عمومی | بنیاد ملی نخبگان

رشد همه‌جانبه شخصیتی، لازمه اثرگذاری مثبت در جامعه نخبگانی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نشست هم‌اندیشی شورای فرهنگی‌سازی برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان با حضور قائم‌مقام و معاونان بنیاد ملی نخبگان و جمعی از صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه‌های نخبگانی و فرهنگی، در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

در این نشست، مهدی فیض؛ معاون مستعدان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم حرکت هدفمند در مسیر تربیت نیروی‌انسانی متخصص و کارآمد، بر ضرورت افزایش توانایی دانش‌آموختگان دانشگاهی در ابعاد مختلف اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی تاکید کرد و گفت: چرخه برنامه‌های حوزه نخبگانی باید از آرمان‌‎نگاری آغاز و به ارزیابی اثربخشی در سطح ملی منتهی شود و این چرخه، مداوماً تکرار گردد.

وی ضمن تشریح چرخه برنامه‌های نخبگانی، افزود: آرمان‌نگاری، سنجش وضع موجود، تعیین اولویت‌ها، شناسایی راهکارهای اثربخش، تدوین برنامه و بودجه به صورت آزمایشی، اجرا برنامه‌های آزمایشی، ارزیابی اجرا، طراحی برنامه‌های وسیع و در سطح ملی، اجرای برنامه‌ها در سطح ملی و در نهایت ارزیابی اثربخشی آنچه انجام شده است، چرخه کامل فعالیت‌های فرهنگی- تربیتی نخبگانی را شکل می‌دهد؛ ضمناً اجرای کامل این چرخه، در هر نوبت، حداقل ۲ سال زمان می طلبد.

فیض با بیان اینکه قطعاً فعالیت در حوزه‌های فرهنگی زمان‌بر و نیازمند اقدامات مستمر است، به دو سند مهم در آموزش‌وپرورش اشاره کرد و ساحت‌های تعلیم‌وتربیت در سند تحول و عناصر الگوی هدف‌گذاری در برنامه‌های درس ملی را تشریح کرد.

معاون مستعدان بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: الگوی معمولِ تقسیم ویژگی‌ها در برنامه‌ها به چهار دسته نقش‌محور، شایستگی‌محور، مهارت‌محور و ساحت‌محور متمایز می‌شوند.

وی تصریح کرد: رشد همه‌جانبه و نگاه وسیع و مطلوب در برنامه‌ها، توانمندکردن اساتید حاضر در برنامه‌های بنیاد و همچنین استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور و تقسیم‌کار ملی، از دیگر ضرورت های مهم در فعالیت‌های حوزه نخبگانی است.

فیض با اشاره به نقش مهم استاد در تربیت و پرورش نیروی‌انسانی متعهد، خاطرنشان کرد: انتخاب اساتید در برنامه‌های حوزه نخبگان و مستعدان‌برتر باید با نگاه وسیع و همه‌جانبه‌ای صورت بگیرد و افرادی توانمند در ابعاد مختلف شخصیتی به عنوان استاد راهنما در این برنامه‌ها شرکت کنند؛ چراکه استاد علاوه بر نقش آموزشی، اثرگذاری تربیتی و پرورشی هم دارد و افرادی شبیه به خود را بازتولید می‌کند.

معاون مستعدان بنیاد ملی نخبگان رشد همه‌جانبه شخصیتی مستعدبرتر در ابعاد اعتقادی، مذهبی و فرهنگی را لازمه اثرگذاری مثبت در جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: دانش‌آموخته دانشگاهی باید علاوه بر توانمندی‌های فنی و تخصصی، به قابلیت‌هایی برسد که بتواند زمینه‌ساز سعادت خود، خانواده و جامعه‌بومی شود.

وی در پایان با اشاره به لزوم هدف‌گذاری در حوزه فعالیت‌های نخبگانی، ۱۲ حوزه نیازمند به  «اهتمام» را برشمرد و تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های اخلاقی و تربیتی نخبگان ، اهتمام در حفظ و تقویت مبانی دینداری و فلسفه زندگی، به عنوان مهمترین ویژگی است. در واقع، برنامه‌های بنیاد باید به گونه‌ای باشد که اهتمام در همه حوزه‌های ۱۲ گانه مذکور را با محوریت دینداری و به عنوان مسئولیت ناشی از دینداری، در فرد به وجود آورد.

لازم به ذکر است، محمود سعادت‌فومنی؛ قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، آریا الستی؛ معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، حسن سالاریه؛ معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان، در کنار ۱۵ صاحب نظر فرهنگی، از حاضران در این نشست بودند.