عمومی | دانشگاه علوم پزشکی جهرم

در فصل گرما از مصرف نوشیدنی های گازدار و انرژی زا پرهیز کنید - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: در فصل گرما نوشیدنی های گازدار و انرژی زا چون نوشابه ها و غیره نه تنها  کمکی برای رفع تشنگی نمی کند بلکه  منجر به کم آبی بدن می شود.

سمیرا رحمانیان اظهار داشت: نوشیدنی های گازدار و انرژی زا سرشار از قند هستند و به رفع عطش کمکی نمی‌کنند زیرا  بعد از نوشیدن اولین لیوان میل به نوشیدن لیوان  بعدی شکل می گیرد و  این روند به کم‌آبی بدن منجر می‌شود. همچنین خوردن نوشیدنی های گازدار باعث بروز کرامپ و گرفتگی عضلانی در معده می‌شود.

وی با اشاره به مصرف چای و قهوه در فصل گرما گفت: در گرمای شدید هوا نوشیدن قهوه یا چای زیاد توصیه نمی‌شود. البته مصرف این نوشیدنی‌ها به میزان متعادل مشکلی به وجود نمی‌آورد اما اگر چای یا قهوه جزو نوشیدنی‌های مورد علاقه‌ی شماست بهتر است در گرمای زیاد آن‌ها را به صورت ولرم میل کنید تا حرارت بدنتان را بیشتر نکنند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای گرم  می بایست بین ۱.۵ تا ۲ لیتر آب نوشیده شود گفت:  هیچ نوشیدنی دیگری جایگزین آب نمی‌شود. این مایه‌ی حیات برای عملکرد ارگان‌های بدن لازم و ضروری است. چون علاوه بر این‌که باعث جریان خون می‌شود سلول‌های بدن را نیز احیا می‌کند.

به گفته وی توصیه می‌شود که قبل از احساس تشنگی آب بنوشید. برای ایجاد تنوع می‌توانید آب‌ها را با استفاده از برش‌های میوه طعم‌دار کنید.

وی لیموناد خانگی، آب‌میوه‌های طبیعی، تخم شربتی و خاکشیر را از نوشیدنی های مفید برای روزهای داغ تابستان دانست و گفت: هر نوشیدنی که از لیموترش تهیه شده باشد عالی است. این نوشیدنی سرشار از ویتامین C و ترشی آن برای رفع عطش فوق‌العاده است. البته به شرطی که زیاد شیرین نباشد.

به گفته این کارشناس تغذیه تخم شربتی نوشیدنی بسیار مفید برا رفع تشنگی است و جزء منابع خوب کلسیم محسوب می شود. بر این اساس توصیه می شود به جای  استفاده از نوشابه های  گازدار که سبب تخلیه منابع کلسیم در بدن می شود از این نوشیدنی سالم استفاده شود تا علاوه بر رفع تشنگی، فرد از  از کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، زینک و غیره آن نیز بهره‌مند گردد.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: خاکشیر برای دستگاه گوارش بسیار مفیداست و این دانه گیاهی  ضدیبوست، اشتهاآور، ضدجوش، دوستدار سلامت پوست، تب بر و سرشار از ویتامین C  است.

وی تاکید: از مصرف نوشیدنی‌های خیلی خنک و به اصطلاح تگری باید پرهیز کرد  زیرا باعث ایجاد شوک در بدن و کرامپ های شدید در معده می‌شود.