دکتر شریعتی نیاسر مطرح کرد: دنبال شدن فعالیتهای معاونت آموزشی براساس شاخص های "کنترل کمی"، "ارتقای کیفی" و "اقتدار و هماهنگی"
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر شریعتی نیاسر در این آئین با اشاره به نخستین اقدام معاونت آموزشی در جلوگیری از رشد بیرویه آموزش عالی در زیرنظامها گفت: در آن سالها جمعیت دانشجویی کشور بالا بود و عملاً توسعه آموزش عالی منبعث از یک نگاه کارشناسانه نبود و لذا بحث آمایش آموزش عالی مطرح شد و این طرح در اسفندماه سال ۱۳۹۴ به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسید که در این طرح سیاستهای کلان آموزش عالی ازجمله منطقهبندی آموزش عالی، ساماندهی، ماموریتگرایی، نظام انطباق تحصیل با اشتغال و رتبهبندی در بستر طرح آمایش مورد حمایت شورای انقلاب فرهنگی قرار گرفت.
وی در ادامه با اشاره به بند دوم طرح آمایش گفت: تدوین دو طرح اقتصاد مقاومتی؛ یعنی پیادهسازی طرح آمایش، یکپارچهسازی سنجش و پذیرش و نظام یکپارچه آموزشهای مهارتی و دیگری طرح ارتقای حداقل ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه به تراز بینالمللی ازجمله این طرحها بوده است.
دکتر شریعتی نیاسر در خصوص طرح آمایش اظهار داشت: در ارتباط با بحث آمایش با هماهنگی وزیر وقت ستاد آمایش شکل گرفت و آموزش عالی به ده منطقه تقسیمبندی گردید و برای آنکه بتوانیم در راستای سیاست تمرکززدایی گام برداریم به سمت نهادینه کردن طرح مدیریت منطقهای حرکت کردیم و ساماندهی موسسات آموزش عالی آغاز شد تا از توسعه ناهماهنگ مراکز آموزش عالی جلوگیری کند و به این شکل طرح ساماندهی مصوب شد که بخشی از این طرح ساماندهی جدایی دانشگاه علوم اقتصادی از وزارت دارایی و پیوستن آن به وزارت علوم بود و همچنین جدایی دانشگاه شهید عباسپور از وزارت نیرو و پیوستن آن به دانشگاه شهید بهشتی بود.
وی خاطرنشان کرد: در قالب کیفیت، در طرح آمایش بحث رتبهبندی مطرح شد که باعث ایجاد یک فضای رقابتی گردید و مراکز آموزش عالی به سمت شناخت نقاط ضعف و قوت خود رفته و سطحبندی دانشگاهها، آنها را به چهار سطح منطقهای، محلی، ملی و بینالمللی تقسیم کرد.
دکتر شریعتی نیاسر درخصوص تعاریف مختلف ماموریتگرایی افزود: ماموریتگرایی تعاریف مختلفی از لحاظ مقطع تحصیلی، شیوه آموزش، دامنه فعالیت، گروه آموزشی، وابستگی به دستگاههای اجرایی و جنسیت دارد که همه اینها میتواند مصداق یک مرکز آموزش عالی باشد.
وی به طرح دوم اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: طرح دوم اقتصاد مقاومتی طرح ارتقای مراکز مستعد به تراز بینالمللی است که میتواند دانشگاههای مستعد کشور را در موجی جدید قرار دهد تا توانمندیهای خود را به دنیا عرضه کنند.
معاون اسبق آموزشی وزارت علوم گفت: در طرح آمایش یکنهاد نظارتی تحت عنوان کمیته هدایت و نظارت متشکل از پیشکسوتان آموزش عالی شکل گرفت که به شکل مستمر در نهادینه کردن این طرح شرکت میکنند.
وی افزود: مشکل بعدی، رشد بیرویه آموزش عالی کشور در مقطع دکتری بود که از میان ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری، ظرفیت جذب ما در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ۲۰ هزار نفر است و عملاً ۷۵ درصد این جمعیت را به شغلهایی معرفی میکنیم که نیازی به مدرک دکتری ندارد و به این صورت بود که طرح پایش دانشجوی دکتری در مراکز منتخب شکل گرفت و همچنین کارگاه علمسنجی برگزار شد.
دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به بحث یکپارچهسازی نظام آماری آموزش عالی گفت: در سال ۹۴ سامانه HES وارد سیستم آموزش عالی شد و اولین اقدام آن دریافت اطلاعات از دانشگاهها و ثبت درخواست مراکز آموزش عالی بود.
وی سیاست اعمال تفویض اختیارات یعنی واگذاری یک سری از امور به دانشگاهها را از دیگر اقدامات مهم طرح آمایش برشمرد و گفت: البته بحث تفویض اختیار یکپارچه انجام نشد بلکه به صورت تدریجی در زمینههایی مانند آییننامه آموزشی دورههای تحصیلی، بازنگری برنامههای درسی، تقویم دانشگاهی، برگزاری دورههای مشترک با طرف خارجی و پذیرش دانشجوی پژوهشمحور به دانشگاهها واگذار شد.
دکتر شریعتی نیاسر گفت: راهاندازی دور جدید کارگروههای تخصصی، ادغام بخش گسترش و برنامهریزی با هم و ایجاد شورای گسترش و برنامهریزی، صدور احکام مدیران گروهها، تعامل سازنده با سازمان برنامهوبودجه کشور، تعامل با دستگاههای فراستادی، ایجاد دهه سرآمدی آموزش عالی طی تفاهمنامهای بین سه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزشوپرورش و شکلگیری بحث همایش ملی آموزش عالی طی چهار سال، مقابله با تخلفات و لغو مجوز نزدیک به ۵۲ موسسه غیرانتفاعی از دیگر اقدامات طرح آمایش آموزش عالی بوده است.
وی در ادامه گفت: برونسپاری بعضی از موضوعات به دانشگاهها، الکترونیکی شدن گواهی مدارک موسسات آزاد، حذف پایاننامههای کاغذی و ابلاغ طرح جامع مهارتافزایی و ارتقای توان اشتغالافزایی نیز از سایر امکانات این طرح میباشد.
دکتر شریعتی نیاسر در ادامه به چالشهای پیش روی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: اولین چالش ما فشارهای عوامل فرا ستادی است. این دوستان باید به این مساله مهم برسند که آموزش عالی در نظام مدیریتی کشور باید حرف اول را بزند.
س. س ۵۱/ ل. م ۵۴/ ع. ع ۵۷