عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

«سینمای سرگرمی و ادبیات کلاسیک فارسی»

کتاب «سینمای سرگرمی و ادبیات کلاسیک فارسی» نوشته علیرضا پورشبانان ازسوی دانشگاه هنر و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برای بار دوم به چاپ رسید. قابل ذکر است که نسخه اول این اثر در سال ۱۳۹۶، ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به چاپ رسیده است.

کتاب پیش‎رو تلاشی است که در راستای سایر تالیفات نگارنده در این حوزه، معرفی آثار منتخب ادبیات کلاسیک فارسی را برای تولید نسخه‌‏های نمایشی مدنظر قرار داده و در آن سعی شده با رویکردی پژوهشی و نگاهی میان‌رشته‏‌ای وجوه مطلوب آثار شاخص این ادبیات برای انجام اقتباس سینمایی به مخاطبان ارائه گردد. در این اثر، برای بررسی بهتر و دقیق‏‌تر مسئله اقتباس از آثار ادبیات کلاسیک فارسی با رویکردی نمونه‏‌محور، به همسازی آثار منتخب با برخی ملاک‌‏های مطلوب سینمای پرمخاطب و سرگرمی‎ساز توجه شده و تلاش گردیده شاخص‌‏های مناسب این نوع سینما در آثار برگزیده در دو حوزه نظم و نثر تحلیل و نمایانده شود.


یادآوری می‌شود در این کتاب، پس از بیان برخی کلیات و تعاریف نظری در پیشگفتار، در فصل‌های اول و دوم، برای آشنایی بیشتر خوانندگان با اثر و زمینه­‌های تولید ادبی آن، بعد از معرفی اجمالی مولف و طریقه ویژه ادبی او، مختصری درباره سبک، شیوه و ویژگی­‌های خاص متن مطالبی ارائه شده، در نهایت پس از بیان خلاصه داستان اثر، عناصر نمایشی مطلوب اقتباس در گستره سینمای سرگرمی در آن تحلیل شده است. سپس برای تجسم بهتر فضای تحلیل در برخی از موارد، ذیل عناصر نمایشی و اقتباسی هر متن، سعی شده از برخی تصاویر گرافیکی خیال‏‌انگیز و یاری‌‏رسان به مخاطب در راستای درک سریع‌‏تر و بهتر نمایشی بودن ابعاد مختلف داستان، مانند ظاهر و فیزیک اشخاص (مثبت و منفی، انسان و غیر انسان و ...) در کنار تصاویری از کشمکش‌‏های گوناگون و پر هیجان فردی و گروهی، استفاده شود.

در اثر یادشده، نمونه‌های برگزیده شده از متون ادبیات کلاسیک فارسی برای تحلیل وجوه تصویری ، بر اساس دو رویکرد انتخاب شده‌اند؛ رویکرد اول، اهمیت هر یک از این آثار در ژانر خود- با توجه به نظر مولف- و اهمیت آنها در ادبیات فارسی و نزد بیشتر استادان، منتقدان و پژوهشگران است و دوم رویکرد دقت‌گرایی و ژرف‌نگری با محدود کردن نمونه‌های آماری است که بتواند ارزش پژوهشی اثر را در سطح قابل قبولی حفظ نماید.

چاپ دوم کتاب «سینمای سرگرمی و ادبیات کلاسیک فارسی» با یک پیشگفتار و دو فصل در عناوین «نثر» و «نظم»، در ۲۶۷ صفحه و با قیمت ۳۴۰۰۰ تومان وارد بازار نشر شده است.