عمومی | بنیاد ملی نخبگان

لزوم انجام اقدامات فرهنگی در بطن جامعه برای نهادینه‌شدن فرهنگ نخبه‌خواهی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در راستای فراهم کردن بستر مناسب برای آگاهی از توان و قابلیت‌های مستعدان‌برتر و شبکه‌سازی نخبگانی، نشست هم‌اندیشی جامعه نخبگانی استان اصفهان با حضور رئیس ینیاد نخبگان استان برگزار شد.

در این نشست؛ منصور شریعتی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان با اشاره به نقش مهم نشست‌های نخبگانی در ایجاد تعامل و هم‌افزایی میان نخبگان، گفت: این مهم یکی از راه‌های آشنایی دقیق با چالش‌ها و مشکلات مستعدان‌برتر است.

وی با بیان اینکه شناسایی دقیق نخبگان، سرآمدان و مستعدان‌برتر، یکی از وظایف اصلی بنیاد ملی نخبگان است، افزود: نهادینه شدن فرهنگ نخبگانی در بطن جامعه از ملزومات کشور برای توسعه و تعالی است؛ به عبارت دیگر روند باید به نحوی باشد که جامعه «نخبه‌خواه» شود.

شریعتی ادامه داد: تراکم نیروی‌‎انسانی متخصص و نخبه در یک مجموعه مانند شرکت، کارخانه، دانشگاه و یا صنعت، بیانگر عیار و میزان کارآیی آن مجموعه است؛ بنابراین باید اقدامات فرهنگی مناسب برای نهادینه‌شدن نخبه‌خواهی در بطن جامعه انجام شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان حضور نیروی‌انسانی نخبه را یکی از رموز موفقیت شرکت‌ها در عرصه‌های بین‌المللی دانست و اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر جهان، برای جذب و بکارگیری نیروی‌های متخصص و نخبه، برنامه‌های بلندمدت طراحی و اجرا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تغییر در رویکردهای فرهنگی، لازمه موفقیت کشور در حوزه نخبه‌گماری است، اضافه کرد: بسیاری از مسائل موجود در حوزه نخبگانی بیش از آنکه مربوط به بروکراسی و سیستم اداری کشور مرتبط باشد، به مسائل فرهنگی ربط دارد.

شریعتی در پایان با اشاره به لزوم گسترش اخلاق در جامعه علمی و نخبگانی کشور، خاطرنشان کرد: اجتماع نخبگانی علاوه بر خدمت‌رسانی به جامعه بومی و حل مشکلات و مسائل جاری کشور، باید در زمینه‌های فرهنگی نیز سرآمد باشد و به عنوان الگوی اخلاق در جامعه رفتار کند.