عمومی | دانشگاه اصفهان

پنجمین کارگاه و نشست تخصصی از سلسله کارگاههای کمیته دستگاهی نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه


پنجمین کارگاه و نشست تخصصی از سلسله کارگاههای کمیته دستگاهی نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه، پیرامون؛ "تمایز مسئله و مشکل؛ تاملی در اندیشه دکتر رضا داوری اردکانی"در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش وب سایت خبری uinews پنجمین کارگاه و نشست تخصصی از سلسله کارگاه های کمیته دستگاهی نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه، پیرامون؛ "تمایز مسئله و مشکل؛ تاملی در اندیشه دکتر رضا داوری اردکانی" در محل سالن جلسات معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با حضور اندیشمندان و صاحب نظران داخل و خارج دانشگاه تشکیل گردید.

شایان ذکر است، دکتر رسول رکنی زاده  معاون پژوهش و فناوری دانشگاه به ارائه مقدمه ای در خصوص مسئله و مشکل و لزوم تمیز این دو پرداختند. همچنین دکتر سید مهدی امامی جمعه دانشیارگروه فلسفه و کلام اسلامی  سخنرانی خود تحت عنوان "ضرورت تمیز بین مشکل و مسئله و نسبت آن با سنت فلسفی ما" ارائه نمودند ایشان در این مبحث اذعان داشتند؛ جناب استاد داوری مقاله ای را تحت عنوان ایران ومسائل و مشکلاتش نوشته و منتشر کردند که مایه تذکر و باعث تامل است ایشان بر این عقیده اند که مسائل به لحاظ اجتماعی و تاریخی، درون زا و درون جوش هستند و همین جاست که پای سنت فکری و تاریخی ما به میان می آید و بویژه نسبت سنت فلسفی ما و فیلسوفان بزرگ ما با ایده ها و ارتباط آن ایده ها با مشکلات و بحران های جامعه یا مدینه، خود به عنوان یک مسئله بنیادین و یک پرسش اساسی، قابل طرح و گفتگو است. در ادامه دکتر علیرضا آقاحسینی دانشیار گروه علوم سیاسی پیرامون موضوع "داوری در ترازوی داوری: فهم اندیشه های استاد داوری در پرتو پدیدارشناسی" اظهار داشت: بدون تردید داوری اردکانی از متفکران برجسته معاصر با آثار بجا ماندنی فراوان بوده، روش مستمر و پیوسته داوری پدیدار شناسی است.

دکتر محمد جواد صافیان دانشیارگروه فلسفه دانشگاه اصفهان در بحث خود تحت عنوان؛ "توسعه نیافتگی: مسئله، مشکل"توسعه نیافتگی را یکی از صورت بندی های ممکن وضعیت کنونی کشور دانست. وی با اشاره به دیدگاه دکتر داوری اذعان داشت؛ دکتر داوری در مقاله خود به برخی تجربه ها اشاره نموده، با نشان دادن اینکه این تجربه ها بهترین اشکال بیان مشکل هستند، تلاش می شود راهی برای تبدیل مشکل (توسعه نیافتگی) به مسئله توسعه نیافتگی پیشنهاد شود. در ادامه  دکتر عبدالرسول مشکات استادیار گروه معارف اسلامی "توسعه نیافتگی و توسعه نیافتگی دوگانه ی واقعی یا ساختگی" را مطرح  و با ارائه آمار و اطلاعات  توسعه نیافتگی و توسعه یافتگی را مورد بررسی قرار داد.  همچنین داود زهرانی دانشجوی دکتری گروه علوم اجتماعی "بررسی رویکردهای نظری اصلی در حیطه بررسی مسائل اجتماعی" را مورد بحث و بررسی قرار داد. گفتنی است در پایان  دکتر ابوالحسن فیاض انوش مدیر جلسه و استادیار گروه تاریخ به جمع بندی موارد مطرح شده پرداخت.