عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

لزوم مشارکت سازمان های موثر در سلامت در کنترل روند صعودی مصرف دخانیات

مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در امور اجتماعی با بیان اینکه در سال های اخیر مصرف دخانیات به ویژه در میان قشر جوان روندی صعودی داشته است بر مشارکت سازمان های موثر بر سلامت در کنترل و فرهنگ سازی در این زمینه تاکید کرد.

دکتر غلامحسن خدایی درحاشیه  نشست هم اندیشی انجمن پیشگیری از مصرف دخانیات در گفتگو با وب دا با بیان اینکه سیگار یکی از عوامل موثر در بروز بیماری های غیر واگیر از جمله سرطان محسوب می شود اظهار کرد: دسترسی ساده به دخانیات یکی از عوامل شیوع بالای مصرف آن به شمار می رود که متاسفانه  تا کنون در این حوزه اقدام خاصی انجام نشده است.

وی تصریح کرد: تشکیل سازمان مردم نهاد، انجمن پیشگیری از مصرف دخانیات ودخیل کردن مردم در این حوزه به عنوان یک استراتژی ضروری به شمار می رود.

مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در امور اجتماعی خاطر نشان کرد:آموزش و توانمند سازی مردم، مطالبه گری از طریق سازمانهای دولتی و اقدامات درمانی برای افراد مبتلا به  مصرف سیگار از جمله اهداف تشکیل انجمن پیشگیری از مصرف دخانیات به شمار می رود.

رییس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست با تاکید بر افزایش شیوع مصرف دخانیات در بین نوجوانان دختر و پسر اظهار کرد: سالانه هزینه های گزافی صرف تولید،عرضه و مصرف دخانیات و بدنبال آن درمان بیماری های قلبی عروقی و ریوی در سنین بزرگسالی می گردد .

دکتر خواجه دلویی تصریح کرد: با توجه به گذار اپیدمیولوژی بیماری های غیر واگیر، مصرف دخانیات به نوعی اقدام به خودکشی است  کما اینکه دخانیات در طی یک سده توانسته باعث مرگ یک میلیارد انسان گردد .

وی افزود: ۲۵ درصد افراد سیگاری اولین شروع سیگار کشیدن را در سنین زیر ده سال تجربه نموده اند و متاسفانه کشور ما یکی از کشورهای با شیوع بالای مصرف سیگار و قلیان بعد از چند کشور عربی می باشد.

{jcomments on}