عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

فاز اول اجرای طرح جامع سلامت سالمندان در بیرجند به پایان رسید - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵

طی مراسمی با حضور رئیس دانشگاه، دکتر شتی رئیس اداره ی سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خانم دکتر مرتضوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر شریفی (دبیر مرکز تحقیقات سلامت سالمندان پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در مرکز جامع اطلاع رسانی دانشگاه اعلام شد که فار اول اجرای طرح جامع سلامت سالمندان بیرجند با موفقیت به پایان رسید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، رئیس دانشگاه در این نشست با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان سالمند کشور است گفت:وضعیت آب و هوایی استان، فعالیت بدنی مناسب،کاهش مصرف دخانیات در استان و... از عواملی هست که باعث افزایش طول عمر مردم خراسان جنوبی شده است و به تبع آن نیز سومین استان سالمند کشور می باشیم
دکتر محمد دهقانی فیروزآبادی با تحسین اجرای این طرح ارزشمند افزود: این طرح زمینه تحقیقات و مطالعات مناسبی را فراهم می کند و می توان روی آن سرمایه گذاری کرد.
وی با اظهار اینکه دانشگاه علوم پزشکی می تواند در حیطه سالمندی پایلوت خیلی از موضوعات قرار بگیرد خاطرنشان کرد: همه حوزه های دانشگاه آمادگی دارند تا در حیطه سالمندی فعالیت مضاعفی داشته و بتوانیم با تحقیقات کاربردی در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز اشاره ای به اهمیت کار پژوهشی در حیطه سالمندی داشت و گفت: در سال ۹۵ انجام تحقیقات پایه ای در حوزه سالمندان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دکتر طوبی کاظمی با اشاره به روند تصویب این طرح و اجرای آن در سال ۹۷ اضافه کرد: ابتدا قرار بر این شد تا مباحث شناختی سالمندان در این طرح بررسی شد و در ادامه طی جلسات متعدد، ایده این شد که طرح به شکل جامعتری با جمع آوری داده های مورد نیاز از سالمندان انجام شود.
وی با اظهار اینکه این طرح در دو فاز اجرایی می شود خاطرنشان کرد: بر این اساس کمیته مالکیت معنوی داده ها متشکل از دو نفر از اعضای مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، مدیر پژوهشی دانشگاه و عضو مرکز تحقیقات بیماری های قلب و عروق دانشگاه تشکیل شد و در آن مسائل مختلف مالی و کاری این طرح بررسی گردید.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری های قلب و عروق دانشگاه در ادامه با قدردانی از یکایک دست اندرکاران اجرای این طرح بزرگ دانشگاه در مرحله اول آن گفت: در حال حاضر کارهای نمونه های گرفته شده در آزمایشگاه در حال انجام می باشد و دانشگاه نیز حمایت مالی و معنوی در فاز دوم که پیگیری سالمندان است را نیز خواهد داشت.
دکتر کاظمی با اعلام اینکه این طرح از کارهای تیمی موفق در سطح دانشگاه بود از دکتر مودی رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت تشکری ویژه کرد و اظهار داشت: قطعاً مدیریت هوشمندانه، برنامه ریزی مدبرانه و پشتکار ایشان همراه با حمایت سایر اعضاء هیئت موسس مرکز تحقیقات و همچنین نظارت و پایش دکتر شریفی نقشی موثر در موفقیت این طرح داشته است.
رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت به ارائه گزارش طرح جامع بررسی سلامت سالمندان شهرستان بیرجند پرداخت و گفت: این طرح از مهر ۹۷ از سوی مرکزت حقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و با همکاری دفتر سلامت سالمندان وزارت بهداشت و همچنین مرکز تحقیقات سلامت سالمندان پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز شد که هدف کلی این طرح تعیین شیوع سندروم های سالمندی در شهرستان بیرجند و جامعه مورد مطالعه آن ساکنان ساکن در این شهرستان بوده که حجم نمونه ان ۱۴۰۰ نفر از سالمندان ساکن در شهر و ۴۰۰ نفر ساکن در مناطق روستایی در فاز ۱ بود
دکتر میترا مودی اضافه کرد: مراحل اجرایی این طرح در مرحله اول غربالگری وضعیت شناختی – سلامت عمومی – عوامل خطر – بیماریهای غیر واگیر در سالمندان- وتعیین شاخصهای انترو پومتریک – فشار خون – نوار قلب و و معاینات دهان و دندان بود که این مورد انجام نشد وبه جای ان بینایی سنجی صورت گرفت ودر مرحله دوم انجام تستهای تخصصی در خصوص اختلال شناختی توسط متخصص مغز و اعصاب و انجام ام آر ای و در صورت نیاز معاینات تخصصی بوده است.
دکتر میترا مودی با اشاره به روند جذب پرسشگر و برگزاری کارگاه های آموزشی با محوریت برقراری ارتباط با افراد سالمند برای پرسشگران با تدریس دکتر شریفی دبیر مرکز تحقیقات سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشکی ایران  گفت: اگر درمرحله دوم اجرای طرح، شرایط مهیا شود ما بر ان هستیم که بحث تخصصی را با محوریت مباحث شناختی انجام دهیم
وی با اشاره به سایر روال اجرای طرح خاطرنشان کرد: در این طرح برای اینکه کمترین مشکل برای افراد سالمند ایجاد شود، هماهنگی هایی با واحد نقلیه دانشگاه جهت ایاب و ذهاب سالمندان از درب منزل تا مرکز تحقیقات دانشگاه صورت گرفت ودر زمان ورود به این مرکز نیز با مراجعه به ایستگاههایی  که در این مرکز ایجاد شده ه بود به طور همزمان ۲نفر از کارشناسانی که آموزشهای لازم را کسب کرده بودند کارهای پذیرش و ثبت نام آنان را انجام میدادند .
رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت با اشاره به بازدید مدیر کل دفتر اجتماعی استانداری از روند اجرای طرح و قولهای مساعدی وی بابت حمایت در خصوص بحثهای اجتماعی گفت: برای اینکه این طرح به صورت کامل انجام شود از ۱۰ روستای شهرستان بیرجند و از هر روستا ۴۰ نمونه نیز به صورت تصادفی انتخاب گردید و در مجموع ۴۰۰ نمونه از طرح روستا جمع اوری و و به مرکز ارسال گردید.
در پایان میهمانان وزارتی این نشست از اجرای موفقیت آمیز طرح تقدیر و تشکر نموده و اعلام کردند که برای تداوم طرح و همچنین پیگیری سالمندان، یودجه لازم را به دانشگاه اختصاص خواهند داد.
دکتر شتی رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می تواند قطب تحقیقاتی در زمینه سالمندان باشد گفت: با پیگیری می توان شهر بیرجند را به عنوان "شهر دوستدار سالمند" معرفی کرد.
گفتنی است در این نشست مقرر شد اولویت پژوهشی دانشگاه "تحقیقات سالمندی" قرار گیرد و شروع fall registery از طریق معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه پیگیری شود.