عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم

چهارمین دوره مدرسه تابستانی سلامت و دین آغاز به کار کرد





چهارمین دوره مدرسه تابستانی سلامت و دین با حضور ۱۱۰ نفر از دانشجویان سراسر کشور در قم آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، یکی از اقدامات و برنامه های دانشگاه علوم پزشکی قم، برگزاری و توجه به مقوله سلامت و دین است که در این راستا با برگزاری دوره های مختلف می کوشد تا سلامت معنوی را گسترش دهد.
برگزاری دوره های تابستانی سلامت و دین با عنوان مدرسه تابستانی سلامت و دین از ابتکارات دانشگاه علوم پزشکی قم است که با استقبال گسترده دانشجویان سراسر کشور مواجه شده و اثرات بسیاری به همراه دارد.
امسال نیز چهارمین دوره مدرسه تابستانی سلامت و دین به میزبانی استان قم آغاز به کار کرده تا ۱۱۰ نفر از دانشجویان در رشته های سلامت معنوی، سلامت در احادیث و فقه سلامت از ۳۰ تیر تا ۲ مرداد ماه به این مباحث پرداخته و از نظرات اساتید برجسته استفاده کنند.
دکتر ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، در آیین افتتاحیه این مراسم گفت: یکی از مهم ترین رسالت های دانشگاه ها پاسخ گویی به نیاز های به روز جوامع است که در سطح ملی و جهانی مطرح می شود.
وی در ادامه گفت: امروزه دانشگاه ها در حال حرکت به سوی دانشگاهای نسل ۳ و ۴ هستند، ما بر این باوریم که راه اندازی دانشکده سلامت و دین گامی مثبت در راستای پاسخ گویی به سوالات موجود در حوزه سلامت و همچنین مباحث مرتبط مابین دین و سلامت است.
دکتر ایرانی خواه با اشاره به تعلل های صورت گرفته در خصوص پاسخ به نیازهای جامعه در خصوص ارتباط سلامت و دین افزود: این تعلل و عقب ماندگی موجب شده جریانات و تفکرات انحرافی که نمی خواستند نگاه واقعی ، صحیح، منزه و پاک باورهای دینی با مسائل حوزه سلامت گره بخورد، از آن سوء استفاده کرده و  با ایجاد تعاریف و مفاهیم ساختگی و غلط مسئله سلامت و دین را بهم گره زده اند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه اضافه کرد: مقوله ای به نام سلامت معنوی امروزه و در یکی دو دهه اخیر توسط سازمان بهداشت جهانی وارد حیطه سلامت شده است و زمانی که به تعاریف شکل گرفته پیرامون آن نگاه می کنیم متوجه می شویم که بسیار ناقص است و نگاهی سکولاری به این موضوع است و فاصله بسیاری با تعاریف و باورهای دینی ما نسبت به این موضوع دارد.
دکتر ایرانی خواه با اشاره به اینکه برخی با مقاصد سوء و ظاهری زیبا به نام دین به این موضوع ورود کرده اند گفت: تاسیس دانشکده سلامت و دین باعث گره زدن مقوله سلامت با موضوعات مهم و گسترده دینی و باورهای دینی در سطوح و موضوعات مختلف از قبیل فقه پزشکی، اخلاق پزشکی با تعریف کاملی که جهان تشیع به این مفاهیم دارد، شده است و  افتخار می کنیم که این رسالت مهم عمدتا بر دوش شهر مقدس قم که به عنوان اصلی ترین مرکز علوم اسلامی هم در عرصه ملی و بین المللی است، قرار گرفت.
وی در ادامه گفت: چند سالی است و با شروع به کار این دانشکده اقدامات خوبی انجام شده که البته در قدم های اولیه هستیم و  اهداف بلند و بزرگی در سطح ملی و فراملی در نظر گرفته ایم و در این راستا امید داریم با استفاده از مخازن و منابع دینی موجود بتوانیم به این دغدغه جامعه پاسخ در خور و شایسته ای را بدهیم.
دکتر ایرانی‌خواه از سلامت معنوی به‌عنوان یک موضوع گران‌بها نام برد و گفت: برخی برای اینکه مباحث مرتبط با سلامت معنوی را به نام خود ثبت کنند به اشتباه در این حوزه ارائه نظر داشته‌اند، افراد یا گروه‌هایی نیز از روی جهالت و یا به عمد فتنه‌هایی را دنبال و تعریف محدودی را از سلامت معنوی ارائه کرده‌اند، این مفاهیم ساختگی و مقدماتی توسط برخی در ایران اسلامی به نام طب اسلامی و عناوینی مشابه نیز ترویج داده می‌شود به همین علت بزرگان و دانشمندان فاخر و فرهیخته علوم اسلامی باید نسبت به جهالت‌های جاهلان حساس باشند.

حجت الاسلام طاهری رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: توجه به ذات خداوند، امنیت، توسعه در ذات انسانی، استفاده از افراد متخصص و عدالت موضوعاتی است که اگر به آن توجه شود، جامعه سالم و انسان خوشبخت خواهد بود.
وی بیان داشت: برگزاری این دوره ها دوره امر بسیار مهمی است که به همت دانشکده سلامت و دین دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار می شود و هر ساله با استقبال دانشجویان مواجه شده که نشان دهنده جایگاه این دوره هاست.
دکتر مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه ضمن قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی قم به منظور راه اندازی دوره های مدرسه تابستانی سلامت و دین گفت: اقدام بسیار ارزشمندی است که به مسئولان دانشگاه تبریک گفته و امیدوارم که همواره شاهد توجه هر چه بیشتر به این مباحث باشیم.
وی تصریح کرد: غرب با وجود اینکه سکولاریسمی را دنبال می کند، اما در زمینه توجه به مباحث سلامت و دین توجه داشته و برخی از دانشمندان انجام کارهای علمی را عبادت در درگاه خداوند می دانند.
دکتر گلشنی گفت: دین هم بر روی سلامت روحی و هم سلامت جسمی تاثیر می گذارد که در دنیا به اثبات رسیده است و در دانشگاه لوک که در مورد سلامت و دین تحقیقات صورت گرفته است، مطالعات نشان می دهد که توجه به مقوله دین موجب جلوگیری از فشار خون، افسردگی، ازدواج پایدار، زندگی بهتر و... خواهد شد.
عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به ایده تعارض میان علم و دین گفت: این موضوع از قرن ۱۸ مطرح شد که تمامی دلایلی که در این زمینه آورده شده است، از بین رفت و رد شد.

وی گفت: موضوع معنویت امری است که سو استفاده های بسیاری نیز از آن می شود و متاسفانه برخی با روش های مختلف در راستای ضربه زدن به این جایگاه هستند که برگزاری دوره هایی از این قبیل در دانشگاه علوم پزشکی قم، می تواند با این مباحث ناصواب مقابله کند.
شایان ذکر است در پایان دانشجویان با حضور در مزار مطهر شهدای گمنام مدفون در پردیس دانشگاه علوم پزشکی قم به مقام والای شهدا ادای احترام کردند.