عمومی | دانشگاه تهران

مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز گزینش دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این مراسم که با حضور مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی و مسئولان و کارکنان دانشگاه برگزار شد، دکتر سید جمال موسوی، به‌عنوان رئیس مرکز گزینش هیات علمی و کارکنان دانشگاه تهران معارفه و از زحمات دکتر محمد رضائیان، در زمان تصدی این سمت قدردانی به‌عمل آمد.
دکتر سید احمدرضا خضری، مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، در این مراسم با تاکید بر اهمیت جایگاه گزینش در نظام آموزش عالی گفت: «گزینشی در دانشگاه می‌تواند موفق عمل کند که در درجه اول مصالح کشور، حکومت و دانشگاه را به‌طور عام در نظر بگیرد. دانشگاه تهران به‌عنوان یک سرمایه ملی یکی از بزرگترین مراکز تربیت کننده نیروهای متخصص و متعهد برای کشور است. جامعه بر اساس نیروهای تربیت یافته در اینگونه مراکز است که می‌تواند گام‌های تعالی را در جهت رشد و توسعه بردارد».
وی، با بیان اینکه اشخاصی که در حوزه گزینش فعالیت دارند به واقع در مسند قضا و داوری هستند که انصاف و عدالت را باید مورد توجه قرار دهند، افزود: کار کردن در این حوزه همانند راه رفتن بر لبه تیغ است که اگر کوچک‌ترین خطایی انجام شود ممکن است حیات و آینده افراد مورد تغییر و تحول قرار گیرد، کارکنان گزینش باید وجدان خود را سرلوحه کارها قرار دهند. هم‌چنین در این کار دقت و تیزبینی از اهمیت بسیاری برخوردار است که در این زمینه همواره باید مصلحت جامعه و دانشگاه در نظر گرفته شود».
مشاور رئیس دانشگاه تهران، جناحی عمل کردن را به‌عنوان یک آفت بزرگ برای کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: «جناحی عمل کردن آسیب‌های بزرگی را به کشور وارد کرده است. ما باید دانشگاه تهران را به‌عنوان یک سرمایه ملی قربانی این موضوعات نکنیم. جناحی عمل کردن نمی‌تواند برای یک دانشگاه تعیین کننده باشد، آنچه که مهم است در نظر گرفتن مصلحت کشور و نظام است و گزینش نیروها هم باید در این جهت محقق شود».
دکتر خضری، رازداری و محرمانگی را یکی دیگر از نکات قابل توجه و مهم در حوزه گزینش توصیف کرد و گفت: «آنچه که در پرونده‌های گزینشی وجود دارد اسرار و رموز مردم است. ممکن است کارکنان گزینش در نتیجه تحقیقات به اسراری از زندگی اشخاص دست یابند، این اسرار ممکن است در حدی باشند که خلل در گزینش فرد ایجاد نکند و یا اینکه بالعکس عمل کنند و مانعی در جهت جذب فرد باشند. برخی مسائل شخصی است و ارتباطی به زندگی کاری اشخاص ندارد که همواره باید محرمانه باقی بمانند و حتی نیازی نیست که مدیران دانشگاه از آن مطلع شوند و اگر این اطلاعات منجر به عدم جذب فرد شد، باز باید محرمانگی آنها حفظ شود».
وی، در ادامه بر رعایت اخلاق حرفه‌ای و صنفی، پرهیز از پذیرش هر گونه سفارش و توصیه، حرکت به سمت گزینش بر مبنای شایسته سالاری واقعی و رعایت سرعت و دقت در کار مرکز گزینش تاکید کرد.
مشاور رئیس دانشگاه تهران، در بخش دیگری از سخنان خود ضمن آرزوی توفیق برای رئیس جدید گزینش در پذیرش مسئولیت جدید اظهار کرد: «برای دکتر موسوی در انجام و پذیرش این مسئولیت آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم مرکز گزینش به‌عنوان یک بازوی مشورتی بتواند شایسته‌ترین نیروها را برای دانشگاه جذب کند. ایشان از چهره‌های شناخته شده دانشگاه هستند که در حوزه تخصصی خود و مدیریتی تجارب ارزشمندی را دارند».
دکتر خضری، هم‌چنین رئیس پیشین گزینش را فردی خدوم و زحمتکش و علاقه‌مند به دانشگاه دانست و تصریح کرد: «دکتر رضائیان هیچوقت در جهت مصالح شخصی حرکت نکرده است. بنابراین خیلی خشنودیم که در این مدت ماموریت‌ها و الزامات دانشگاه تهران به خوبی انجام گرفته و پیشرفت داشته است. از اینرو لازم می‌دانم که از طرف رئیس و هیات رئیسه دانشگاه تهران از تمامی زحمات و تلاش‌های وی قدردانی نمایم و امیدوارم که در مسند و مسئولیت جدید نیز موفق باشند».
در بخش دیگری از این مراسم دکتر محمد رضائیان، رئیس پیشین مرکز گزینش دانشگاه تهران، ضمن ارائه گزارش عملکرد به تشریح اهمیت جایگاه گزینش در دانشگاه، محورهای فعالیت گزینش، نحوه انجام امور گزینش در کارکنان و مسائل مربوط به تمدید قراردادها و تبدیل وضعیت و مبنای امور صلاحیت عمومی در هیات علمی و دستورالعمل‌های مرتبط با آن پرداخت.
وی، با بیان اینکه مبنای تصمیم‌گیری در گزینش به‌صورت شورایی است و نه فردی، بر ضوابط و پرهیز از اعمال سلیقه‌ها، تلاش در سرعت انجام امور، تقویت هویت واقعی گزینش و پاسخگویی سریع و به‌موقع تاکید کرد.
دکتر رضائیان، در ادامه با ارائه آمار، به عملکرد مرکز گزینش در زمینه جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه اشاره کرد و هم‌چنین ایجاد بایگانی الکترونیک، اصلاح ساختار گزینش و تامین نیروی انسانی را از جمله کارهایی برشمرد که در مرکز گزینش دانشگاه تهران باید صورت پذیرد.
دکتر سید جمال موسوی، رئیس جدید مرکز گزینش دانشگاه تهران نیز گفت: «در گزینش، انتخاب و به‌گزینی اصلی بدیهی است که نیازی به برهان و استدلال ندارد و ما این اصل را هم در قانون طبیعت و هم در قانون اجتماع می‌توانیم مشاهده کنیم».
وی افزود: «کارکنان، مدیران، اعضای هیات علمی و حتی نهادها و واحدهای مختلف دانشگاه تهران، همچون سایر سازمان‌ها به مثابه سلول‌های یک ارگان و پیکر هستند. مسئولیت بخشی از به‌گزینی و بهسازی این سلول‌ها بر عهده مدیریت گزینش است که امروز این توفیق با پذیرش این مسئولیت نصیب بنده شده است تا چند صباحی در این مرکز حساس خدمت کنم و امیدوارم لطف خداوند رفیق راه من و همکارانم در انجام این مسئولیت خطیر باشد».
به گفته دکتر موسوی، عدم نگاه منفی به فعالان سیاسی و اجتماعی کشور، نگاه فراجناحی در بررسی‌ها و داوری‌ها، ترجیح رفتار و کردار بر گفتار و ظواهر، بی‌توجهی به توصیه‌ها و سفارش‌های کلی و گوش سپردن به گزارش‌ها و اطلاعات جهت انجام بررسی‌های لازم و تصدیق گزارش‌های مثبت و تردید در گزارش‌های منفی از جمله اصول مهمی است که همواره باید مورد توجه کارکنان حوزه گزینش قرار بگیرد.