نصراللهی: پیامرسانهای داخلی میدان را به رقیب واگذار کردند
به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی به نقل از خبرگزاری آنا؛ اکبر نصراللهی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، در رابطه با حفظ جایگاه پیامرسانهای داخلی در بین مردم، گفت: طبق مشاهدات و بهکارگیری اپلکیشینها در بین دانشجویان و اقشار مختلف مردم چنین به نظر میرسد که تفاوت محسوس و معناداری در استفاده از اپلکیشینهای داخلی در گذشته و حال مشاهده نمیشود. نصراللهی تصریح کرد: زمانی که اپلیکیشنهای داخلی به سهولت نتوانستند نیاز مخاطبان خود را نسبت به اپهای خارجی برطرف کنند، مردم خودبهخود از پیامرسانهای داخلی روی برگردانده و به سمت اپهای خارجی روی آوردند. وی افزود: مردم به هیچ وجه در عرصه فرهنگی به زور بخشنامههایی را که برخلاف میل جامعه باشد؛ نمیپذیرند. بنابراین باید کسانی که در حوزه فضای مجازی (شورای عالی فضای مجازی و دولتمردان) مسئولیت دارند به این اعتماد و باور برسند که از توانمندی داخلی در حوزه ایجاد اپهای داخلی حمایت کنند؛ چرا که ادامه این وضع به لحاظ سیاسی،امنیتی، اقتصادی و فرهنگی به صلاح کشور نیست. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، با اشاره به اینکه با ارائه بخشنامه و دستورالعملها و یا با بگیر و بندها نمیشود؛ مردم را مجبور به استفاده از اپهای داخلی کرد افزود: با ایجاد جذابیت، امنیت و اعتمادسازی میتوان مردم را به سمت استفاده از اپهای داخلی هدایت کرد. در غیراینصورت مردم به راحتی از اپهای داخلی استفاده نخواهند کرد. وی با بیان اینکه فیلترینگ تلگرام در اکثر کشورهای دنیا اعمال میشود و محدود به ایران نیست، گفت: فیلترینگ باید در چارچوب منطق داشته باشد. زمانی که در کشور اپلیکیشنهای قدرتمند، قوی و مورد اعتماد وجود نداشته باشد به طور یقین مردم خود را ملزم به استفاده از اپهای خارجی خواهند کرد. چراکه اقدامات سلبی در بحث تلگرام این تجربه را به اثبات رسانده است. نصراللهی ادامه داد: متاسفانه به موازات توسعه و گسترش نفوذ فضای مجازی در کشور فرهنگ استفاده از اپلیکیشنهای مختلف ایجاد نشده است. مردم ایران برخلاف دنیا اشتیاق بیشتری به استفاده از فضای مجازی دارند. وی افزود: باید مسئولان از تکرار اشتباهات پرهیز کنند. باید به موازات ایجاد جذابیت و تقویت اپلیکیشنهای داخلی اعتماد را در بین مردم ایجاد کنند. نصراللهی اضافه کرد: شاید دلایل مراجعه غیرمعمول مردم به فضای مجازی در ایران به عملکرد رسانههای رسمی برگردد. وقتی رسانههای معتبر کشور در انعکاس اخبار کُند برخورد کرده و مانعی در انتشار اطلاعات و اخبار درست ایجاد کنند به طور یقین مردم برای دریافت اطلاعات به مراجع غیررسمی مراجعه میکنند. وی خاطرنشان کرد: برخورد مسئولان با فضای مجازی هوشمندانه نیست بلکه در زمین فضای مجازی کنشگرانه بی نام و نشان بازی میکنند. رسانههای رسمی و مسئولان مطالبی را منتشر میکنند که درشان کشور نیست. نصراللهی افزود: پایین بودن سطح سواد رسانهای مردم، مسئولان و رسانههای رسمی باعث شده که مردم اقبال بیشتری به فضای مجازی نشان دهند. باید فرهنگ سازی و ارتقای سواد رسانه در کشور صورت گیرد تا شاهد انتشار اخبار و رفتار نادرست از سوی مردم و برخی از مسئولان نباشیم. در فضای جامعه اطلاعاتی امروز دنیا، بومی سازی صرف پیام رسانها با هدف حذف رقیب، جذابیتی برای کاربران داخلی نداشته و موارد بومی سازی شده که نتواند خلاقیت و نوآوری خاصی و به قولی برگ برنده در مقابل رقیب سرسخت بینالمللی ارائه کند، کاربران ایرانی را جذب نمیکند. همان طور که پیام رسانهای داخلی نیز در این زمینه موفق عمل نکردند.انتهای پیام/ |