عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز

گزارش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص اجرای "بسیج ملی کنترل فشارخون"

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص روند اجرای برنامه "بسیج ملی کنترل فشارخون" گزارشی مبسوطی ارایه نمود، در این گزارش آمده است :
همزمان با سراسر کشور بعد از ابلاغ وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی"بسیج ملی کنترل فشارخون"در دانشگاه علوم پزشکی تبریز آغاز و اولین کمیته دانشگاهی با حضور هیئت رئیسه دانشگاه، روسای شبکه های بهداشت و درمان شهرستانها، روسای دانشکده ها و روسای مراکز آموزشی درمانی در تاریخ ۱۸ اردیبشهت ماه تشکیل شد و برنامه بصورت رسمی بسیج به کلیه واحدهای دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ گردید.

بعد از تشکیل ستاد اجرائی برنامه "بسیج ملی کنترل فشارخون" در کارگروه سلامت و امنیت غذائی در شورای برنامه ریزی استان طرح و شروع برنامه در استان ابلاغ گردیده و جلب مشارکت کلیه ادارات، سازمانها ی دولتی، غیردولتی و سازمانهای مردم نهاد صورت گرفت.

در معاونت بهداشتی دانشگاه بیش از ۱۰کمیته درون بخشی جهت هماهنگی و برنامه ریزی برای اجرای بهتر بسیج ملی با معاونتهای دانشگاه، سایر گروههای کارشناسی معاونت بهداشتی و همچنین شبکه های بهداشت درمان تابعه دانشگاه جهت اجرای فاز اول "فاز اطلاع رسانی" تشکیل گردید.
فاز اطلاع رسانی بسیج ملی کنترل فشارخون(۲۷ اردیبهشت لغایت ۱۸ خرداد) با حضور و سخنرانی ریاست دانشگاه در نمازجمعه تبریز با هدف آگاه سازی و اطلاع رسانی در خصوص شروع "بسیج ملی کنترل فشارخون" انجام شد  .

در طول فاز اطلاع رسانی فعالیت های جامع شامل: بیش از ۱۰برنامه اطلاع رسانی از صدا و سیمای استان، نشست خبری ریاست دانشگاه و معاونت بهداشتی با اصحاب رسانه، طرح موضوع "بسیج ملی فشارخون" در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان، حضور روسای شبکه های بهداشت و درمان شهرستانها در نماز جمعه و ایراد سخنرانی، اطلاع رسانی از طریق کانال های فضای مجازی درسطح استان ، برگزاری بیش از ۲۰۰۰جلسه آموزشی توسط پرسنل بهداشتی درمانی در سطح مراکز، پایگاههای سلامت و خانه بهداشت، همچنین نصب بیش از ۵۰ بنر در سطح معابر شهر تبریز و شهرستانها، برپایی بیش از ۱۰۰ استند در ستاد ها و ادارات کل و کلینیک ها دانشگاه، توزیع بیش از ۵۰۰۰ عدد پوستر در مراکز بهداشتی درمانی و مراکز تجمع مردم و سازمانها و ادارت و توزیع بیش از ۱۰۰ هزار پمفلت آموزشی جهت اطلاع رسانی عمومی صورت گرفت.

قبل از شروع فاز اجرائی (۱۸خردادماه) برای کلیه پرسنل بهداشتی درمانی، پزشکان و سنجشگران فشارخون از سایر سازمانها، دوره آموزشی اندازه گیری فشارخون و نحوه ارجاع بیماران و شرایط ارجاع آموزش داده شده و گواهی آموزشی صادر گردید.

همزمان با کل کشور از ۱۸ خردادماه با برپائی ایستگاه سنجش فشارخون درمحل فرمانداری شهرستان تبریز و با حضور استاندار و ریاست دانشگاه و سایر مسئولین، فاز اجرائی بسیج ملی بصورت رسمی آغاز گردید.

در کلیه مراکز بهداشتی درمانی، پایگاههای سلامت و خانه های بهداشت تابعه دانشگاه که بالغ بر ۱۴۰۰ واحد می باشد، اندازه گیری فشارخون توسط پزشکان، مراقبین سلامت و بهورزان بصورت فعال انجام شد همچنین بیش از ۱۳۰ ایستگاه ثابت (چادر) در سطح نقاط شهری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، توسط معاونت بهداشتی دانشگاه راه اندازی شد که بالغ بر ۱۶۵۶ نفر از پرسنل بهداشتی درمانی، پرستاران، نیروهای هلال احمر، دانشحویان و بسیجیان آموزش دیده فعالیت داشتند علاوه براین در ۶۲ مرکز آموزشی درمانی، بیمارستانها، کلینکیها و مراکز درمانی وابسته به دانشگاه و اورژانس ۱۱۵ ایستگاههای فعال برپا شده و پزشکان، پرستاران و بهیاران در اندازه گیری فشارخون مراجعین فعالیت شبانه روزی داشتند.

علاوه بر ایستگاههای وابسته به دانشگاه، در اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون، در سطح کارخانجات و کارگاههای استان، بیمارستانهای خصوصی و خیریه، مطب پزشکان، تامین اجتماعی، شرکت نفت، آموزش وپرورش، شهرداری، داروخانه های بخش خصوصی، هلال احمر و بسیج جامعه پزشکی با پرپائی ایستگاه نسبت به اندازه گیری فشارخون و ثبت در سامانه سلامت اقدام نموده اند.

جدول ۱- نام اسامی مراکز و ایستگاهها با تعداد افراد قعال در هر ایستگاه و تعداد فشارخون اندازه گیری شده در هر ایستگاه، در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ۱۸ شهرستان تابعه

نام مراکز /ایستگاههای اندازه گیری فشارخون

تعداد مراکز /ایستگاهها

تعداد افراد فعال در مراکز و ایستگاهها

تعداد فشارخون اندازه گیری شده

مراکز سلامت، پایگاههای سلامت وخانه های بهداشت

۱۲۳۶

۳۸۶۱

۱۳۰۳۷۹۲

ایستگاههای معاونت بهداشتی(چادرها و ایستگاههای وابسته به معاونت بهداشتی)

۱۷۱

۱۶۵۶

۲۰۴۸۷۱

بیمارستانهای دولتی و کلینکهای وابسته

۶۲

۴۶۳

۱۲۱۸۰۷

خانه های بهداشت کارگری (کارخانجات)

۳۳۹

۲۴۴

۳۸۳۸۳

سایر ایستگاههای فعال

۲۲۶

۴۸۶

۱۸۵۲۸

بیمارستانهای خصوصی و خیریه

۱۸

۶۵

۲۵۰۹۰

مطب پزشکان

۵۲

۴۳

۱۲۴۴۱

داروخانه ها

۹۸

۷۹

۲۴۸۷

معاونت دانشجوئی

۱۹

۲۰

۳۴۹۷

اورژانس

۱۰

۱۹

۲۲۸۹

شرکت نفت

۳

۵

۵۸۵۶

تامین اجتماعی

۱۰

۱۳

۵۶۲۸

هلال احمر

۴۰

۱۲۲

۲۷۲۳

آموزش و پرورش

۱۲

۱۹

۱۱۳۶

شهرداری

۱۹

۱۱

۱۵۷۶

بسیج و بسیج جامعه پزشکی

۱۳

۶۶

۱۴۵۳

درطول فاز اجرائی بیش از ۴ کمیته دانشگاهی با حضور ریاست و معاونین دانشگاه و ۴ کمیته درون بخشی در معاونت بهداشتی در خصوص روند اجرای برنامه برگزار گردید. همچنین در جهت اطلاع رسانی فاز اجرائی بیش از ۴ برنامه از صدا و سیمای استانی پخش گردید. درضمن یک برنامه با عنوان تور خبرنگاری با حضوراصحاب رسانه و نشست خبری با حضور ریاست دانشگاه و مسئولین ستاد اجرائی استان و اصحاب رسانه برگزار گردید.

جدول ۲- مجموع مراکز و ایستگاهها با تعداد افراد قعال در ایستگاهها و تعداد فشارخون اندازه گیری شده در ایستگاهها، در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ۱۸ شهرستان تابعه

نام مراکز /ایستگاههای اندازه گیری فشارخون

تعداد مراکز /ایستگاهها

تعداد افراد فعال در مراکز و ایستگاهها

تعداد فشارخون اندازه گیری شده

تعداد کل مراکز سلامت ،پایگاهها وخانه های بهداشت

۱۲۳۶

۳۸۶۱

۱۳۰۳۷۹۲

تعداد کل ایستگاهای سنجش فشارخون (چادرها، بیمارستانها، کارخانجات و ...)

۱۰۹۲

۳۳۱۱

۴۴۷۷۸۵

جمع کل

۲۳۲۸

۷۱۷۲

۱۷۵۱۵۷۷

در نهایت از ۱۸ خرداد لغایت ۱۵ تیر ماه فشارخون ۱۷۵۱۵۷۷ نفر از کل ۱۸۷۴۳۴۱ نفر افراد بالای ۳۰ سال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز اندازه گیری شد که حدود ۵/۹۳ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال را شامل می شود. از این تعداد فشارخون حدود ۱۳۰۳۷۹۲ نفر در کل مراکز سلامت، پایگاهها و خانه های بهداشت اندازه گیری و در سامانه سیب ثبت گردید که ۷۴.۴ درصد را شامل می شد و فشارخون حدود ۴۴۷۷۸۵ نفر در ایستگاههای سنجش فشارخون (چادرها، بیمارستانها، کارخانجات و ...) اندازه گیری و در سامانه سلامت بسیج ملی کنترل فشارخون ثبت شد که ۲۵.۵ درصد را شامل می شود.

نمودار ۱- درصد عملکرد واحدهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز و سازمانها و ارگانهای فعال در اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون

مراسم اختتامیه بسیج ملی کنترل فشارخون همزان با کل کشور در ۱۵ تیرماه با حضور ریاست محترم دانشگاه و مسئولین ستاد اجرائی در منزل شهیدان پاشائی راس ساعت ۲۲ شب، با اندازه گیری و ثبت فشارخون اعضاء خانواده شهیدان پاشائی به پایان رسید.