عمومی | دانشگاه سلمان فارسی کازرون

طرح آمایش آموزش عالی متوقف شده است

عضو ستاد آمایش آموزش عالی استان فارس خبر داد:

طرح آمایش آموزش عالی متوقف شده است

دکتر حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز به عنوان نماینده عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه‌های استان فارس، از دانشگاه سلمان فارسی کازرون بازدید کردند. در ابتدای این بازدید، وی با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه ضمن نشستی صمیمانه، مسائل دانشگاه سلمان فارسی کازرون را بررسی کرده و بیان کردند که ضروری است در برنامه‌ریزی‌ها، افق‌های بلند مدت برای رشد و توسعه دانشگاه در نظر گرفته شود و ضروریات آن از الان در چارت سازمانی دانشگاه گنجانده شود. وی همچنین به ضرورت رعایت تناسب بین کارمند و هیئت علمی نیز اشاره کردند و این تناسب را عاملی برای سرعت گرفتن روندهای علمی و اداری دانشگاه دانستند.

وی در ادامه این بازدید، در جلسه هم‌اندیشی با حضور هیئت رئیسه و اعضای هیئت علمی این دانشگاه، با بیان اینکه اکنون نسل چهارم دانشگاه‌ها پا به عرصه نهاده است، سرعت بخشی به روند تعالی دانشگاه‌ها به آن سمت را ضروری دانستد. وی با ذکر اینکه نسل اول دانشگاه‌ها آموزش محور بودند و نسل دوم پژوهش محور، اذعان نمودند که اغلب دانشگاه‌های ما در این دو نسل به فعالیت مشغول هستند و حتی به نسل سوم دانشگاه‌ها که کارآفرین هستند نیز نرسیده اند که باید مدیران دانشگاه‌ها به این مهم بیشتر بها دهند. وی نسل چهارم را نسلی از دانشگاه‌ها دانستند که در آن دانشگاه‌ها، بر اساس وظیفه علمی و اجتماعی خود، راساً اقدام به حل مشکلات اجتماعی و علمی و صنعتی جامعه می کنند و امید است با برنامه‌ریزی‌های مناسب، بتوان دانشگاه‌ها را بدان جایگاه هدایت کرد.

در این جلسه اعضای هیئت علمی به بیان دغدغه ها و مسائل مختلف دانشگاه پرداختند؛ از جمله نسبت به اجرای طرح آمایش آموزش عالی و ابهام در چگونگی اجرای آن سوالاتی مطرح کردند و بیان کردند که این طرح  نیاز به مطالعه دقیق‌تری برای اجرا دارد و از انجام شتاب‌زده آن باید پرهیز کرد. اعضای هیئت علمی همچنین به ضرورت همکاری بین دانشگاه‌های استان برای ایجاد ارتباط موثرتر بین دانشگاه و صنعت و جامعه پرداختند. تسریع در روند تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی از دیگر نکات مورد اشاره اساتید این دانشگاه بود.

دکتر نادگران، عضو ستاد آمایش آموزش عالی استان، ضمن بیان ضرورت ساماندهی به آموزش عالی بیان کردند که آنچه به عنوان طرح آمایش از آن نام برده می شود، بنا به وجود پاره‌ای مشکلات اساسی در اجرا و نیاز به مطالعه بیشتر، از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متوقف شده است و فعلا قرار نیست در استان فارس و هیچ کدام از استان‌های کشور اجرا شود.

دکتر حمید نادگران همچنین افزودند: طرح آمایش آموزش عالی بخشی از طرح آمایش سرزمینی است که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، طراحی و به ارگان‌های ذیربط ابلاغ شده است. در چارچوب این طرح، تا کنون، هیچ تصمیمی مبنی بر حذف رشته‌ یا دانشکده‌ای ازهیچ دانشگاهی در استان گرفته نشده است و به همین دلیل، هیچ مانعی در روند رشد و توسعه دانشگاه‌ها ایجاد نخواهد شد.

عضو ستاد آمایش آموزش عالی استان فارس اظهار امیدواری کردند که دانشگاه سلمان فارسی کازرون در آینده، نه تنها محدود نخواهد شد، بلکه همراه با دو دانشگاه دیگر شهرستان‌های استان فارس، با فعالیت‌های علمی چشمگیر، بتوانند به دانشگاه‌هایی شاخص (برند) در آموزش عالی کشور تبدیل شوند.

رئیس دانشگاه شیراز در این دیدار اعلام کردند که برای برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت می‌تواند فعالیت‌های مشترکی بین دانشگاه شیراز و دانشگاه سلمان فارسی کازرون صورت گیرد. در این نشست گزارشی از وضعیت موفقیت دانشجویان دانشگاه سلمان فارسی کازرون در راهیابی به مقاطع تحصیلی بالاتر و کسب مشاغل کلیدی و مهم و گزارشی از پیشرفت‌های فیزیکی در ساخت پردیس دانشگاه ارائه شد.

در ادامه به دعوت دکتر انوشیروان غفاری‌پور رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، آقای دکتر نادگران با هیئت رئیسه به بازدید از محوطه و امکانات علمی، آموزشی و آزمایشگاهی دانشگاه پرداخته و از پردیس دانشگاه و طرح‌های عمرانی آن بازدید کردند. در این بازدید، وی پیشرفت دانشگاه را مثبت ارزیابی کرده و اعلام امیدواری کردند که با تلاش مسئولان دانشگاه و مقامات شهرستان و همچنین حمایت خیرین، دانشگاه سلمان فارسی کازرون بتواند به رشد و توسعه‌ای درخور دست یابد. این بازدید یک روزه، به دعوت رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، روز شنبه بیست و نهم تیرماه ۱۳۹۸ صورت گرفت.