU و CCU به میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. و این موفقیت در حالی به دست آمد که بودجه زیادی در اختیار نداشتیم. عده ‌ای تصور می ‌کردند، سازمان برنامه و بودجه کلید گاوصندوق خزانه را به من می‌دهد. در سال ۹۶، قرار بود برای عید سال ۹۷، هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهیم که ۵ فروردین ماه ۹۷ توانستیم این اقدام را انجام دهیم، اما بنده با همه برادری و رفاقتی که با دکتر نوبخت دارم، ایشان بیان کردند که بودجه نیست و نمی توانیم اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی شما را تامین کنیم. از طرفی ۱۰ هزار میلیارد تومان هم از سازمان تامین اجتماعی طلب داشتیم و ۴ الی ۵ هزار میلیارد تومان هم از بیمه سلامت می‌ خواستیم. بنابراین ما با ۲۰ هزار میلیارد کسری وارد سال ۹۸ شدیم.

انسان توسعه یافته، هدف غایی توسعه است

دکتر نمکی عنوان کرد: همت و تلاش نیروهای خدوم انسانی حوزه سلامت بود که توانست ما را یاری کند تا بتوانیم اقدامات ارزشمند حوزه سلامت را انجام دهیم. سال‌هاست فریاد می زنم که انسان توسعه یافته، هدف غایی توسعه است و این موضوع امروز به اثبات رسیده است، اما از این موضوع مهم غفلت کردیم و به آن نپرداخته ایم. بنابراین سرمایه انسانی در حوزه سلامت این افتخارات را آفریده است. باید توجه کرد که گرچه امروز در عرصه ‌های مختلف حوزه سلامت افتخارات زیادی آفریده ایم، اما همچنان با گرفتاری هایی مانند بیماری‌های غیر واگیر و واگیر مواجهیم، به هر حال ما در سرزمینی با گستره وسیع و با تنوع اقلیمی زندگی می کنیم؛ از یک طرف در شرق اصفهان با بیماریی مانند سالک مواجه می شویم و از طرفی در یک منطقه دیگر با یک بیماری مشترک بین انسان و دام مواجه می ‌شویم. بنابراین نمی توانیم بگوییم کاملا از شر بیماری‌های واگیردار خلاص شده ‌ایم و باید به هر دو بپردازیم.

افزودن دو واکسن جدید به برنامه واکسیناسیون ملی در سال آینده

وزیر بهداشت با بیان اینکه در راستای کنترل بیماری ها، دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک را با ساخت داخل در سال آینده به برنامه واکسیناسیون کشور اضافه می ‌کنیم تا از گرفتاری ها در مورد برخی بیماری ها نجات یابیم، اظهار کرد: در عین حال سیستم ارجاع و پزشک خانواده را هم باید پیش بریم؛ این دو موضوع را باید امسال به سرانجام برسانیم. البته شیوه کار با راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت متفاوت است. از آنجایی که ایجاد کامل سیستم ارجاع بار سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد، بنابراین ابتدا آن را به صورت پایلوت در چند استان شروع کردیم‌ تا با ریل‌گذاری مناسبی که در پرونده الکترونیک سلامت انجام دادیم و با یک مدیریت منسجم بتوانیم این تکلیف را به سرانجام برسانیم.

"هر خانه یک پایگاه سلامت"

دکتر نمکی تاکید کرد: شعاری را که اعلام کردم مبنی بر اینکه "هر خانه یک پایگاه سلامت"  و این شعار را باید جدی بگیریم. ما باید به خود مراقبتی توجه کنیم؛ این موضوعات جزو برنامه های بسیار مهم وزارت بهداشت است.

اقدام برای به سرانجام رساندن مدارس عاری از پوسیدگی دندانی

وزیر بهداشت افزود: از طرفی بحث بهداشت دهان و دندان که به شدت مغفول مانده و در شاخص‌های مربوط به آن به شدت به ویژه در مناطق کمتر برخوردار و محروم، عقب هستیم. در این زمینه باید بحث مدارس عاری از پوسیدگی را به سرانجام برسانیم که اولین پایلوت آن در استان اردبیل انجام شد و امیدوارم به زودی در کل کشور با ۳هزار و ۶۰۰ یونیت و ۳۲۰۰ دندانپزشکی که داریم آن را به سرانجام برسانیم.

سالمندان پردغدغه کشور

وزیر بهداشت با اشاره بر ضرورت توجه به بهداشت سالمندان، گفت: این سالمندان با سالمندان سایر کشورهای دنیا متفاوتند؛ آنها سالمندانی هستند که جوانی نکرده، پیر شدند؛ چرا که در زمانی که می توانستند خلق ثروت کنند، زیرساخت برایشان آماده نکردیم و امروز دارند به زمان سرباری سنی هم می رسند و این بسیار دوران غم انگیزی است. سالمند ما سالمندی پر دغدغه است.

روان‌های پریشان را دریابیم

دکتر نمکی همچنین گفت: در عین حال بحث سلامت روان نیز موضوعی بسیار مهم است که باید به طور جدی به آن بپردازیم. این موضوع مشارکت بین بخشی می‌طلبد، باید این فضای غم انگیز را شکست و آن را تعدیل و تلطیف کرد. این افسردگی عامل خودکشی و بسیاری از خشونت‌های اجتماعی است. باید روان‌های پریشان را در یابیم.

حاشیه‌ شهرها از چالش‌های حوزه سلامت

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه حاشیه شهرها یکی از موضوعات پرچالش حوزه سلامت است، گفت: ۳۰ درصد جمعیت مشهد حاشیه نشین هستند و در این زمینه وضعیت‌مان بسیار نامطلوب است.لذا ضرورت دارد با همکاری های بین بخشی، دراین زمینه کار شود.

دکتر نمکی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در حوزه درمان نیز گفت: برخی جو را مسموم کرده و اذهان عمومی را تشویش می‌کنند مبنی براینکه با خروج از برجام، طرح تحول نیز از بین می‌رود. این در حالی است که ما قطار طرح تحول را در هیچ ایستگاهی نگه نمی‌داریم، اما در عین حرکت آن را تعمیر می‌کنیم. طرح تحول نیازمند بازنگری است، اگر نیازمند بازنگری نبود، ادامه آن با چالش مواجه نمی شد. لذا باید بعد اقتصادی طرح را درنظر بگیریم.

کاهش پرداخت از جیب بیماران را جدی می‌گیریم

وزیر بهداشت تاکید کرد: در بسته‌های طرح تحول کاهش پرداخت از جیب بیمار را جدی می‌گیریم. نباید هزینه‌های کمرشکن به بیمار تحمیل شود.

وزیر بهداشت افزود: از طرفی ماندگاری طبیب در مناطق محروم به ویژه با تشویق بخش خصوصی باید جدی گرفته شود. ما بخش خصوصی را رها کرده‌ایم. باید برای بخش خصوصی انگیزه ایجاد کنیم که فعالیت کند و نیروی انسانی را جذب کند. در عین حال بحث رسیدگی خاص به بیماران صعب العلاج و خاص را دنبال می‌کنیم که البته فرمول خاص خود را دارد.

تربیت تکنسین فوریت‌های پزشکی زن برای اولین بار

دکتر نمکی گفت: در عین حال سعی می‌کنیم تدوین راهنماهای بالینی را تکمیل کرده و اجرایش را در پرونده الکترونیک سلامت به جریان بیندازیم. همچنین برای اولین بار قصد داریم تکنیسین فوریت‌های پزشکی زن تربیت کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه سخنان خود  با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید سهم سلامت از GDP سه درصد رشد کرده است، گفت: بیش از این نمی‌توان از منابع بهره برد و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، اما روی سلامت مردم‌ هم معامله نمی‌ کنیم. بنابراین باید بر اولویت‌ها تمرکز کرد، لذا ساخت و ساز جدیدی انجام نداده و بر برنامه های ناتمام تمرکز خواهیم کرد. چراکه منابع مالی محدود است؛ سال بسیار سختی را درپیش داریم، اما اطمینان دارم با سرافرازی از آن عبور خواهیم کرد. این خشکسالی را هم می‌گذرانیم، اما در حال حاضر باید منابع را اولویت بندی کنیم.

دکتر نمکی تاکید کرد: عامل رنجوری اقتصاد مملکت، اقتصادی نیست، بلکه عوامل مدیریتی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. نسخه پیچی برای این اقتصاد با دست اقتصادیون میسر نیست. اولین کار برای این اقتصاد که باید انجام شود، شفاف سازی اقتصادی است. تا زمانیکه اعتماد عمومی را برگردانیم و فساد را ریشه کن نکنیم، کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند. دومین کار اجماع نخبگان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حول محور توسعه اقتصادی است و سوم اینکه تکلیف‌مان را با دنیا مشخص کنیم. زیرا اقتصاد در مرزهای بسته توسعه نمی‌یابد. این راهی است که بسیار از کشورها رفته‌اند.

سیاست‌مان تامین داروهای اساسی است

وزیر بهداشت در پایان تصریح کرد: سیاست ما تامین داروهای اساسی است و ابلاغ کرده ایم که قرارگاه غذا و دارو باید در استان ‌ها هم ایجاد شود و هفتگی به ما گزارش دهند. داروهای اساسی را داریم ‌و اولین شعارمان جلوگیری از واردات داروهای مشابه تولید داخل است.