عمومی | دانشگاه صنعتی قم

‫درخشش دانشگاه صنعتی قم در کارآفرینی و ایجاد اشتغال

به گزارش روابط عمومی دانشگاه: معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم از اشتغال نزدیک به ۸۰ درصد  فارغ التحصیلان این دانشگاه در سال جاری خبر داد.
دکتر مرجانی معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم گفت:  امروز  اشتغال جوانان به یکی از مسائل اصلی کشور تبدیل شده است. با وجود تحریم های دشمن و  لزوم حل مسائل در داخل کشور باید به ظرفیت نیروهای جوان و متخصص بیش از پیش اهمیت داده شود.
وی افزود:در این برهه از زمان آموزش عالی در رفع معظل بیکاری وظیفه خطیری را عهده دار است. پیمایش مسیر شغلی فارغ التحصیلان و پیگیری دائمی آن موضوعی بود که به صورت پراکنده در دانشگاه‌ها انجام می شدتا اینکه طرح رصد اشتغال توسط وزارت علوم،تحقیقات و فناوری به صورت سراسری انجام شد. بررسی ظرفیت پذیرش در رشته‌های مختلف ، بازنگری متون درسی و آموزش‌های کاربردی به دانشجویان و برنامه‌ریزی و سیاستگذاری های جدید در آموزش عالی از جمله نتایج بررسی  این طرح بوده است.
دکتر مرجانی ایجاد نظام اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به ذی نفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته های دانشگاهی را ضروری دانست وتصریح کرد: ایجاد این نظام باعث شفاف سازی و آگاهی بخشی به دانش آموزان و دانشجویان می شود که با رصد آمار و اطلاعات در خصوص رشته های آموزشی می توانند با انتخاب رشته های صحیح و آگاهانه نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی را کاهش دهند.
وی گفت:  با شرکت دانشگاه صنعتی قم در طرح رصد اشتغال، مشخص شد میانگین اشتغال در این دانشگاه در سال گذشته ۷۲ درصد و در سال جاری نزدیک به ۸۰ درصد بوده است.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم گفت: این دانشگاه در حال توسعه با مطرح و اجرای طرح همیار صنعت برای اولین بار در کشور توانسته است زمینه اشتغال حین تحصیل را برای دانشجویان فراهم نماید. با توجه به وجود شهرک های صنعتی در استان قم این طرح علاوه بر اشتغال زایی دانشجویان، رونق تولید در استان را نیز به ارمغان آورده است.
وی افزود: یکی از اهداف دانشگاه صنعتی قم به عنوان دانشگاه های نسل سوم کارآفرینی و تولید ثروت است. دراین راستا دانشگاه صنعتی قم با افتتاح باشگاه توانمندی استارت آپ ها زمینه را برای عملی نمودن ایده های دانشجویان فراهم نموده است.