چاپ کتاب پژوهش در آموزش عالی ایران
به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مولف در بخشی از مقدمه چنین بیان کرده اند:
توسعه و ارتقای مطالعات آموزش عالی در سطوح بنیادی، کاربردی و توسعهای رکن اصلی ماموریت موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی را تشکیل میدهد. امروزه مطالعات آموزش عالی یک حوزه میان رشتهای و چند بعدی است که دارای ریشههای آکادمیک و قلمروهای مطالعاتی گستردهای است.
در غرب، دوره مطالعات آموزش عالی از سال ۱۸۹۳ میلادی با ارائه درس «وضعیت و مسایل کنونی آموزش عالی امریکا و اروپا» توسط استنلی هال آغاز شد. اما در دهههای اخیر، مقاله شاخص درسل و میهیو (Dressel & Mayhew) تحت عنوان «آموزش عالی به عنوان حوزهای مطالعاتی» که در سال ۱۹۷۴ منتشر شد، مجدداً روحی دوباره به این قلمرو علمی بخشید و توسط صاحبنظران دیگری پیگیری شد. در دهه هفتاد، تاسیس رشتههای آموزش عالی در این حوزه مطالعاتی در دانشگاهها توسعه یافت. به گونهای که اکنون در امریکا بیش از ۱۵۰ برنامه آموزش عالی ارائه میشود.
به تدریج با اضافه شدن ذینفعان خارجی بویژه در بخش صنعت و مقامات دولتی و تعامل گسترده دانشگاهها با سایر بخشها، آموزش عالی با مسایل و پیچیدگیهای بیشتری مواجه گردید و نیاز به توسعه دانش و مهارت در این زمینه افزون شد. اکنون موضوع نقش آموزش عالی در توسعه ملی و مسایلی چون رابطه دانشگاه، دولت و صنعت در صدر مباحث مربوط به توسعه دانش بنیان قرار دارد.