عمومی | بنیاد ملی نخبگان

بازدید مستعدان‌برتر هرمزگانی از مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در راستای برگزاری برنامه‌های بازدید از مراکز صنعتی و تحقیقاتی کشور و به منظور آشنایی بیشتر با دستاوردهای داخلی، اعضای شورای علمی بنیاد نخبگان هرمزگان و جمعی از اساتید دانشگاه‌های استان و مستعدان‌برتر از مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) بازدید کردند.

در ابتدا این برنامه، رضاییان‌اصل؛ مدیرعامل شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با اشاره به جایگاه خاص صنعت نفت در ایران، حوزه بی‌نظیر نفتی خلیج فارس و کشورهای ساحلی آن و همچنین تردد کشتی‌های متعدد حمل نفت به منطقه را از دیگر پتانسیل‌های بالای کشور دانست.

وی با بیان اینکه شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران بزرگترین شرکت کشتی‌سازی در خاورمیانه است، افزود: این شرکت به عنوان یکی از توابع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس در سال ۱۳۵۲ با مساحت ۱۱۰۰ هکتار آغاز به کار کرد.

رضاییان‌اصل با اشاره به ایجاد امکانات و تجهیزات مناسب برای ساخت و تعمیر انواع شناورهای کوچک و متوسط در این شرکت، ادامه داد: ایزوایکو تلاش می‌کند در افق ایران ۱۴۰۴، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع کشتی‌سازی، سکوسازی و ترمینا‌ل‌های نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس باشد .

مدیرعامل شرکت ایزوایکو، مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران را یک منطقه صنعتی اقتصادی معتبر و شناخته شده برشمرد و تصریح کرد: این شرکت، مجموعه‌های صنعتی و مدرن به ویژه مرتبط با کشتی‌سازی و صنایع وابسته به آن را در خود جای داده است

رضاییان‌اصل اظهار داشت: با عملیات داکینگ (ورود به حوضچه خشک) موفقیت‌آمیز نفتکش غول‌پیکر ۳۲۰ هزار تنی DORE با طول ۳۳۳ متر در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، این نخستین بار در تاریخ صنعت کشتیرانی ایران است که تعمیرات این کشتی‌های غول‌پیکر به یاردهای تعمیراتی داخلی و متخصصان مجرب ایرانی سپرده می‌شود؛ پیش از این به دلیل محدودیت‌های فنی و فناوری، تعمیرات کشتی‌های با این ابعاد بزرگ به یاردهای تعمیراتی خارجی سپرده می‌شد.

مدیرعامل شرکت ایزوایکو اضافه کرد: این کشتی متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران از نوع «نفت‌کش غول‌پیکر» است که ۳۲۰ هزار تن وزن قابل بارگیری ( DWT ) دارد که این اقدام، موجب رونق صنعت کشتی‌سازی در کشور، باورمندی و توان مهندسی و نیز تولید داخل توسط متخصصان داخلی را نشان خواهد داد و امید است شاهد افزایش اشتغال زایی در این مجموعه باشیم .

لازم به ذکر است، در پایان مقرر شد جمعی از دانشجویان مستعد دانشگاه‌های استان، دوره‌های کارآموزی و آموزش حرفه‌ای را در شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) طی کنند.