پیشبینیناپذیری را از نهادهای دولتی حذف کنیم
دکتر توحید محرمی، در نشستی که دیروز ۲۹ تیر ۱۳۹۸ با عنوان «ارتباطات سالم بین نهادهای دولتی و مردم» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، پس از ذکر مقدمات و اشاره به تفاوتهای «رابطه» و «ارتباطات»، ارتباطات سالم را ارتباطاتی دانست که موثر باشد، قصد پیامدهنده و ایجاب پیامگیرنده را به همراه داشته باشد. او ادامه داد: ارتباطات سالم ارتباطاتی است که حال خوب، احساس خوب، رضایتمندی و احساس رضایت را به همراه داشته باشد. بهعبارت دیگر این ارتباطات، صادقانه، عاقلانه و منطبق با ارزشهای پذیرفتهشده در آن جامعه باشد. در ارتباطات سالم، باید پیامهای سازنده، رشددهنده و مشوق شیوع پیدا کند؛ درواقع پیام مثبت تولید شود و به مخاطب برسد که بتواند در روابط با دیگران حال خوب ایجاد کند.
این عضو هیاتعلمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به ارتباطات دولتی و نقش آنها اذعان کرد: ارتباطات دولتی ممکن است یا مقوم قدرت و یا تحکیمبخش جامعه قوی باشد و ملت قوی ایجاد کند. خاصیت دولتها گذرا بودن آنهاست. بنابراین اگر جامعه قوی بسازیم، با رفتن و آمدن دولتها ارزشهای آن جامعه مورد مخاطره قرار نمیگیرد و امنیتش آسیب نمیبیند. وی افزود: ارتباطات مقوم دولت، روابطعمومی نهادها را مسئول تبلیغ آقای مدیر و شکلدهی به افکار عمومی قرار میدهد اما اگر ارتباطات، مقوم جامعه باشد، ساخت ملت قدرتمند و کشور قدرتمند را هدف قرار میدهد. در چنین ارتباطاتی، روابطعمومی مکان تنویر افکارعمومی و محل پاسخگویی به مردم خواهد بود؛ ارتباطات تسهیلگر امور مردم میشود چون خود را خادم ملت میداند نه ولینعمت آن.
محرمی در ادامه با بیان اینکه ما در نهادهای دولتی نیازمند اخلاق حرفهای هستیم عنوان کرد: اخلاق حرفهای در نهادهای ما محجور شده و صرفاً به یک بنر در سالن ورودی نهادها محدود شده است. اخلاق حرفهای اوج رعایت حقوق است، یعنی دادن حقوق افراد با کمال احترام و کریمانه رفتار کردن با آنها.
او همچنین درمورد ویژگیهای ارتباطات اخلاقی در جامعه خاطرنشان کرد: در یک جامعه اگر بتوانیم رابطه یک نهادهای دولتی را پیشبینی کنیم، آن ارتباطات اخلاقی است و تکلیف شهروندان در آن جامعه مشخص است. برای ارتباطات سالم باید پیشبینیناپذیری را از نهادهای دولتی و گفتار و کردار آنها حذف کنیم و به سمت روابط پیشبینیپذیر برویم چراکه عملکرد مبهم و عدم شفافیت و پیشبینیناپذیری، فساد را تولید میکند. وی افزود: مردم در نهادهای دولتی «نه» زیاد میشوند یعنی احصاء حقوقشان در نهادهای دولتی پیشبینیناپذیر شده است. وقتی این اتفاق میافتد، تصویر ذهنی مردم منفی میشود و ناامنی ذهنی ایجاد میکند که پیامد آخر آن، کاهش مشروعیت است.
محرمی در پایان سخنان خود به مولفههای ارتباطات سالم پرداخت و گفت: یکی از مولفههای ارتباطات سالم، کسب مهارت است که باید از آموزش و پرورش شروع کنیم. قواعد ارتباطات سالم باید از کودکی آموزش داده شود. او ادامه داد: در این مسیر تا میتوانیم در مسیر ایجابی حرکت کنیم، هرچند آسیبشناسی لازم است اما به اندازه کافی به این حوزه پرداخته شده است و امروز لازم است که در مسیر ایجابی قدم برداریم.
گزارش از: فریبا رضایی