عمومی | مجتمع آموزش عالی گناباد

دبیر هیات امنای دانشگاه‌های استان خراسان رضوی: مجتمع آموزش عالی گناباد مجموعه‌ای کامل، توانمند، متحد و متخصص است.

در این دیدار که با برگزاری دو نشست صمیمانه با کارکنان و اعضای هیات علمی ادامه یافت، رییس مجتمع آموزش عالی گناباد در جمع اعضای هیات علمی ضمن خوشامدگویی به معرفی شهرستان گناباد و وضعیت مجتمع آموزش عالی از بدو تاسیس تا کنون پرداخت.

به گفته دکتر حسین نجاری این مجتمع هم‌اکنون با بیش از ۲۱۰۰ دانشجو و ۵۰ عضو هیات علمی و همین تعداد عضو غیر هیات علمی و سه دانشکده مصوب در ۲۴ رشته تحصیلی ایفای نقش می‌کند.

وی ادامه داد از سال ۹۳ با پذیرفتن مسوولیت دانشگاه با نگاهی به سند آمایش آموزش عالی که در دهه ۸۰ تدوین شده بود، به تدوین سند راهبردی این مجتمع پرداختیم و تاکنون علیرغم تمامی مشکلات خوشبختانه مسیر پیشرفت را با سرعت سپری می‌کنیم.

دکتر نجاری وجود معادن متعدد و همچنین آثار تاریخی با قابلیت گردشگری و تنوع اقلیمی منطقه را از استعدادهای غیر قابل اغماض گناباد دانست و افزود با حضور انسان های متعهد می توان به کمک دانشگاه از این قابلیت‌ها در جهت بهبود معیشت مردم بهره برد.

رییس مجتمع آموزش عالی گناباد به محدودیت‌های پیش رو از قبیل کمبود نیروی متخصص در حوزه معدن، فقر مراتع، رواج کشاورزی سنتی و وابستگی بیش از حد به منابع دولتی اشاره نمود و گفت امیدواریم در برنامه‌های آینده به کمک اعضای هیات علمی جوان گامی در جهت رفع این محدودیت‌ها برداشته شود.

وی ادامه داد یکی از مزیت‌های این مجتمع تنوع رشته‌ها و وجود نیروی انسانی جوان و متعهد است. اما نبود مقطع تحصیلات تکمیلی، پراکندگی فضاهای آموزشی و مشکلاتی از این قبیل را می‌توان بخشی از محدودیت‌ها برشمرد.

دبیر هیات امنای دانشگاه‌های استان خراسان رضوی نیز ضمن تبریک دهه کرامت گفت اگر مقایسه‌ای نسبی داشته باشیم بین این مجتمع با دانشگاه‌های همطراز در سایر شهرستان‌ها، پیشرفت این مجتمع بسیار بهتر و مقبول‌تر دیده می‌شود.

وی افزود در استان خراسان رضوی شبکه جامع دانشگاه‌های استان وجود دارد که مجتمع آموزش عالی گناباد یکی از اعضای آن است.

دکتر محمد کافی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این دانشگاه گفت چنانچه مساله‌ای باشد که از طریق دانشگاه فردوسی قابل پیگیری در سطح وزارتخانه، شخص وزیر محترم یا قائم مقام ایشان باشد از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد و شخصا مشکلات را در وزارتخانه پیگیری خواهند نمود.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد وضعیت جامعه را یک وضعیت مریض دانست و ادامه داد برای معالجه آن دانشگاه‌ها باید حداکثر تلاش خود را انجام دهند. وی علیرغم مفید بودن توسعه کمی دانشگاه‌ها، تاثیر گذاری بیشتر دانشگاه بر جامعه را با اهمیت دانست.

این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به مطالبات اعضای هیات علمی مبنی بر تغییر نام مجتمع آموزش عالی به دانشگاه گناباد و همچنین ایجاد مقطع تحصیلات تکمیلی با توجه به استعداد این مجموعه گفت، همانطور که می‌دانید سرنوشت علمی یک عضو هیات علمی به نام دانشگاهی که با آن کار می‌کند وابسته است و خواسته شما قابل بررسی است.

وی ادامه داد در خصوص تغییر نام و ایجاد مقاطع تحصیلات تکمیلی بایستی تا شورای گسترش آموزش عالی را متقاعد نمود اما بنده به عنوان یک پشتیبان حتما این مساله را که دغدغه شما هست را پیگیری خواهم نمود.

دبیر هیات امنای دانشگاه‌های استان خراسان رضوی افزود: آرزو می‌کنم چنین جمع جوان، با انگیزه و متخص در کنارم بود. ایشان یک دست بودن اعضای هیات علمی دانشگاه گناباد را از مزیت‌های این دانشگاه دانست که حتی در دانشگاه فردوسی مشهد کمتر چنین جمعی یافت می‌شود.

دکتر محمد کافی بیان نمود اینکه فارغ التحصیلان مجتمع آموزش عالی گناباد در دانشگاه های سطح یک کشور در مقطع ارشد پذیرفته می شوند نشان از عزم والای این دانشگاه جهت طی کردن قله های ترقی دارد.

وی افزود کار با برنامه باید از خود عضو هیات علمی آغاز گردد. تا زمانی که عضو هیات علمی دارای برنامه نشود، گروه و متعاقب آن دانشکده و دانشگاه دارای برنامه نخواهد شد.

ایشان وظیفه اصلی عضو هیات علمی فعالیت آموزشی و پژوهشی دانست و گفت خود نیز هر روز با مطالعه مقاله ای این مطلب را یادآور می شوم.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد در پایان در جمع اعضای هیات علمی بیان کرد، نقش دانشگاه در آموزش و انتقال دانش روشن است اما در تولید دانش و بویژه کاربست آن در جامعه باید تلاش بیشتری شود. اینجاست که جامعه می‌تواند ضریب تاثیر دانشگاه را واضح تر مشاهده نماید.

دکتر محمد کافی در نشست کوتاهی که با کارکنان مجتمع آموزش عالی داشت عنوان کرد یکی از ارکان اصلی دانشگاه، کارکنان و کارشناسان هستند. وی پیشرفت یک دانشگاه را تاثیر بسیار زیاد کارکنان خوب دانست زیرا بار اجرایی دانشگاه به دوش آنان است.

در پایان دکتر نجاری ضمن تشکر از پذیرفتن دعوت مجتمع آموزش عالی گناباد تاکید کرد تغییر عنوان نام دانشگاه علاوه بر خواسته اعضای هیات علمی و کارکنان، خواسته دانشجویان است که می‌تواند تاثیر مثبتی بر توسعه دانشگاه داشته باشد.

گفتنی است در این جلسه رییس مرکز فنی و حرفه ای علامه بهلول گناباد طی گزارشی از ارتباط دانشگاه با این مرکز گفت و اعضای هیات علمی نیز به بیان دغدغه‌های خود پرداختند.