عمومی | دانشگاه مازندران

نهمین دوره ضیافت اندیشه اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران

تمامی توانایی ها و استعدادها باید  در مسیر رشد و تعالی دانشگاه قرار گیرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نهمین دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه مازندران به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت توسعه و پشتیبانی دانشگاه مازندران در مشهد مقدس و در جوار بارگاه مطهر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شد.

در این هم اندیشی که جمع کثیری از اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران نیز حضور داشتند، دکتر کوروش نوذری سرپرست دانشگاه مازندران ضمن آرزوی قبولی زیارت برای حضار و تقدیر از همه کسانی که در برقراری این هم اندیشی و حرکت بسیار ارزشمند معنوی سهیم بودند، اظهار امیدواری کرد: این سفر معنوی که در دهه کرامت و در آستانه میلاد باسعادت حضرت امام رضا(ع) صورت پذیرفت، سفری پرخیر و برکت برای دانشگاه مازندران و همه همکاران گرامی باشد.

دکتر نوذری در ابتدای سخنانش با اشاره به وظیفه ترسیم شده برای مسئولان دانشگاه در جهت مدیریت درست و بهینه هزینه ها از یک سو و ایجاد ظرفیت ها و منابع جدید مالی در دانشگاه از سوی دیگر، گفت: اینجانب و امثال ما باید هنرمان این باشد که هزینه ها را بهینه و ایجاد درآمد کرده و از ماموریت های اصلی دانشگاه به طور جدی حمایت نماییم. حوزه فرهنگ، حوزه اصلی دانشگاه است و عزم و اراده ما بر حذف هزینه های غیرضروری، بهینه سازی هزینه ها و مصارف، توزیع عادلانه برخورداری ها  و فرصتها برای همه و حمایت از ماموریت های اصلی دانشگاه بویژه در زمینه های آموزش، پژوهش و فرهنگ است. فرهنگ زمینه ساز سایر بخش های دانشگاه است و باید محکم تر پای اعتقادات مدیریتی و فرهنگی خود بایستیم و مطمئن باشید با قدرت اینکار را انجام خواهیم داد.

سرپرست دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنانش با اذعان به این مطلب که فرصت ها و امکانات اقتصادی می بایست در معرض تولید ثروت مشروع قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اعتقاد و باور اصلی اینجانب این است که دانشگاه باید اولویت اصلی تمامی تعاملات و مناسبات باشد. اینجانب این مهم را، هم به عنوان شعار و هم به عنوان خط مشی و راهبرد اصلی خود قرار داده ام و تا روزی که در این جایگاه باشم با تمام وجودم به آن پایبند خواهم بود. انشاالله به لطف خدا و کمک شما بزرگواران این موضوع در عمل نیز به ظهور می رسد.

سرآمد علمی کشور در رشته فیزیک سپس گریزی هم به راهزنی دریایی کشور بریتانیا در آب های آزاد بین المللی زد و گفت: ما در شرایط بسیار سخت و ناجوانمردانه تحریم به سر می بریم. آنقدر ناتوانی و ضعف دنیای استکبار در مقابل ایران پرعظمت و مقاوم زیاد شده است که اقدام به راهزنی دریایی می کنند که البته این وضعیت، از طرفی نشان از  استیصال و ناتوانی آنهایی که به این اقدام نادرست در هنجارهای بین المللی دست می زنند دارد و از طرفی دیگر، فرصتی تاریخی برای کشورمان ایجاد نموده است. سختی ها همواره موتور محرک کشور در نوآوری و خلاقیتها و ایجاد فرصتهای استثنائی برای کشور و نظام بوده اند.

دکتر نوذری ادامه داد: عمق نفوذ استراتژیک ایران، دیگر محدود به مرزهای جغرافیایی کشور نیست. این عمق استراتژیک که از مرزهای چین شروع شده و به غرب آفریقا و حتی آمریکای لاتین رسیده است. البته این گسترش حوزه نفوذ هزینه هایی هم داشته است اما سیطره استکبار جهانی بر جهان اسلام را به طور جدی تحت الشعاع خود قرار داده است که این توفیق بزرگی است. نکته مهم این است که تحریم ها، فرصت درخشانی به منظور زایش درونی یا درون زایی علمی و اقتصادی برای کشور بوجود آورده است. درون زایی اقتصاد، صنعت، علم و پژوهش، خواه در حوزه کاربردی و خواه در حوزه پژوهش‌های بنیادی، دستاوردهای عظیم نظامی همه از پیامدهای مقابله با سختی‌های پس از تحریم هستند. از این منظر واقعا تحریم فرصتی تاریخی برای کشور بوده است.  مستاصل شدن دشمن در عرصه سیاسی یکی از مواردی است که موجب گردیده که آن ها به عمق نفوذ استراتژیک کشور ما پی ببرند. اکنون سئوال این است که دانشگاه مازندران در شرایط سخت تحریم چه برنامه ای دارد؟ باید به مقوله درون زایی ثروت و دانش توجه ویژه تری داشته باشیم. اقتصاد مقاومتی و درون زا، تولید ثروت مشروع، ارتباط نزدیکتر با جامعه و صنعت و استفاده بهینه و در عین حال عادلانه از منابع و فرصت‌ها در دوره فعلی بسیار مهم است و ما به آنها توجه خاصی خواهیم داشت. ما باید در چارچوب ماموریت های تعریف شده وزارت عتف حرکت کنیم که البته تاکید بر موارد ذکر شده دارند.

سرپرست دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به این که دانشگاه، پتانسیل موفقیت های درونی را دارا می باشد، با طرح این سئوال که چرا در دانشگاه این اتفاق نیافتد؟ پاسخ داد: تمامی توانایی ها و استعدادها باید در مسیر تعالی و رشد دانشگاه قرار گیرد. باید همکاران بیشتر از این در فرآیند مدیریت امور دانشگاه شرکت کنند.  آموزش و پژوهش وظیفه بسیار ارزشمندی است. اما وظیفه ما، فقط تدریس و پژوهش نیست، توقع این است در این فرصت کمی که در اختیار داریم، کمی بیشتر به همدیگر کمک کنیم و خیرخواهی را در دستور کار خود قرار دهیم. از خود بگذریم تا دانشگاه به عنوان یک نهاد ملی توسعه و تعالی پیدا کند. اینجانب از خود و خواسته های خویش می گذرم تا بتوانم اعتقاد به اینکه دانشگاه، اولویت اول و اصلی است را در سازمان جا بیاندازم.

دکتر نوذری با اذعان به این مطلب که دانشگاه باید سیاست ساز باشد نه سیاست باز، خطاب به اعضای هیات علمی حاضر در نهمین دوره هم اندیشی اساتید دانشگاه مازندران در مشهد مقدس، بیان داشت: پیشرفت دانشگاه، پیشرفت کشور است. دانشگاه از طریق بیت المال اداره می شود و باید از این بیت المال به نحو درست و عادلانه استفاده کنیم. اکنون دانشگاه ها در فرآیند رقابت نفس گیری افتاده اند. ما نمی توانیم در یک گوشه بشینیم و فقط نظاره گر توفیق رقبا باشیم. باید از دانشگاه هایی که با سرعت بسیار بالایی در حال رشد و پیشرفتند و به سطوح بالای استاندارد نزدیک می شوند الگوبرداری کنیم و از دستاوردهای مطلوب شان بهره بگیریم. مدیران دانشگاه باید بتوانند یک زمینه درست برای الگوبرداری فراهم کنند، نباید از نقطه صفر شروع کنیم. از دانشگاه های موفق الگو خواهیم گرفت و برای دانشگاه خودمان الگوی بومی می سازیم و اجرا می کنیم. دیگر زمانی برای فرصت سوزی نداریم. این‌کار را با کمک شما انجام خواهیم داد.

سرپرست دانشگاه مازندران، استحقاق برای رسیدن به آرمان ها را کافی ندانست و با اشاره به جامعیت دانشگاه مازندران، خاطرنشان کرد: این جهد و کوشش است که برای ما اعتبار و ثروت مشروع می آورد. ما اکنون در خیلی از زمینه ها در استان مرجعیت علمی داریم. اینها باید حفظ شوند و گسترس نیز بیابند. تمامی فعالیت ها باید در حفظ مرجعیت علمی دانشگاه و یک سیستم رو به جلو باشد. سیستم های مردابی و به ظاهر آرام خطرناک بوده و برای سازمان، مطلوب نمی باشد. ما نیز اجازه ایجاد این سیستم های مردابی را نخواهیم داد سیستم ها باید دینامیک و متعالی باشند.

استاد فیزیک دانشگاه مازندران، عمر مدیریتی را عمر کوتاهی دانست و تاکید کرد: حق نداریم تجربه های ناموفق را تکرار کنیم. اشتباه در هر زمینه ای باید تصحیح شود و نباید ادامه پیدا کند. بهینه سازی مصارف در همه عرصه های دانشگاهی، رعایت عدالت در پرداخت ها، و ساماندهی امور، همه در دستور کار قرار دارد. باید بهتر شویم، تعهد سازمانی را افزایش دهیم و به سازمان خود متعهدتر و دلسوزتر باشیم. درون نگری کنیم و اگر دیدیم افکارمان به نفع سازمان نیست، از آن ها عبور کنیم و روح و نفس مان را پرورش دهیم و متعالی تر کنیم تا بتوانیم سازمان متعالی و رو به جلویی را برای خودمان و جامعه اسلامیمان  بسازیم.

دکتر نوذری در پایان سخنانش، اظهار امیدواری کرد: امیدوارم فرصت کافی باشد تا به حرف های خود جامه عمل بپوشانیم و دانشگاه را به عنوان بخشی از وطن خود، موفق بسازیم. روزی فرزندان وطنم برای حفظ وطن و نظام با چشمانی باز پا روی مین گذاشتند تا ایرانی آزاد و آباد داشته باشیم. امروز نوبت ماست، امروز، میدان مین پیش روی ما، سختی ها و چالش ها است، مشکلات اقتصادی و تحریمهاست. اینجانب امروز سرباز وطن در مقابله و مبارزه با مشکلات برای ایجاد دانشگاهی پیشرو و متعالی هستم. با توجه به حجم عظیم بدهیها و مشکلات در منابع انسان راه بسیار سخت و دشواری پیش روی داریم اما خداوند و الطاف بی انتهایش، خیلی بزرگتر از تمامی سختی ها و دشواری هاست. اینجانب به لطف خدا ایمان دارم و امیدوارم این اتفاق خوب بیافتد و تمام وجودم را برای رسیدن به این آرمان ها، خواهم گذاشت.

هم اندیشی ها، سرمایه گذاری است نه هزینه و می بایست توسعه پیدا کند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمد رحیمیان رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان مازندران نیز در نهمین دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه مازندران در مشهد مقدس، با اشاره به اینکه این هم اندیشی ها، سرمایه گذاری است نه هزینه و می بایست توسعه پیدا کند، گفت: انشاءالله برکات این طرح در میان خانواده دانشگاه مازندران افزایش پیدا کند و تاثیرات ماندگاری بر روی ما داشته باشد.

حجت الاسلام رحیمیان ادامه داد: باید برای نسلی که در چله دوم انقلاب، عهده دار مسئولیت ها می شود، کار کرد. باید بر روی ظهور ولایت عظمی کار کرد. این مهم، جز با عنایت خداوند متعال و استفاده از ظرفیت های معنوی، کار دشوار و سختی خواهد بود ما هم در عرصه زندگی شخصی خود، هم بعد دنیایی و هم بعد معنوی، شدیدا نیازمند توجه به خداوند هستیم یکی از راه های وصول به کمال، توسل به اهل بیت است.

رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان مازندران در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به فرموده امام رضا که می فرمایند:" هر امامی عهد و پیمانی بر گردن شیعیان خود دارد و یکی از عرصه های وفای این عهد حضور در کنار اهل بیت(ع) است." خاطرنشان کرد: در فرهنگ شیعی ما چقدر تاکید بر حضور در جوار ائمه اطهار شده است. هر کس با شوق و میل و رغبت به زیارت اهل بیت برود و آنچه را که آن ها متمایل هستند، قبول کند و زندگی اش را در مسیر ارکان هدایت آن ها قرار دهد، آخرت آبادی هم خواهند داشت و آقا امام رضا هم از آن ها دستگیری خواهد کرد.

حجت الاسلام رحیمیان با اشاره به زیارت جامعه، که خیلی به آن توصیه شده است حتی از خود امام زمان(ع) اشاره شده است، بیان داشت: ائمه(ع) با توجه به جایگاهی که در برابر خدا دارند و چراغ های فروزان در ظلمات و تاریکی ها و دارندگان عقل و صاحبان خرد و وارثان پیامبران و الگوهای والا و برجسته و دعوت های پسندیده و حجت خدا هستند. فرمان الهی و نهی الهی به وسیله ائمه بروز می کند.

رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان مازندران در پایان سخنانش گفت: ما به محضر امام رضا(ع) می آییم تا بتوانیم توشه ای برای خود داشته باشیم. آن هم در دهه کرامت که مابین میلاد حضرت معصومه(س) و ولادت باسعادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است. این حرکت بسیار خوبی است. آرزوی توفیق و برکت برای شما دارم.

گام دوم، یک اتفاق ویژه در مناسبات رهبر معظم انقلاب با مردم است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، در دومین روز از برگزاری نهمین دوره ضیافت اندیشه اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران در مشهد مقدس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های سراسر کشور، به ایراد سخن پرداخت.

حجت الاسلام دکتر رستمی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این طرح، انتخاب موضوع تببین بیانیه گام دوم انقلاب را شایسته تقدیر دانست و گفت: گام دوم، یک اتفاق ویژه در مناسبات رهبر معظم انقلاب با مردم است. حضرت آقا در روال طرح دیدگاه های خود و ارتباط گرفتن با مردم، قالب های سخنرانی و پیام و سیره در مناسبات ایشان به فراوان دیده می شود. اما قالب بیانیه به این شکل، اولین بار است، آن هم با یک روند دقیق، به طوری که مطلعین از وقت حضرت آقا اشاره داشتند که ایشان مدتی تمام برنامه های خود را تعطیل کرد تا این بیانیه را تکمیل کند.  بعدا هم در صحبت های ایشان منتشر شد. در مورد این بیانیه حتما به آن توجه کنید و وقت بگذارید.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور ادامه داد: اتفاقات و مسایلی که در فضای جامعه مطرح بود به گونه ای نشان می داد جامعه منتظر و تحت شرایط خاص است. در فضایی که دشمن به بحث به پایان رساندن جمهوری اسلامی تصریح می کند و فشارهای افتصادی وارد می کند. در همان مقطع، رهبری موضوع ۴۰ سال آینده نظام را به گفت و گو می گذارد و مردم را به برنامه ریزی دعوت می کند.

دکتر رستمی با اشاره به این مطلب که خود انقلاب دعوت به علم و احیای هویت علمی کشور بود، بیان داشت: بیشترین وزن و تاثیر در رشد علمی کشور با حمایت مقام معظم رهبری بود. اهمیت این بیانیه در جایی مشخص می شود که حرکت های ۴۰ سال گذشته، یک قدم و حرکت های ۴۰ ساله دوم، یک حرکت دیگر بیان می شود.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: تمام پادشاهانی که در ایران به قدرت رسیدند، به زور ایل و طایفه خود، حاکم شدند و حکمرانی می کردند. در هر مقطعی گروهی در ایران قدرت به دست گرفته که متکی به زور و شمشیر خود بوده اند. اولین گروهی که بیگانگان آن ها را به قدرت آوردند، پهلوی ها بودند. ما در این دوران از همه لحاظ عقب ماندگی شرم آوری داشتیم. سهم ایران و دانشمندان ایرانی از علم در داخل کشور بسیار کم بود که با انقلاب اسلامی این سهم روز به روز افزایش یافت.

تصاویر بیشتر

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه های گروهی