عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لرستان

دکتر نیکبخت: فرهنگ سازی، کمک و توجیه خانواده ها مهم ترین رویکردهای افزایش اهدا عضو هستند

کاظمی ذهابی/وبدا

اولین دوره ی آموزش تخصصی مدیریت فراهم آوری پیوندی(Iross) استان لرستان در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

به گزارش وبدا لرستان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این دوره ی آموزشی گفت: فرهنگ سازی، کمک و توجیه خانواده ها مهم ترین رویکردهای افزایش اهدا عضو هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

دکتر محمدرضا نیکبخت عنوان کرد: باید با برنامه ی فراگیر و همه جانبه سرعت حرکت در این مسیر را افزایش دهیم.

وی با اشاره به نقش سایر دستگاه های اجرایی اسان در نهادینه شدن این برنامه، اظهار کرد: نقش دستگاه های فرهنگ ساز و رسانه ها به عنوان یک ظرفیت در این راه بسیار مهم و حیاتی است.

سرپرست دانشگاه تشکیل کمیته اهدا عضو در دانشگاه و ساماندهی تیم های پیوند در بیمارستان ها و مراکز درمانی را یک ضرورت قلمداد کرد و گفت: روحانیون بالینی در بیمارستان ها باید در این راه حضور پررنگی داشته باشند.

دکتر نیکبخت در ادامه با عنوان این موضوع که لرستان در اهدا عضو جزو استان های با آمار ضعیف است، تاکید کرد: باید با فرهنگ سازی و ایجاد شرایط لازم تلاش کنیم این آمار را به طور جدی بالا ببریم.

وی ادامه داد: البته در ابتدای شروع این برنامه مقاومت های شدید از طرف خانواده ها وجود داشت اما روز به روز بهتر شد اما هنوز خیلی پایین است.

سرپرست دانشگاه گفت: در دانشگاه بسترهای لازم برای پیوند قرنیه و کلیه وجود دارد اما هنوز کمبودهای اعتباری داریم و امیدواریم مدیریت پیوند اعضای وزارت بهداشت ما را در استقرار این واحدها حمایت کنند.

این دوره با حضور دکترکتایون نجفی زاده بنیانگذار پیوند ریه در کشور و مدیر پیوند اعضا وزارت بهداشت و دکتر امید قبادی قائم مقام انجمن پیوند اعضا کشور برگزار شد.

روسای بیمارستان ها و شبکه های بهداشت و درمان، فرمانداران برخی از شهرداران، اعضای شورای شهر و فعالان حوزه ی فرهنگی اجتماعی نیز در این دوره ی آموزشی شرکت کردند.

در حاشیه ی این دوره ی آموزشی از خانواده زنده یاد میترا زندی به خاطر اهدا چند عضو فرزندشان تجلیل و به ایشان از طرف دکتر نیکبخت و خانم دکتر نجفی زاده مدال افتخار اهدا شد.

در استان لرستان به طور متوسط ۴۵ نفر در سال دچار مرگ مغزی می شوند و در هر سال ۶۵ نفر بر اثر عدم پیوند عضو فوت می کنند.

هر اهدا کننده ی عضو می تواند ۸ عضو و ۵۸ نسج خود را اهدا کند.

از زمان شروع برنامه ی اهدا عضو در لرستان (سال ۱۳۸۳) تا کنون تنها ۴۲ پیوند عضو انجام شده است که نسبت به آمار کشوری بسیار پایین تر است.