عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی با قدردانی از تلاش‌های دکتر شریعت محرری، جذب فارغ‌التحصیلان برجسته بیهوشی را در دانشگاه خواستار شد


گالری عکس

در این نشست که یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸ در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر شریعت محرری مدیر گروه آموزشی بیهوشی دانشگاه به معرفی فعالیت‌ها و برنامه‌های این گروه پرداخت و گفت: ممکن است  گروه بیهوشی از گروه‌های بزرگ بالینی دانشگاه نباشد ولی دارای ویژگی منحصربه‌فردی است که به‌تمامی بیمارستان‌های دانشگاه خدمت‌رسانی می‌کند.  این وسعت خدمت‌رسانی نشان می‌دهد اعضای گروه کار دشواری دارند.

راه‌اندازی مرکز تحقیقات بیهوشی و فلوشیپ بیهوشی کودکان

وی شمار اعضای هیئت‌علمی این گروه را ۷۷ نفر، دستیاران تخصصی را ۱۰۷ نفر، دستیاران فوق تخصصی و فلوشیپ را ۱۸ نفر و همچنین تعداد کارآموزان و کارورزان معرفی‌شده به گروه (از مهر ۹۷ تا پایان تیر امسال) را ۳۱۸ نفر عنوان کرد و گفت: برای ارتقا آموزش دانشجویان و دستیاران و توانمندسازی اعضای هیئت‌علمی گروه برنامه‌های متعددی در حال انجام است.
دکتر شریعت محرری با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه تحول و نوآوری در آموزش و نیز ارتقا تعهد و اخلاق حرفه‌ای دستیاران و اعضای هیئت‌علمی گفت: در زمینه تحول و نوآوری در آموزش، تمامی کلاس‌های مشترک گروه به‌صورت آموزش تعاملی برگزار و از روش‌های نوین آموزشی استفاده می‌شود. در راستای ارتقا تعهد حرفه‌ای نیز افزون بر توانمندسازی اساتید گروه  در  زمینه‌های آموزشی و ارزشیابی و اجرای برنامه‌های مختلف، ایستگاه‌های پروفشنالیسم را در تمامی آزمون‌های اسکی درون‌گروهی ایجاد کرده‌ایم.
دکتر شریعت محرری در توضیح راه‌اندازی بخش‌ها و رشته‌های جدید گفت: یکی از اهداف گروه راه‌اندازی مرکز تحقیقات بیهوشی و مراقبت‌های ویژه و درد بود  که مجوز راه‌اندازی آن اخذشده است. باتوجه به‌ضرورت راه‌اندازی دوره فلوشیپ بیهوشی کودکان، این دوره نیز پس از موافقت وزارت بهداشت و اخذ مجوزهای لازم ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به برنامه‌های بین‌المللی گروه بیهوشی گفت: آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد بیهوشی بین‌الملل در بخش‌های آموزشی در حال انجام است و در نظر داریم به‌زودی دوره PhD of Intensive Care For Allied Health Medicine  را راه‌اندازی کنیم؛ کوریکولوم این دوره تدوین‌شده و در حال مذاکره با معاونت بین‌الملل و دانشکده پیراپزشکی هستیم تا پس از بررسی دقیق‌تر این دوره را برگزار کنیم.
مدیر گروه بیهوشی دانشگاه با اشاره به راه‌اندازی سرویس کنترل درد حاد در دانشگاه گفت: درحال حاضر هیچ‌یک از بیمارستان‌های آموزشی سرویس کنترل درد حاد را  ندارند و در شهر تهران در بعضی از مراکز خصوصی این خدمت به‌صورت پراکنده ارائه می‌شود. لذا به‌منظور ایجاد سرویس کنترل درد حاد بعد از عمل و...  با بیمارستان سینا مذاکره کردیم؛ اقدامات اولیه آن انجام‌شده و امیدواریم این برنامه به‌تدریج در سایر بیمارستان‌های دانشگاه نیز اجرایی شود.
دکتر شریعت محرری در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اقدامات انجام‌شده براساس وظایف تعیین‌شده در حکم مدیر گروه پرداخت و با اشاره به دستاوردهای گروه بیهوشی دانشگاه گفت: ده درصد بورد تخصصی سال‌های ۹۶ و ۹۷ به دستیاران گروه بیهوشی اختصاص دارد. همچنین اعضای هیئت‌علمی گروه موفق به کسب عناوین و افتخارات متعددی در جشنواره‌های ابن‌سینا، شهید مطهری و... شده‌اند.
وی جوان بودن گروه، حضور اعضای هیئت‌علمی تاثیرگذار بیهوشی کشور در این گروه و همچنین وجود بیمارستان‌های فوق تخصصی  و آموزش کیسه‌ای متنوع را  ازجمله نقاط قوت گروه بیهوشی دانشگاه دانست و با اشاره به چالش‌های آن گفت: لزوم به‌کارگیری وسایل و تجهیزات پیشرفته و به‌روز، نبود انگیزه کافی فراگیران در انتخاب این رشته، تبعیض صنفی، افزایش بار درمانی و کمبود هیئت‌علمی و همچنین توسعه ارتباطات مستمر بین‌المللی ازجمله نیازهای جدی این گروه است که بایستی موردتوجه قرار گیرد.

تاکید بر تعیین تکلیف برنامه ارتقا سلامت کارکنان
سپس دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه و مهندس ارسیلو مدیر نظارت و توسعه امور عمومی به بیان اقدامات انجام‌شده در زمینه ارتقا سلامت شغلی کارکنان پرداختند و بر ضرورت اجرای این پروژه تاکید کردند.
دکتر بیگلر با اشاره به پیشینه این برنامه در دانشگاه گفت: برنامه ارتقا سلامت شغلی کارکنان از سال ۹۳ در دانشگاه آغاز و در آن زمان اجرای آن به دو گروه طب کار و پزشکی اجتماعی واگذارشده که به دلایلی تاکنون اجرایی نشده است. در سال ۹۷ نیز با توجه به بخشنامه وزارت بهداشت مبنی بر توجه به ارتقا سلامت کارکنان، چهار معاونت توسعه، درمان، بهداشت و پژوهش دانشگاه مسئول اجرای این برنامه شدند و به دلیل وجود دو برنامه کوهورت کارکنان و سامانه سیب که هرکدام شاخص‌های مختلفی دارد لازم است در جلسه هیئت‌رئیسه تصمیم‌گیری شود که کدام‌یک از این برنامه‌ها برای ارتقا سلامت کارکنان مورداستفاده قرار گیرد.
مهندس ارسیلو نیز با اشاره به اهداف اجرای برنامه ارتقا سلامت کارکنان گفت: هدف اصلی این برنامه حفظ و ارتقا سلامت شغلی از طریق پایش، آموزش و کنترل مستمر وضعیت سلامت و همچنین شناسایی و بهینه‌سازی عوامل محیطی و شغلی تاثیرگذار بر سلامت کارکنان است. با انجام این برنامه،  بیماری کارکنان و یا عوامل تاثیرگذار بر سلامت تشخیص داده‌شده و اقدامات لازم انجام می‌شود.
وی بابیان اینکه سلامت کارکنان ابعاد گسترده‌ای دارد افزود: نتایج جلسات متعددی که تاکنون به این منظور برگزارشده نشان می‌دهد سلامت کارکنان شامل جنبه‌های مختلف آموزش پرسنل، مشاوره‌های روانی، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، خدمات درمانی، سیستم ارجاع و نوبت‌دهی، تسهیلات بیمه‌ای و ورزشی، مشاوره‌های حرفه محور و برنامه‌های تفریحی می‌شود که باید در هریک از این زمینه‌ها برنامه‌ریزی شود.
مهندس ارسیلو در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی ویژگی‌های مطالعه کوهورت کارکنان و سامانه سیب پرداخت و از اعضای هیئت‌رئیسه خواست در زمینه به‌کارگیری هریک از این برنامه‌ها در ارتقا سلامت کارکنان نظرات خود را اعلام کنند.

شناسایی بیش از ۱۵ درصد مبتلا و یا مشکوک به فشارخون بالا

در ادامه دکتر دلاوری معاون بهداشت دانشگاه، به بیان نتایج اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون براساس سامانه سیب پرداخت و گفت: ۳۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال جامعه دچار فشارخون بالا هستند و نزدیک به نیمی از آن‌ها از بیماری خود اطلاع دارند و فقط حدود ۴۰ درصد از آنانی که از بیماری خود اطلاع دارند دارو مصرف می‌کنند. لذا با توجه به اهمیت این موضوع،  بسیج ملی کنترل فشارخون از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیر در جمعیت تحت پوشش دانشگاه به اجرا درآمد.
معاون بهداشت دانشگاه هدف بسیج ملی کنترل فشارخون را اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی مردم و همچنین شناسایی و مراقبت از بیماران در گروه هدف بالای ۳۰ سال عنوان کرد و گفت: جمعیت تحت پوشش دانشگاه، در سامانه سیب، یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و جمعیت بالای سی سال آن یک‌میلیون نفر ثبت‌شده است که براساس هدف‌گذاری وزارت بهداشت  ۵۱۵ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال  باید مورداندازه‌گیری فشارخون قرار می‌گرفتند.
وی با اشاره به توصیه مکرر رییس دانشگاه مبنی بر توجه به کیفیت اجرای برنامه افزود: به این منظور ۸۷۹ کاربر در  ۳۳۳ ایستگاه ثابت، شامل خانه‌های بهداشت، پایگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت در سه شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، ری و جنوب تهران و همچنین یک هزار و ۵ کاربر در ۲۹۶ ایستگاه موقت مستقر شدند.
دکتر دلاوری با اشاره به نتایج گزارش کنترل فشارخون براساس سامانه سیب گفت: از ۵۱۵ نفر جمعیت مورد انتظار، ۳۸۱ هزار نفر در سامانه سیب و ۲۹۷ هزار نفر در ایستگاه‌ها موردسنجش فشارخون قرار گرفتند و  درمجموع فشارخون ۶۷۹ هزار نفر اندازه‌گیری شد.
وی افزود: این رقم نشان می‌دهد میزان تحقق هدف دانشگاه ۱۳۱ درصد و بیش از ۱۰۰ درصد بوده است. براین اساس بیشترین عملکرد دانشگاه در سامانه سیب با  ۵۶ درصد بوده است.
معاون بهداشت دانشگاه، از شناسایی ۱۵.۸ درصد مبتلا و مشکوک به فشارخون در کل دانشگاه براساس سامانه سیب خبر داد و گفت: جمع‌بندی نهایی مبتلایان فشارخون بالا پس از آنالیز گزارش ایستگاه‌ها اعلام می‌شود.
دکتر دلاوری در پایان سخنان خود از رییس دانشگاه، دکتر رضایی، دکتر حاجی محمودی، دکتر بیگلر و دکتر پارساپور برای کمک به اجرای بهتر برنامه قدردانی کرد و گفت: حفظ کیفیت برنامه و موفقیت در اجرای آن مرهون تلاش جمعی است. جا دارد از گروه‌های فعال در این برنامه، شامل همکاران بیمارستانی بخصوص پرستاران، مراقبین سلامت و کارکنان ستادی شبکه‌ها، همکاران معاونت‌های بهداشت، درمان و  غذا و دارو که در اجرای این پروژه همکاری کردند قدردانی کنم.

تاکید بر حمایت از گروه بیهوشی و جذب افراد برجسته

دکتر کریمی رییس دانشگاه نیز در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده، ابتدا از تلاش‌های دکتر شریعت محرری در گروه بیهوشی قدردانی کرد و گفت: بیهوشی رشته خوبی است و در همه بیمارستان‌ها موردنیاز و مورداحترام است.
وی با اشاره به چالش‌های گروه بیهوشی در کاهش استقبال دستیاران گفت: سردمداران یک‌رشته جایگاه آن را تعیین می‌کنند. بنابراین این وظیفه شماست که با حضور فعال در فضای مجازی،  تبلیغات منفی که از گروه بیهوشی به اسم شما و همکارانتان، گاهی به‌افراط و گاهی  به دلیل منافع شخصی مطرح می‌شود را با دفاع درست و منطقی خنثی کنید و موقعیت رشته و گروه را ارتقا دهید.
دکتر کریمی بابیان اینکه راه‌حل بسیاری از مسائل درون خود گروه قرار دارد افزود: ریشه بسیاری از مسائل به گذشته‌های دور بازمی‌گردد. رفتار خودمان در گروه منجر به آسیب دیدن گروه در بورد و جذب نیروهای برجسته می‌شود. گاهی خودمان مقصر هستیم و  باید باور کنیم که این روند را اصلاح کنیم.
رییس دانشگاه از دکتر شریعت محرری خواست برنامه‌های گروه بیهوشی را با جدیت پیگیری کند و افزود: خوشحالم  از اینکه امروز با متخصص بیهوشی روبرو هستم که به‌عنوان مدیرگروه، همه جوانب این رشته را موردتوجه قرار می‌دهد و منطقی، علمی و با برنامه صحبت می‌کنند.
وی همچنین خواستار فعالیت و تبلیغات درست و مثبت گروه بیهوشی در فضای مجازی شد و گفت:  آنچه از رشته بیهوشی در فضای مجازی مطرح می‌شود واقعیت ندارد. لذا در فضای مجازی فعال‌تر عمل کنید از اینکه مورد قضاوت و اتهام قرار بگیرید نترسید.
دکتر کریمی بابیان اینکه مسئولیت شما در گروه بیهوشی سنگین است افزود: وقتی وارد حوزه مدیریت می‌شوید باید مسئولیت سنگین آن را نیز بپذیرید. من با گروه بیهوشی از زمان دانشجویی در بیمارستان سینا آشنا هستم و می‌دانم کار دشواری در پیش دارید. چراکه باید آب‌رفته در مسیر نادرست را به مسیر اصلی خود بازگردانید و بتوانید دستیاران خوب و برجسته‌ای را برای آینده گروه جذب کنید.
رییس دانشگاه با تاکید براینکه باید فارغ‌التحصیلان برجسته بیهوشی را جذب کنید افزود: از اینکه افراد قوی‌تر از خودتان جذب گروه شوند نترسید. زمانی که مدیر گروه‌ها، به‌جای نگرانی از موقعیت خود، افراد قوی‌تر از خود را جذب کرده‌اند؛ این بخش‌ها و گروه‌ها همچنان باقوت سرپا هستند و اساتیدشان  باوجوداینکه بازنشسته شده‌اند؛ به اصرار به بخش دعوت می‌شوند. درحالی‌که بخش‌هایی که ترسیده‌اند و افراد برجسته را جذب نکرده‌اند اکنون دچار مشکل شده و اساتیدشان نیز پس از بازنشسته شدن دیگر روی بازگشت به بخش را ندارند. لذا تلاش کنید افراد برجسته را جذب کنید و قطعاً دانشگاه در این راستا به شما کمک خواهد کرد.
دکتر کریمی بر بازدید دکتر شریعت محرری از بخش‌های بیهوشی بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت:  برای سرزدن به بخش‌های بیهوشی همه بیمارستان، برنامه‌ریزی کنید. شما بایستی بیش از سایر رشته‌ها، وقت خود را صرف مدیریت گروه کنید. باید به‌تمامی بخش‌های بیهوشی بیمارستان‌ها بروید و به رفع مشکلات  اعضای گروه و ارتقا آنان کمک کنید. نباید یک عضو هیئت‌علمی برای ارتقا مرتبه علمی خود سال‌ها منتظر بماند.
رییس دانشگاه در پایان این بخش از سخنان خود بار دیگر از تلاش‌های دکتر محرری در ایجاد رضایتمندی بیشتر در گروه بیهوشی قدردانی کرد و گفت: دانشگاه باید گروه بیهوشی را موردتوجه قرار دهد تا کمبودهای مالی مانع اجرای برنامه‌های این گروه نشود. شما نیز با درایت و گفتگو با روسای بیمارستان‌ها برای حل مشکلات گروه تلاش کنید.
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه ارتقا سلامت کارکنان اشاره کرد و گفت: اجرای این برنامه کار ساده‌ای نیست.  باید آن را به‌صورت تخصصی و مجزا از مطالعه کوهورت و سامانه سیب موردتوجه قرار دهید و در جلسات کارشناسی‌تر آن را بررسی کنید.
وی درخصوص اجرای طرح ملی بسیج کنترل فشارخون نیز تاکید کرد: پیام تشکر و قدرانی عمیق من را به همکاران خود در اجرای این طرح اعلام کنید. امیدوارم سفارشم مبنی بر توجه به کیفیت در اجرای برنامه رعایت شده باشد. به‌هرحال از تمامی کسانی که در این دانشگاه فعالیت دارند انتظار می‌رود به‌جای توجه به اعداد و ارقام، کیفیت کار را موردتوجه قرار دهند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی