عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

جلب مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان، کلید استمرار برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است

معاون آموزشی وزارت بهداشت، برنامه ریزی برای استقرار و استمرار برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را یکی از مسئولیت های مهم مراکز مطالعات دانشگاههای علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی های ویژه ای برای ایجاد گفتمان های دانشجویی و اعضای هیات علمی و اجماع در زمینه برنامه تحول و نوآوری در آموزش صورت گرفته و امیدواریم با همکاری دانشگاهها این برنامه ها اجرایی شود.

به گزارش وب دا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در نشست کارگروه آموزش، تحقیقات و فرهنگی یکصد و نهمین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است، با اشاره به مبحث تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: با اجرای این برنامه ها در دانشگاههای علوم پزشکی نتایج خوبی به دست آمده و اکنون لازم است برنامه ریزی شود تا این برنامه ها در سطوح مختلف دانشگاهها نفوذ کند.

دکتر لاریجانی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای تداوم اجرای برنامه های تحول گفت: ضروری است تا مفاهیم این برنامه ها در بین اعضای هیات علمی و دانشجویان نفوذ کند و مشارکت ایشان در اجرای این برنامه ها جلب شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت هدف از طرح بحث برنامه های تحول و نوآوری در این نشست را بررسی راهکارهای تداوم اجرای برنامه ها در نظام آموزش عالی سلامت عنوان کرد و افزود: تلاش های زیادی برای جلب مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان علوم پزشکی در اجرای برنامه های تحول صورت گرفته و امیدواریم با این تلاش ها شرایطی فراهم شود تا تغییرات مدیریتی برنامه های این حوزه را تغییر ندهد.

وی از تشکیل کمیته های دانشجویی برای اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش سخن گفت و اظهار کرد: طی نشستی که در چند روز آتی برگزار خواهد شد راهکارهای مشارکت دانشجویان در این برنامه ها با مشارکت خود دانشجویان تدوین خواهد شد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: برنامه های تحول و نوآوری در آموزش، نقشه جامع حرکت دانشگاه ها در حوزه آموزش است و الزاماتی را در بر می گیرد که برای ارتقای آموزش باید اجرا شود.

وی در ادامه گفت: ظرفیت های دانشگاه های علوم پزشکی کشور با یکدیگر متفاوت است و انتظار می رود دانشگاه ها متناسب با ظرفیت خود تمامی بسته های تحول را پیگیری کنند و بسته ای مغفول نماند.

دکتر لاریجانی به نقش مراکز مطالعات دانشگاهی در جلب مشارکت اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: مسئولیت هایی به مراکز مطالعات داده شده و در چند روز گذشته ۱۵۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مسئولین مراکز مطالعات به صورت مجازی در خصوص موضوع دانش پژوهی در آموزش به بحث پرداختند. این تجربه بسیار خوبی است و در سایر موضوعات نیز لازم است چنین اجماعی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه ها ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان لازم است در نقشه توسعه دانشگاه ها دیده شود. امیدوارم دانشگاه ها به زودی نقشه توسعه علمی خود و محاسبات نیروی انسانی مورد نیاز خود را ترسیم کنند.

دکتر لاریجانی تغییر دیدگاه مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه ها را الزام مهمی در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش ذکر کرد و اظهار داشت: حوزه آموزش علوم پزشکی اکنون با چندسال قبل قابل مقایسه نیست و اکنون تمام دانشگاه ها استراتژی روشنی در آموزش دارند و لازم است از این فرصت استفاده کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه ها ضروری است مسیر آتی خود را مشخص کنند و تعیین کنند که چه نقشی در توسعه علمی کشور خواهند داشت. به عبارتی جایگاه خود را در نقشه علمی کشور روشن کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: دیدگاه برنامه های تحول در آموزش دیدگاهی آینده نگارانه است و برای رفع چالش های آتی نظام سلامت طراحی شده است.

وی بر لزوم حمایت مسئولین دانشگاه ها از فعالیت های اعضای هیات علمی در مسیر بسته های تحول آموزش تاکید کرد و اظهار داشت: ضروری است تا برای استقرار و استمرار برنامه ها تلاش شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی نفوذ برنامه ها در زیرمجموعه دانشگاه ها مثل دانشکده ها، بیمارستان های آموزشی، گروه های آموزشی و ... را از الزامات اجرای این برنامه ها ذکر کرد و گفت: حوزه آموزش دانشگاه ها با حجم زیادی از فعالیت های جاری مواجه هستند.

وی افزود: به عنوان مثال در سال حدود ۴۸ آزمون علوم پزشکی برگزار می شود و تنها آزمون کارشناسی ارشد ۷۰ هزار شرکت کننده دارد.‌ این فرایند های جاری حجم زیادی در حوزه آموزش دارند.

دکتر لاریجانی گفت: برنامه های تحول در کنار این فعالیت های جاری در همین ساختار فعلی دانشگاه ها می تواند اجرا شود.

وی استفاده از ساختارهای مجازی و انعطاف پذیر برای تسهیل اجرای برنامه ها را از برنامه های معاونت آموزشی وزارت بهداشت ذکر کرد و اظهار داشت: مراکز مطالعات دانشگاهی ضروری است استقرار بسته های تحول را به صورت جدی تر پیگیری کنند و شاخص های مناسبی برای ارزیابی اجرای این برنامه ها رصد شود.

{jcomments on}