وزیر علوم درنشست روسای دانشگاهها: دولت بیش از هر زمان دیگر به نقش دانشگاهها در عبور از بحرانها و گردنههای سخت باور دارد.
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی با بیان اینکه "دولت اکنون بیش از هر زمان دیگر به نقش و سهم دانشگاهها در عبور از بحرانها و گردنههای سخت باور دارد" تصریح کرد: نشست روسای دانشگاهها فرصت مهمی برای تحقق ایدههایی است که سالیان سال در قالب ارتباط دانشگاه و صنعت و جدیداً ارتباط و تعامل دانشگاه و جامعه مطرح است .
در آیین افتتاح نشست
روسای دانشگاه ها، مراکزآموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور که با حضور معاون
اول رئیس جمهور، صبح امروز (دوشنبه) در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، دکتر غلامی
با بیان اینکه اکنون در طلیعه دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار گرفته ایم، اظهار داشت:
هم اکنون به مدد تلاش صادقانه و جوانمردانه همه کسانی که دل در گرو رشد و تعالی
این کشور دارند، توشه و انبانی قابل اعتنا از تجربه و دستاورد های علمی و پژوهشی
را در عرصه های مختلف در اختیار داریم
.
وزیر علوم افزود:
همانگونه که در دهه اول و دوم انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی، دانشگاه با تمام قوا
به میدان آمد و نیازهای دفاعی کشور را تامین کرد، در دهه سوم و چهارم انقلاب نیز
با اهتمامی مثال زدنی در رفع نیازهای فناورانه صنایع دفاعی و بازسازی سایر صنایع
از پای ننشست
.
دکتر غلامی با تقدیر از
روسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور برای تلاش در حوزه
آموزش، پژوهش و فناوری و خدمت به جوانان این مرز و بوم گفت: بی شک تلاش مجاهدانه
شما ماجور حضرت باری تعالی است. ما همه خود را وابسته و دلبسته ایران عزیز می
دانیم و برای اعتلای آن از هر نوع مجاهدت فروگذار نخواهیم
کرد
.
وی با اشاره به فعالیت
مسئولان، محققان و پژوهشگران دانشگاهی در چهل سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب
اسلامی گفت
:
تلاش
های شما عزیزان در چهل سال گذشته، ایران عزیز ما را در جایگاه عزتمندانه ای از نظر
علم و فناوری در میان کشورهای جهان قرار داده است. این جایگاه رفیع هنوز قابل
ارتقا است و انشاالله در ۱۰ سال آینده با برنامه ریزی های منسجم و هدفمند، کشورمان
در رده ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر تولید و نشر علم قرار خواهد گرفت
.
وزیر علوم با بیان اینکه
ما نباید به یافته های خود قانع باشیم، گفت: آنچه در ۴۰ سال گذشته انجام شده، بی
شک معادل ۱۰۰
سال
تلاش بوده و ترسیم قله ها و هدف گیری جایگاه رفیع و تدوین آرزوها یک راهکار واقعی
برای حصول نتایج بزرگ است
.
دکتر غلامی با اشاره به
اینکه همگی از ابتدا تا به امروز شاهد نقش بیبدیل دانشگاهیان در بسترسازی، پیروزی
و تداوم این انقلاب بودهایم، اظهار داشت: اگر به دانشگاه و کنشگران اصلی آن در
بستر تاریخی ایران نظر کنیم، درخواهیم یافت که حافظه تاریخیجغرافیای ایران زمین
گواه آن است که دانشگاه بویژه در بزنگاهها در قبال جامعه و مسائل و مشکلات آن
دغدغه داشته و احساس مسئولیت کرده است
.
وی افزود: اذهان مردمان
این سرزمین به یاد دارند که نخبگان دانشگاهیاش همگام با آنان در حل مسائل اجتماعی
و سیاسی جامعه حضور و مشارکت داشتهاند و نقطه عطف این حضور در تاریخ معاصر این کشور،
خود را در انقلاب اسلامی ایران نمایان ساخت
.
وزیر علوم، تحقیقات و
فناوری در این نشست بیان کرد: بعد از پیروی انقلاب اسلامی دانشگاهها وظایف مهم و
گستردهای به عهده داشتند و در هر مرحله توانستند، ایدهها و راهکارهایی را مطرح
کنند، اما بدنه نیروی انسانی نیاز به مهارت فنی و دانشی داشت به همین خاطر ما با شیب
نسبتاً تندی سعی بر افزایش این مهارتها داشتیم و تربیت نیروی انسانی را در سطح
ملی و منطقه ای گسترش دادیم به طوری که در دهه ۷۰ بخشهای مختلف اجرایی و
کارشناسایی به لحاظ جذب نیروی انسانی دانشگاهی به مرز اشباع رسید و در دهه ۸۰
دانشگاهیان می بایست اثرگذاری بیشتری ارائه میکردند
.
وی ادامه داد: دانشگاهها
به خوبی با پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی به سمت انجام تحقیقات حرکت کردند.
دانشگاهها و مراکز پژوهشی ما توانستند به خوبی خود را نشان دهند و در منطقه
جایگاه اول و در غرب آسیا جایگاه اول و دوم را به دست آورند و این مطلبی است که میتوان
به عنوان دستاورد دانشگاهها از آن یادکرد. توجه به مسائل اجتماعی، حل مسائل
اقتصادی، اشتغال و تولید به تدریج مورد توجه قرار گرفت
.
دکتر غلامی با اشاره به
تاسیس پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در دهه نود اظهار داشت: با تاسیس این
مراکز در دهه نود شکل گیری وحرکت به سمت تبدیل ایده به محصول و تبدیل علم به ثروت
با اشتغال جمع کثیری از دانش آموختگان دانشگاهی در این مراکز تحقیقاتی به سمت توسعه
همه جانبه کشور رفتیم
.
وزیر علوم در بخش دیگری
از سخنان خود با اشاره به شرایط جدید کشور و تحمیل جنگ اقتصادی گفت: در شرایط
کنونی نیز باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنیم و با رصد و احصای مشکلات اقتصادی کشور
به صورت همه جانبه وارد میدان عمل شویم و از فرصت به وجود آمده حداکثر استفاده را
ببریم و سعی کنیم بیشتر فعالیتهای علمی در سطح پایاننامهها و پژوهشها، تقاضا
محور باشند
.
دکتر غلامی افزود: در
شرایط کنونی کشورباید بتوانیم از عرصه سختافزار، نرمافزار و نیروی انسانی
دانشگاهی در مقابله با تروریسم اقتصادی که به ملت بزرگ ایران تحمیل شده، بهرهبرداری
کنیم و این تهدید بالقوه را به فرصتی برای ملت عزیزمان تبدیل کنیم
.
وزیر علوم در ادامه با
بیان اینکه خوشبختانه امروز بیش از هر زمان دیگر، دانشگاه های کشور بر مبنای تعهد
و الزامی که نسبت به امر مسئولیت پذیری اجتماعی دارند پای کار هستند، اظهار داشت:
متقابلاً دولت نیزاکنون بیش از هر زمان دیگر به نقش و سهم دانشگاه ها در عبور از
بحران ها و گردنه های سخت باور دارد و این فرصت مهمی برای تحقق ایده هایی است که
سالیان سال در قالب ارتباط دانشگاه و صنعت و جدیداً ارتباط و تعامل دانشگاه و
جامعه مطرح است
.
وی افزود: در زمینه این
همکاری مشترک می توان به مواردی از قبیل امضا قرار داد با وزارت خانه های صمت و
جهاد کشاورزی در خصوص کارآموزی و کارورزی دانشجویان و اساتید جدید دانشگاه ها و مراکز
پژوهشی در بخش های مختلف این وزارتخانه ها اشاره کرد
.
دکترغلامی بیان کرد: از
بتدای ۱۳۹۸ اعزای هیات علمی که استخدام میشوند باید به مدت شش ماه در صنعت دوره
بگذارند و بعد درخواست خود را مطرح کنند. ما همچنین بازنگری در آیین نامه ارتقا را
مطرح کردیم که برای بررسی به دانشگاهها ابلاغ شده و در این آیین نامه، بخش امتیازدهی
در فعالیتهای علمی به پروژههای کاربردی نیز نقش موثری میتواند ایفا کند
.
وی همچنین برگزاری این
نشست را بر آمده از ایده تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و همچنین ارتباط و تعامل
دانشگاه و جامعه دانست و گفت: وقتی سخن از دانشگاه موثر می رود، دیگر ایده های
"دانشگاه در خود" و " دانشگاه برای خود" عیار و اعتبارخود را
از دست می دهند و ایده دانشگاه برای جامعه و کشور جایگزین این ایده ها می شود
.
وزیر علوم افزود: نشست « هماندیشی
دانشگاه و دولت در شرایط تحریم » و طرح مباحثی همچون بررسی سیاستهای تولید ملی و اشتغال
و تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ارتباط آن با تحریم، حکایت از رویکرد تازه اهتمام
و اعتنای جدی دانشگاه به مسائل و موضوعات روز دارد که قالبهای سنتی نشست
های قبلی روسای محترم دانشگاه
ها و مراکز پژوهشی و پارک
های علم و فناوری را شکسته است
.
دکتر غلامی اظهار
امیدواری کرد: در این نشست بتوانیم سیاست
ها
و برنامه
های موثر برای ارتقای نقش اجتماعی
دانشگاه
ها در شرایط جدید را به نتیجه برسانیم
.
وزیر علوم، تحقیقات و
فناوری در پایان سخنان خود با آرزوی توفیق برای روسای دانشگاه ها، مراکزآموزش
عالی، پژوهشی و فناوری کشور در عمل به تعهد ملی و میهنی خود گفت: قطعاً آنچه که
هست دانش بومی و حاصل فکر و اندیشه محققان و دانشمندان داخل است. در شرایط فعلی دانشگاهها
تلاش میکنند بیش از گذشته حضور خود را توسعه دهند، رجای واثق دارم که دستیابی به
اقتدار ملی، توانمندی و قدرت بیشتر در گرو بهره مندی و مسلح شدن به دانش و فناوری
های نوین است و این مهّم نیازمند همفکری، عزم جدی و بسیج همه امکانات است که
امیدوارم به همت شما عزیزان فراهم آید
.
نشست روسای دانشگاهها،
مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با موضوع «هماندیشی دانشگاه و دولت در شرایط
تحریم» با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزیران علوم، تحقیقات و
فناوری، کشور، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت برگزار می شود
.
همچنین در این نشست روسای
دانشگاهها و موسسات آموزشی، پژوهش و فناوری، روسای مراکز آموزش عالی غیردولتی
بزرگ کشور، روسای موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاههای اجرایی، اعضای اصلی
اتاق بازرگانی ایران، معاونان پژوهش و فناوری دانشگاههای بزرگ، روسای کمیسیونهای
آموزش و تحقیقات، فرهنگی، صنایع و معادن، اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی،
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، تعدادی از روسای انجمنهای علمی مرتبط با
موضوع نشست و تعدادی از صاحبان صنایع بزرگ کشور نیز حضور دارند
.
وزیر علوم در بدو ورود به
دانشگاه الزهرا (س) با حضور دریادمان شهدای گمنام این دانشگاه، با قرائت فاتحه و
اهدای شاخه های گل بر مقام شامخ این بزرگواران ادای احترام کرد
.