نقد کتاب «آشنایی با خیالی نگاری »
.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده رئیس شورای نقد متون و کتب هنری با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ نقد و لزوم تداوم اینگونه نشست ها برای پیشبرد بهتر مباحث علمی، فرهنگی و هنری از تلاش ارزشمند مولفان کتاب آشنایی باخیالی نگاری در نگارش و توجه به موضوعی که کمتر منبع مستندو متن معتبری با رویکرد علمی از آن در دسترس علاقمندان و پژوهشگران است قدردانی کرد .
رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه ، در ادامه پیشنهاد تغییر واژه نقاشی قهوه خانه ای به جای واژه خیالی نگاری را بر اساس مفاهیم و سابقه تاریخی این هنر ارائه کرد و بررسی سبک شناسی نقاشی قهوه خانه ای را برای تدوین مجدد این رشته از ملزومات دانست تا بتوان براساس آن به تغییر این عنوان نیز پرداخت.
تغییر ترتیب و تنظیم فصل ها و جابجایی تاریخچه خیالی نگاری از فصل اول و جداسازی آن از تعریف تخیل و خیال ، کمبود تعریف دقیق طراحی، ترکیب بندی و رنگ در مباحث مربوط به آنها در کتاب بر اساس الگوی موردنظر مولف از دیگر مواردی بود که توسط وی مطرح شد .
در ادامه هانیه نیکخواه، دیگر منتقد کتاب «آشنایی با خیالی نگاری »به جایگزینی طرح جلد کتاب با نقوشی که بیشتر بیانگر موضوع کتاب برای خواننده باشداشاره کرد و گفت: بررسی موضوعاتی که در بخش مربوط به عناصر بصری به آنهاپرداخته شده براساس تعریف رایج این مفهوم در مبانی هنرهای تجسمی، جداسازی موضوعات فرهنگی سازی از زیرفصل نقاشی قهوه خانه ای و انتقال آن به فصل چاپ سنگی بایدصورت گیرد.
اضافه کردن بحث پارچه قلمکارمتناسب با الگوی طرح درس مربوطه به کتاب از موارد پیشنهادی از سوی وی بود.در ادامه نشست مهران هوشیار و فاطمه افتخاری راد مولفان کتاب موارد مطرح شده توسط منتقدان را پاسخ گفتند.
گفتنی است ، کتاب آشنایی با خیالی نگاری در سال ۱۳۹۵ به وسیله انتشارات سمت برای استفاده دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های هنری بخصوص هنرهای کاربردی ، از جمله رشته کتابت و نگارگری به چاپ رسیده است.
خیالی نگاری هنری است که از یک سو ریشه در اعتقادات و باورهای دینی-مذهبی دارد و از دیگر سو راه به اساطیر و افسانه های کهن ملی-میهنی می برد. هنرمند در این عرصه، حاصل ذهن و خلاقیت ایرانی و تجسم عینی و حضوری باورهای دینی، بالاخص شیعی، را در ساحتی ماورایی در برابر هنردوستان به تماشا می گذارد.
در این کتاب اسلوب این هنر بدیع معرفی و نمونه هایی از آن که با شیوه هایی چون نقاشی، نگارگری و تصویرسازی تفاوت ساختاری و ماهوی دارد، عرضه می شود.