عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

به دنبال ایجاد دوره‌ها، دانشگاه‌ها و اساتید مشترک با افغانستان هستیم

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، نشست مشترک برخی از دانشگاه های فعال در همکاری با افغانستان با هیات وزارت تحصیلات عالی افغانستان در سالن شهید مفتح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور عطاءالله کوهیان، معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تعدادی از مسئولان و مدیران دفاتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه های سراسر کشور و سیدفرهاد شهیدزاده، رئیس انجمن انسجام امور آکادمیک وزارت تحصیلات عالی افغانستان، سیدعالم رحمتی، سرپرست ریاست ارتباط خارجه و تنظیم بورس های وزارت تحصیلات عالی افغانستان؛ محمدامیر کامه وال، رئیس دانشگاه ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی وزارت تحصیلات عالی افغانستان و توریالی غیاثی، رئیس روابط فرهنگی وزارت امور خارجه وزارت تحصیلات عالی افغانستان برگزار شد.
در ابتدای این نشست عطاءلله کوهیان، معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم با اشاره به اینکه همکاری با دانشگاه‌های افغانستان از اولویت‌های وزارت علوم است خاطرنشان کرد: تاکید ما این است که نقشه راه همکاری با کشور افغانستان را در اختیار داشته باشیم. ما در وزارت علوم چنین نقشه ای در اختیار داریم و منتظریم که از سوی مقامات مربوطه کشور افغانستان نیز چنین نقشه‌ای تدوین شود.
معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم با اشاره به اینکه نباید فعالیت‌ها و همکاری‌های ما محدود به فعالیت های بورسیه باشد گفت: ایجاد دوره.های مشترک، دانشگاه های مشترک و اساتید مشترک از جمله اقدامات مورد نظر ما در همکاری با آموزش عالی افغانستان است. وزارت آموزش عالی افغانستان ۹ کمیسیون دارد و ما به دنبال این هستیم که با این ۹ کمیسیون بیش از پیش آشنا شویم و مقدمات همکاری آینده را فراهم کنیم. می توانیم کنسرسیومی مشترک از روسای دانشگاهی ایران و افغانستان داشته باشیم. همچنین در زمینه دانشگاه‌های مشترک نیز اقدامات مفیدی قابل انجام است. هم اکنون ۳ دانشگاه پیام نور، جامعه المصطفی و دانشگاه ازاد در افغانستان حضور دارند.

در پی گسترش همکاری‌ها در دو سطح وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها هستیم
در ادامه نشست، سیدفرهاد شهید زاده، رئیس انجمن انسجام امور آکادمیک وزارت تحصیلات عالی افغانستان با تاکید بر اینکه ایجاد روابط آکادمیک بین دو کشور بسیار مفید فایده می‌تواند باشد تصریح کرد: ما هم اکنون حدود ۶۸۰۰ استادیار و استاد تمام در دانشگاه‌های دولتی و ۷۰۰۰ در بخش خصوصی داریم. در کل ۹۸۰ گروه آموزشی داریم. با بیش از ۶۰ کشور دنیا تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا کرده‌ایم. از جمله برنامه‌های نظام تحصیلات عالی افغانستان می‌توان به بازنگری برنامه‌های علمی، بازنگری تناسب محصلان و نیاز بازار کار، تضمین کیفیت و اعتباردهی، اصلاح ساختارهای اداری و اکادمیک، استقلال مالی مراکز آکادمیک، اموزش الکترونیکی، حرکت از سمت دانشگاه‌های آموزشی به دانشگاه های تحقیقی و گسترش برنامه‌های آکادمیک بین‌المللی اشاره کرد.
سید عالم رحمتی، سرپرست ریاست ارتباط خارجه و تنظیم بورس های وزارت تحصیلات عالی افغانستان نیز در ادامه نشست با اشاره به محورهای اصلی سیاست خارجه اموزش عالی افغانستان اظهار داشت: محور اصلی سیاست خارجی ما این است که از فرصت‌های بین‌المللی استفاده کنیم. محور دوم سیاست خارجی ما ایفای نقش فعال‌تر در دیپلماسی علمی در منطقه و جهان است. محور سوم تسریع جهانی شدن کشورمان است. ما به دنبال گسترش همکاری‌های فرهنگی هستیم. با توجه به اشتراکات دو کشور این همکاری.ها می‌تواند به مراتب بیشتر از سایر کشورها باشد. هدف بعدی ما عضویت در نهادهای بین‌المللی است این همکاری‌ها در دو سطح وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها می‌تواند انجام شود.
پس از آن قاسمی، مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه سیستان و بلوچستان با تشریح تعداد رشته‌ها و دانشکده‌های دانشگاه سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در نیم سال دوم ۹۸-۹۷ تعداد دانشجوهای افغانستانی ما به عدد ۷۰ رسید. الان هم حدود ۱۰۰ دانشجو افغانستانی را برای سال آینده تحصیلی ثبت نام کرده‌ایم. خدمات بسیاری از جمله خوابگاه نوساز و وسایل ایاب و ذهاب رایگان در اختیار آنها قرار داده‌ایم.
همچنین طالبی، مدیرکل همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز با تاکید بر اینکه در نظام آموزشی ایران، وظیفه تربیت تکنیسین با دانشگاه فنی و حرفه‌ای است گفت: آموزش‌های ما شامل ۷۰ درصد آموزش‌های مهارتی و ۳۰ درصد آموزش‌های نظری می‌شود. ما در چند زمینه آماده همکاری با کشور افغانستان هستیم. نخست در زمینه پذیرش دانشجو است. ما ۱۶۰ رشته کاربردی داریم که بدون شک مورد نیاز کشور افغانستان است. دوم در زمینه برگزاری دوره.های کوتاه مدت مهارتی است. سوم تربیت مدرس‌های مورد نیاز حوزه‌های مهارتی است. چهارم برگزاری دوره‌های مشترک، پنجم ایجاد رشته‌های مشترک و در آخر احداث شعبه.ای از دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کشور افغانستان است.
بیات، معاون بین.الملل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) درخصوص تعداد دانشجوهای افغانستانی در حال تحصیل در این دانشگاه و ترکیب رشته‌های آنها گفت: در دانشگاه امام خمینی دانشجویان افغانستانی به ترتیب کمیت در حوزه‌های علوم اجتماعی، فنی مهندسی و علوم پایه تحصیل می‌کنند. یکی از گلایه‌های ما این است که متاسفانه دانشگاه‌های افغانستان استقلال لازم برای گسترش همکاری‌ها را ندارند. به عنوان نمونه ما نامه‌های بسیاری را ارسال کرده‌ایم و باید منتظر اجازه این دانشگاه‌ها از وزارت مربوطه باشیم که باعث شده فرصت‌های بسیاری در این زمینه از بین برود. ما به دنبال همکاری با مدرسان افغانستانی هستیم.می توانیم بورس‌های ویژه‌ای را برای افراد مستعد در نظر بگیریم. ما کار خود را در زمینه استاد راهنمای مشترک و استاد مشاور مشترک شروع کرده‌ایم.
لازم به ذکر است که در این نشست مدیرانی از دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله فرزی، مدیر دفتر همکاری های علمی بین‌المللی دانشگاه حکیم سبزواری، نویدی نیا، مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه بیرجند، فرشی، سرپرست دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه یزد، آرام، مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه بوعلی سینای همدان، آرمند نژاد، مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه ولی عصر رفسنجان، گلویی، مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه زابل؛ حسینی، رئیس دانشگاه کوثر بجنورد؛ سعیدی، مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه تربیت مدرس و موسوی، دانشگاه علم وصنعت حضور داشتند.
ه.ع ۷۳/ ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷