عمومی | دانشگاه علوم پزشکی جهرم

توصیه های دارویی در سفر حج - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵

در آستانه  موسم حج و آغاز سفر روحانی بیت الله الحرام، سلامت و امنیت حجاج گرامی و افزایش دانش و آگاهی در مورد استفاده از دارو در طول مدت این سفر، مهم و ضروری است.

دکتر مسیح اله شاکری، متخصص داخلی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه، در این خصوص تاکید کرد: زائران گرامی در صورت ابتلا به بیماریهای زمینه ای و بیماریهای خاص، ضمن اینکه پزشک کاروان را از نوع بیماری خود و داروهای خاص و ضروری مورد استفاده آگاه می نمایند ، داروهای مورد استفاده خود را نیز به میزان ۲ برابر طول مدت سفر به همراه داشته باشند.

این عضو هیات علمی در ادامه افزود: برای همراه داشتن داروهای مورد نیاز ، داشتن نسخه ترجیحاً به زبان انگلیسی، دارای مهر و امضاء پزشک، درج نام  بیماری، نام دارو، میزان مصرف، مقدار دارو و طرز استفاده دارو الزامی است.

دکتر شاکری خاطر نشان کرد: جهت جلوگیری از رفتارها و برخوردهای نظارتی پلیس سعودی ، بیماران، پزشک کاروان را از به همراه داشتن داروهای خود مطلع نمایند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع افزود: قوانین کشور عربستان در خصوص داروهای حاوی مخدرمانند استامینوفن کدئین و اکسپکتورانت کدئین، داروهای ترک اعتیاد، ترامادول ، آرام بخشها و داروهای خواب آور مانند اگزازپام، دیازپام و....  و داروهای روان گردان ، بسیار جدی و سختگیرانه است و متهمان به حمل آنها مجازات شدیدی خواهند شد؛ لذا ضروری است زائران محترم جهت جلوگیری از هر گونه پیامد ناخوشایند از همراه بردن این داروها اکیداً خودداری نمایند.

این متخصص داخلی به زائران این سفر روحانی توصیه کرد: داروهای مورد نیاز خود را در دو کیف جداگانه  نگهداری کرده و داروهای ضروری و حیاتی خود را همیشه به همراه داشته باشند.

دکتر شاکری همچنین با اشاره به قیمت بسیار بالای دارو در کشور عربستان اظهار داشت: بیماران بایستی از خرید دارو بدون هماهنگی و مشورت با پزشک کاروان اکیداً خودداری نمایند.

دکتر شاکری با اشاره به شرایط جوی و گرمای  شدید کشور عربستان ابراز داشت: زائران در صورت حمل داروهای خاص خود در حین سفر و مدت اقامت و به منظور جلوگیری از فساد دارو ، با مطالعه بروشوردارو،  آنها را در بهترین شرایط نگهداری کنند و کلیه داروها را دور از نور نگهداری وجهت حمل داروهای یخچالی از ظروف خنک کننده و یخ استفاده نمایند.

دکتر شاکری در پایان برای مسافران این سفر معنوی آرزوی سلامت و توفیق نمود.