عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

کودکان و سالمندان بیشتر در معرض گرمازدگی هستند

عضو هیات علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افراد مسن، کودکان، زنان باردار و افراد دارای بیماری مزمن بیشتر دچار گرمازدگی می شوند، افزود: هنگام گرمازدگی یکی از اقدامات لازم خنک کردن بدن فرد گرمازده می باشد.

دکتر حمیدرضا ریحانی در گفتگو با وب دا گفت: گرمازدگی در افراد مسن، کودکان، افرادی که سابقه بیماری قلبی و دیابت دارند و خانم های باردار همچنین افرادی که داروهای ضدفشار خون مصرف می کنند و افراد چاق بیشتر اتفاق می افتد.

وی اظهار کرد: برای پیشگیری از گرمازدگی افراد در ساعت های اوج گرما که اصولا وسط روز است کمتر در معرض آفتاب مستقیم قرار گیرند لباس های نخی، گشاد و رنگ روشن بپوشند، مایعات به اندازه کافی بنوشند و در فضاهای بسته که قرار می گیرند باید تهویه مناسب وجود داشته باشد.

متخصص طب اورژانس تصریح کرد: در این روزها باید پوست را مرطوب نگه داشت و در هوای بسیار گرم از ورزش در فضای بسته خیلی گرم و در زیر نور مستقیم آفتاب خودداری کرد.

وی در خصوص علت گرمازدگی اظهار کرد: گرمازدگی زمانی رخ می دهد که مکانیسم های تنظیم درجه حرارت بدن از حالت تعادل خارج شود، در داخل بدن گرما تولید می شود و در محیط بیرون نیز گرما وجود دارد در این شرایط بدن نمی تواند گرمای خود را به بیرون انتقال دهد و گرمازدگی اتفاق می افتد.

دکتر ریحانی با بیان اینکه دو نوع گرمازدگی کلاسیک و گرمازدگی فعالیتی وجود دارد، تصریح کرد: افرادی که مجبورند در معرض نور مستقیم آفتاب کار کنند به ویژه کسانی که کار سنگین می کنند و ورزشکاران بیشتر به گرمازدگی فعالیتی دچار می شوند.

وی با اشاره به علائم گفت: افزایش درجه حرارت و دمای بدن، سردرد، سرگیجه، کاهش هوشیاری، خواب آلودگی، ضعف، بی اشتهایی، حالت تشنگی شدید، تپش قلب، تنگی نفس و تند تند نفس کشیدن از علائم گرمازدگی به شمار می روند.

دکتر ریحانی افزود: در مراحل اولیه گرمازدگی پوست خیلی مرطوب و در مراحل انتهایی پوست خشک می شود و انقباض عضلانی شدید می شود و در فاز شدیدتر گرمازدگی، خستگی خیلی شدید، گرفتگی عضلانی شدید، کاهش هوشیاری و تشنج اتفاق می افتد.

متخصص طب اورژانس در خصوص اقدامات لازم توسط اطرافیان برای فرد گرمازده اذعان کرد: باید فرد گرمازده را جای خشک انتقال دهند لباس های اضافی را از تن او خارج کنند و خیلی آهسته به او آب نوشانده شود و پوست را با پارچه مرطوب نمایند.

وی در ادامه اظهارکرد: فرد گرمازده را نباید به حال خود رها کرد بهتر است آب دارای املاح مانند نمک باشد یا آبمیوه به فرد نوشانده شود زیرا همراه با تعریق املاح نیز از بدن خارج می شود که باید املاح از دست رفته نیز به بدن بازگردد.

دکتر ریحانی همچنین خاطرنشان کرد: اگر فرد گرمازده به اورژانس انتقال یابد آنجا نیز در ابتدا بدنش را خنک می کنیم و بعد آب و املاح از طریق سرم به بدنش بازگردانده می شود.

{jcomments on}