عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

سیر تا پیاز نظام ارجاع در خراسان رضوی به زبان ساده

نظام ارجاع، برای مردم عادی، مفهوم خاصی ندارد اما برای اهالی بهداشت و درمان کشور، این دو لغت، به معنای یک تحول بسیار بزرگ در فرایند پیشگیری، مراقبت، مشاوره، معاینه، نسخه‌نویسی، درمان عمومی، تخصصی و فوق‌تخصصی از طریق پرتونگاری، فیزیوتراپی، آزمایشگاه، جراحی و مراقبت‌های بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است.

آن‌طور که مسوول دبیرخانه ستاد پرونده الکترونیک سلامت و نماینده دبیران دانشگاه و منطقه شرق در ستادهای اجرایی نظام ارجاع در خراسان رضوی و مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید: پشتوانه‌ی قانونی این نظام، برنامه‌های توسعه‌ی کشور، سیاست‌های کلی نظام، قوانین بودجه، سند جامع علمی کشور و چندین سند مهم دیگر است که در سال‌های گذشته، تصویب و به دستگاه‌های مرتبط از جمله مجری اصلی آن، وزارت بهداشت و درمان ابلاغ شده است.

مهندس مسعود ساداتی که در سمت مدیریت آمار و فن‌آوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نیز به عنوان نماینده‌ی رئیس دانشگاه و نماینده‌ی معاونت درمان دانشگاه در ستاد اجرایی نظام ارجاع، تمام زیر و بم این طرح و چگونگی اجرای آن را مورد بررسی موشکافانه قرار داده و از همه‌ی جزئیات آن مو به مو با خبر است، منبع اطلاعاتی بسیار مهمی در باره‌ی این سیستم تحولی نظام سلامت و درمان کشور است.

وب‌دا برای آگاهی مردم از چیستی این طرح بزرگ و چگونگی اجرای آن در استان خراسان رضوی، گفتگویی با این کارشناس برجسته‌ی دانشگاه انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

محتوای نظام ارجاع به بیان ساده

- نظام ارجاع چه سابقه‌ای دارد و تا کنون چه اتفاقاتی در سیر اجرایی آن افتاده است؟

+ پیشینه‌ی این طرح به اوایل دهه‌ی ۸۰ برمی‌گردد اما دستورالعمل‌ اجرایی آن در سال ۱۳۹۰ در کارگروهی متشکل از وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان‌های بیمه‌گر تدوین و به دانشگاه‌ها و سایر نهادهای مرتبط ابلاغ شد. پس از این دستور العمل این طرح در یکی دو استان به صورت آزمایشی اجرا شد و نقاط ضعف و قوت آن بررسی گردید. در نهایت شیوه‌نامه‌ی استقرار این نظام که حالا به صورت برنامه‌ی نظام ارجاع درآمده، در سال ۹۷ به دانشگاه‌ها ابلاغ گردید و دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف شدند که از سال جاری، آن را اجرایی کنند.

- این برنامه، اگر بخواهید به زبان ساده بیان بفرمایید چه محتوایی دارد؟

+ به جهات و دلایلی که در طول این مصاحبه توضیح خواهم داد، دولت می‌گوید اگر شهروندی می‌خواهد در امر پیشگیری و درمان و مراقبت‌های بهداشتی و کلیه‌ی خدمات نظام سلامت از حمایت سازمان‌های بیمه‌گر بهره‌مند باشد یعنی بیمه‌ها بخشی از هزینه‌های این مسائل را بپردازند، باید تمام خدماتی را که در حوزه‌ی سلامت کشور تعریف می‌شوند از طریق این برنامه دریافت کند.

- و اگر نکند چه اتفاقی می‌افتد؟

+ نمی‌تواند تحت پوشش بیمه‌ها باشد و کل هزینه‌های بهداشت و درمان خود را باید شخصا و نقدا به ارائه‌کنندگان خدمات بپردازد.

- پس اگر افراد بخواهند از این خدمات در پوشش بیمه استفاده کنند، حتما باید داخل نظام ارجاع باشند؟

+ دقیقا، این همان چیزی است که وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان‌های بیمه‌گر بر سر آن توافق کرده‌اند و مجلس و دولت هم مجوز اجرای آن را داده و هیچ تردیدی در آن وجود ندارد.

- حالا بفرمایید که این نظام چه مراحلی دارد و شهروندان چگونه باید وارد آن شوند؟

+ اگر شهروندی به دلیلی که خودش تشخیص می‌دهد، مثلا داشتن عوارض کالبدی یا روانی، علائم یک بیماری، نیاز بهداشتی، نیاز به مشاوره یا هر خدمت دیگر که در نظام سلامت کشور تعریف شده، به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه داشته باشد، باید حتما به مراکز بهداشت یا مراکز ارائه‌ی خدمات جامع سلامت که در همه‌ی شهرها و روستاهای استان وجود دارد مراجعه نماید و سیر کارها و خدمات بهداشتی درمانی برای وی از این مراکز آغاز می‌شود.

تصادفی‌ها و اورژانسی‌ها تکلیف‌شان چیست؟

- اگر کسی توی خیابان تصادف کند و هیچ مدرکی هم همراهش نباشد آیا همین وضعیت و شرایط را خواهد داشت؟

+ خیر. بیماران اورژانسی که از طریق اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی ارجاع می‌شوند یا خودشان به صورت اورژانس و بدحال به مراکز اورژانس مراجعه دارند از این داستان مستثنی هستند. البته در صورتی که خودشان به عنوان بیمار اورژانسی به مراکز مراجعه کنند، ابتدا بررسی کلی و معاینات اولیه به عمل می‌آید و اگر تشخیص پزشک مرکز، وضعیت اورژانس بیمار را تایید کرد، خارج از نظام ارجاع و به صورتی که آن را توضیح می‌دهم، در سیستم درمان قرار می‌گیرد.

- چه مراکز و بیمارستان‌هایی در این نظام هستند و از خارج از نظام بیمار نمی‌پذیرند؟

+ ما در نظام ارجاع سه سطح تعریف کرده‌ایم که سطح اول، همان مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشت روستایی یا مراکز خدمات جامع سلامت هستند که مردم اولین بار به آنجا مراجعه می‌کنند. در سطح دوم، درمانگاه‌های تخصصی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های ویژه تخصصی قرار دارند و در سطح سوم، درمان‌های فوق تخصصی در مراکز خاص برای بیماران انجام می‌شود. بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی اعم از دولتی یا خصوصی، هیچ محدودیتی در پذیرش بیماران خارج از نظام ارجاع ندارند اما کسانی که خارج از این سیستم بخواهند به بیمارستان‌ها مراجعه و خدمات دریافت کنند باید خودشان هزینه‌های درمان را بپردازند و هیچ گونه پوشش بیمه‌ای یا حمایتی نخواهند داشت.

- سیر و نحوه‌ی خدمت در مراکز بهداشت یا همان سطح یک چگونه است؟

+ بیمار به این مرکز مراجعه می‌کند. همین‌جا این نکته را یادآور شوم که در این مرحله، ما از مراکز دولتی شروع کرده‌ایم. در آینده‌‌ی نزدیک، مطب‌های پزشکان هم در این طرح قرار می‌گیرند و شما اگر بخواهید به مطب پزشک هم مراجعه داشته باشید و از پوشش حمایت‌های بیمه برخوردار باشید باید داخل نظام ارجاع باشید، یعنی حتما از سطح پزشک عمومی کار درمان را شروع کنید و نمی‌توانید مستقیما به پزشک متخصص یا فوق تخصص مراجعه کنید.

اطلاعات بیمار در همه‌ی سیستم درمانی کشور، فقط با یک شماره شناسایی، در دسترس خواهد بود.

وقتی بیمار به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کند ما در این مراکز یک تیم سلامت داریم که در همه‌ی زمینه‌ها کارشناسانی در آن حضور دارند. بیمار اول به کارشناس اطلاعات مرکز مراجعه دارد که مختصات و اطلاعات زمینه‌ای او را در سیستم ثبت کنند. اگر قبلا برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت مراجعه کرده باشد و اطلاعاتش در مرکز موجود باشد با کد ملی یا با یک شماره که قبلا به او اعلام شده، تمام اطلاعاتش پیش روی پزشک می‌باشد و او از توضیحات مجدد و شرح حال بیماری خود بی‌نیاز خواهد بود و همان اطلاعات اولیه برای پزشک کفایت می‌کند و کافی است بیمار وضعیت فعلی خود را طی چند جمله به پزشک بگوید.

پزشک مرکز، او را معاینه و اطلاعات جدید بدست آمده از معاینه، علائم بیماری، نوع بیماری و سایر داده‌های مورد نیاز را در همان پرونده‌ی الکترونیک بیمار ثبت می‌کند. سپس ادامه‌ی کار به دو صورت خواهد بود، یا خودش بیماری را تشخیص می‌دهد و به درمان بیمار می‌پردازد که در این صورت، کار مراجعه و درمان، تمام می‌شود و بیمار با گرفتن نسخه و دارو به منزل برمی‌گردد.

- شکل دیگری هم هست که در این مرحله برای بیمار پیش بیاید؟

+ بله. مثلا اینکه بیمار مشاوره خواسته باشد، برای واکسیناسیون یا گرفتن دارویی مراجعه کند که در سیستم دولتی توزیع می‌شود، بیماری خاص داشته باشد یا به نحو دیگری باشد که در همه‌ی این موارد، کارشناسان هر بخش، او را می‌بییند و به راهنمایی او می‌پردازند.

نسخه نویسی و دارو در نظام ارجاع

- فرمودید که نسخه و دارو. اینها به چه ترتیب انجام می‌شود؟

- وقتی اطلاعات مربوط به بیماری در پرونده‌ی الکترونیک بیمار ثبت شد، داروهایی که به تشخیص پزشک برای بیمار لازم است نیز در پرونده‌اش ثبت و یک نمونه‌ی چاپی از نسخه در اختیار بیمار قرار می‌گیرد که برای دریافت دارو به داروخانه مراجعه کند. البته در مراحل بعدی، قرار است داروخانه‌ها و مطب‌های خصوصی هم به این برنامه متصل شوند که در این صورت، نسخه به صورت آنلاین از طریق تمام داروخانه‌ها قابل رویت است البته در صورتی که بیمار شماره‌ی شناسایی خود را به آن داروخانه بدهد و بخواهد نسخه‌اش آماده شود، هر داروخانه‌ای در کشور امکان آماده کردن آن نسخه را خواهند داشت.

ضمنا دفترچه‌های بیمه هم قرار است حذف شوند و بیمه‌ها هم به صورت الکترونیکی به بیماران ارائه شوند که این مرحله در حال انجام است و احتمالا مقدمات آن تا پایان سال جاری پایان می‌یابد و وارد فاز اجرایی می‌شود.

- حالا نوبت به این می‌رسد که اگر بیمار در مرحله‌ی پزشک عمومی یا مرکز بهداشت کارش انجام نشد و قرار شد به سطح تخصصی ارجاع داده شود وضعیت به چه صورت خواهد بود؟

+ در این مرحله، در مرکز بهداشت که از طریق آنلاین به بیمارستان‌ها و مراکز تخصصی متصل هستند برای بیمار نوبت می‌گیرند و یا اگر در مطب خصوصی باشد هم پزشک یا منشی او یا کسی که از طریق نظام ارجاع در این مرحله وارد کار می‌شود برای بیمار در مراکز تخصصی وقت و نوبت می‌گیرد و بیمار بدون نگرانی از اینکه در صف نوبت فلان دکتر بماند یا کجا به دنبال نوبت و پزشک متخصص بگردد، در همان روز یا روز بعد به مرکز تخصصی درمانی مراجعه می‌کند و مراحل درمانش برنامه‌ریزی می‌گردد.

- امکان اینکه در هر مرحله، بیمار بخواهد از نظام ارجاع خارج شود و خودش کار درمان را به صورت مستقل ادامه دهد وجود دارد؟

+ بله. هیچ محدودیتی نیست. اما همان طور که گفتم، خارج از نظام ارجاع، هیچ بیمه‌ای به بیمار تعلق نمی‌گیرد.

سقف پذیرش بیمارستان‌ها سقف تعهدات بیمه‌ای است

- آیا با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای این طرح هماهنگی لازم انجام شده؟

+ بله. بخش دولتی کاملا هماهنگ است و بیماران با خیال آسوده می‌توانند از خدمات این بخش در نظام ارجاع استفاده کنند.

- بیمارستان‌ها تا چه سقفی بیماران را پذیرش می‌کنند؟

+ سقف پذیرش، همان میزان تعهدی است که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به بیمه‌ها دارند. با پایان گرفتن این سقف، بیمار به صف انتظار می‌رود و برای درمانش باید در صف انتظار قرار بگیرد.

- اگر بیمار اورژانسی باشد و نیاز به جراحی فوری داشته باشد چطور؟

+ همان طور که گفتم بیمار اورژانسی، حسابش از این بحث جداست. اما بیشتر اعمالی که در بیمارستان‌ها انجام می‌شود اورژانسی نیستند و بیمار می‌تواند برای جراحی مورد نظرش یک مدت در صف انتظار بماند.

- چرا این برنامه اجرا شده و فلسفه‌ی آن چه بوده است؟

+ همان طور که همه‌ی ما می‌دانیم در حال حاضر، بیشتر مردم، حتی برای درمان‌های ساده و سرپایی، به پزشکان متخصص و فوق تخصص مراجعه می‌کنند که در خیلی از موارد ضرورتی ندارد. با مراجعه به سطوح تخصصی، هم هزینه‌ی بیمار زیاد می‌شود هم اینکه هزینه‌های زیادی به نظام بهداشت و درمان کشور وارد می‌شود و بیمه‌ها هم به عنوان خریداران خدمات مراکز درمانی، پشت اجرای تعهدات خود می‌مانند و به پزشکان، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بدهکار می‌شوند. در نظام ارجاع، این مشکل حل شده است. چون بیمار ابتدا به پزشک عمومی در مراکز بهداشت یا در مطب‌های خصوصی مراجعه دارد و در صورت نیاز به سطوح تخصصی هدایت می‌شود. به همین خاطر، هزینه‌ی بیماران تاحدود زیادی کاهش می‌یابد و بار سنگینی از نظام بهداشت و درمان کشور برداشته می‌شود و از آن طرف، بیمه‌ها هم با سبک شدن تعهدات‌شان، می‌توانند به روز پرداخت داشته باشند.

- در مورد سقف تعهدات بیمه‌ها به بیمارستان‌ها فرمودید. این سقف چقدر است؟

+ هر بیمه در مورد هر مرکز درمانی، یک سقفی تعیین می‌کند و خارج از آن سقف را پرداخت نمی‌کند.

- اگر یک بیمار به یک مرکز هدایت یا ارجاع شود و سقف بیمه‌ی آن بیمارستان پر باشد آیا می‌تواند به مرکز درمانی دیگری مراجعه کند؟

+ در سیستم دولتی بله. سقف برای آن بیمارستان بسته است نه برای بیمار. یعنی بیمار می‌تواند با همان ارجاع و همان بیمه به مرکز درمانی دیگری مراجعه کند و خدماتش را دریافت نماید.

آیا نوبت گرفتن برای بیمار، حق انتخاب او را از بین نمی‌برد؟

- فرمودید که برای بیمار، در همان مرحله‌ی پزشک ارجاع، نوبت تخصصی گرفته می‌شود. آیا این موضوع، حق انتخاب بیماران را محدود نمی‌کند؟ ممکن است بیمار دوست نداشته باشد پیش آن پزشک مورد نظر نظام ارجاع برود. آیا برای این مسئله، فکری کرده‌اید؟

+ بله. از نظر دانشگاه، همه‌ی پزشکانی که در درمانگاه‌ها، مراکز درمانی، کلینیک‌های ویژه و بیمارستان‌ها بیمار می‌بینند یا جراحی می‌کنند یا اقدامات درمانی دیگر را انجام می‌دهند، همه تایید شده‌ی علمی هستند و هیچ تفاوتی بین آنها نیست و اگر سطح کارشان از نظر علمی خوب نباشد در سیستم تایید نمی‌شوند و در مراکز درمانی حضور ندارند. بنا بر این از نظر نظام ارجاع، همه‌ی پزشکان متخصص یا فوق تخصص، تقریبا در یک رنج علمی قرار می‌گیرند. از طرف دیگر، بیمار در هنگام انتخاب و نوبت‌گیری متخصص، مورد مشورت قرار می‌گیرد و رضایت او جلب می‌شود. اگر هم بیمار راضی نشد، خودش با همان برگه‌ی ارجاع می‌تواند به مرکز درمانی مراجعه کند و برای پزشک دلخواهش نوبت بگیرد، ولی در این شکل، همان درگیری‌های نوبت‌گرفتن و معطلی‌های طولانی مدت چند روزه یا چند هفته‌ای ممکن است وجود داشته باشد در حالی که در نظام ارجاع، با توجه به مختصات بیمار و محل زندگی‌اش از نزدیک‌ترین مرکز درمانی به محل سکونت و زندگی بیمار، وقت و نوبت گرفته می‌شود تا کمترین هزینه‌ متوجه بیمار شود و وقت او هم گرفته نشود.

- اگر نوبت گرفتن توسط نظام ارجاع میسر نباشد چطور؟ مثلا وقت دکتر پر باشد.

+ با هماهنگی که انجام شده در حال حاضر ۴۰ درصد نوبت پزشکان به نظام ارجاع داده شده و در آینده‌ی نزدیک که بخش خصوصی و مطب‌ها هم داخل طرح بیایند تمام ۱۰۰ درصد نوبت‌ها از طریق نظام ارجاع خواهد بود و همه‌ی بیماران می‌توانند با خیال آسوده در این سیستم در حداقل زمان ممکن، نوبت بگیرند و معطلی هم نداشته باشند.

- در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، پرونده‌ی بیمار قابل دسترسی است؟

+ بله، اصلا فلسفه‌ی کار همین است که همه‌ی مراکز درمانی و پزشکان داخل طرح، می توانند هر لحظه به صورت آنلاین، وضعیت بیمار و اطلاعات وی را ببینند و برای محفوظ ماندن اطلاعات بیمار از دید افرادی که بیمار مایل نیست آنها اطلاعاتش را داشته باشند، همان رقم یا شماره‌‌ی کدی که به بیمار داده می‌شود معرف وی خواهد بود و تا بیمار این شماره را به مرکز درمانی ندهد، هیچگونه اطلاعاتی از وی دیده نخواهد شد. همچنین سطح دسترسی اطلاعات برای پزشکان، متخصصین و پرسنل متفاوت تعریف شده و این طور نیست که هر کس در هر مرکز درمانی به اطلاعات بیمار دسترسی داشته باشد.

اطلاعات بیمار تا چه زمانی وجود خواهد داشت؟

- یعنی دکتر معالج وقتی بیمار مراجعه می‌کند همه چیز را از قبل می‌داند؟

+ بله دقیقا. وقتی بیمار به مراکز تخصصی یا آزمایشگاه‌ها و سایر مراکز درمانی ارجاع شود، اطلاعات بیمار به صورت آنلاین در اختیار پزشک معالج هست و او نیازی ندارد که کل بیوگرافی بیمار را بگیرد و احتمالا اطلاعات اشتباه یا متناقض دریافت کند چون تمام اطلاعات لازم روی پرونده‌ی الکترونیک او هست و پزشک متخصص معالج هم هر اقدام و درمانی داشته باشد و هر تشخیصی که بدهد باز هم در پرونده ثبت می‌شود و این پرونده، کامل‌تر خواهد شد.

- این اطلاعات تا چه زمانی حفظ خواهد شد؟ آیا در مراجعات بعدی هم این اطلاعات وجود دارد؟

+ بله. این اطلاعات به عنوان پرونده‌ی الکترونیک سلامت، برای همیشه روی سیستم نظام ارجاع هست و هر زمان در هر نقطه‌ی کشور که فرد به سیستم درمانی مراجعه کند، تمام اطلاعات پیشینی او موجود است و بیمار با هر عنوان و به هر دلیلی به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه داشته باشد با دادن همان کد شناسایی، تمام اطلاعاتش در اختیار تیم درمان قرار می‌گیرد.

- با این وصف، زمان ویزیت و معاینه‌ی بیمار واقعی‌تر از وضعیت فعلی می‌شود. متاسفانه در وضعیت حال حاضر، بعضا می‌بینیم که بیمار حتی در مطب تخصصی، در ۵ دقیقه ویزیت می‌شود که قطعا کافی نیست. آیا این مشکل حل می‌شود؟

+ بله. به خاطر اینکه اطلاعات مورد نیاز پزشک در دسترس وی هست و وقتی بابت این کار صرف نمی‌شود. بنا بر این پزشک می‌تواند مشکل بیمارش را عمیق‌تر و صحیح‌تر و استانداردتر بررسی کند و تشخیص و درمان درست را انجام دهد. چون اطلاعات ثابت است و وضعیت جسمی و روانی بیمار در حال حاضر، این اطلاعات را مخدوش نمی‌کند. چون ممکن است بیمار در هر لحظه، وضعیت خاصی داشته باشد و نتواند اطلاعات و سابقه‌ی درستی از وضعیت خودش به پزشک بدهد، اما وقتی اطلاعات همه روی سیستم هست درصد این اشتباهات و خطاهای انسانی کاهش می‌یابد.

- الآن نظام ارجاع در استان اجرایی شده است؟

+ بله. از شهریور پارسال تا حال حاضر، ما دو میلیون ارجاع از سطح یک به سطوح تخصصی داشته‌ایم که یک امتیاز برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد به حساب می‌آید. ما تنها دانشگاهی هستیم که در این حجم وارد نظام ارجاع شده‌ایم.

- از نظر سیستم‌ها، نرم‌افزارها، سرورها و امکانات فنی و سخت‌افزاری در چه وضعیتی هستیم؟

+ در حال حاضر، همه‌ی سیستم‌ها به روز هستند و هیچ مشکلی از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نداریم. تمام زیرساخت‌ها فراهم است و همان‌طور که گفتم نظام ارجاع در بخش دولتی دارد فراگیری‌اش به حداکثر می‌رسد و خیلی زود تمام بخش دولتی و بخش خصوصی تحت پوشش آن قرار خواهد گرفت.

اگر برق قطع شود تکلیف بیمار چه می‌شود؟

- اگر برق مطب‌ها یا بیمارستان‌ها قطع شود چه وضعیتی پیش می‌آید؟

+ در غیر از حوادث پیش‌بینی نشده‌ی بزرگ که طبعا خیلی مسائل دیگر هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد، قطع برق هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. در بیمارستان‌ها که سیستم‌های برق اضطراری همیشه وجود دارند و مشکلی در کار نیست. در مطب‌های خصوصی هم اگر مشکلی ایجاد شود، سیستم موقتا به صورت آفلاین کار می‌کند و قابلیت اتصال به شبکه از طریق شبکه‌های داخلی سیستم وجود دارد.

- در مورد بیمار اورژانس نظام ارجاع چگونه اجرایی می‌شود؟

+ بیمار اورژانس هم یکی از شهروندان است که پرونده‌ی الکترونیک سلامت دارد و هر جا که به مراکز درمانی مراجعه کند، پرونده‌اش موجود است و بر اساس اطلاعاتی که از قبل در سیستم ثبت شده، کار درمانش ادامه می‌یابد.

- پرونده‌ی الکترونیک سلامت چه ارتباطی با نظام ارجاع دارد؟

+ تمام شهروندان در هر نقطه از استان که سکونت دارند باید هر چه سریع‌تر به مراکز بهداشتی شهر یا روستای خود مراجعه کنند و اطلاعات اولیه‌ی بهداشتی و درمانی با مشخصات و سوابق بیماری‌ها و وضعیت خانوادگی خود را در سیستم ثبت کنند تا در مراجعات به پزشک و سیستم درمانی، اطلاعات مربوط به آنها ثبت شده باشد و حقی از آنها ضایع نگردد و وقت و هزینه‌ای بابت این کار انجام ندهند. به همین ثبت اطلاعات اشخاص در سیستم بهداشت و درمان کشور، پرونده‌ی الکترونیک سلامت می‌گویند که در یک شبکه‌ی سراسری برای تمام نقاط کشور و تمام مراکز درمانی دانشگاه‌های مختلف، قابل رویت و دسترسی است و شهروند در هر نقطه‌‌ای از کشور که به سیستم مراجعه داشته باشد با یک کد، تمام اطلاعاتش برای سیستم درمان، رونمایی خواهد شد.

- آیا زیرساخت از نظر پزشک و پرستار در سطح یک کاملا مهیاست؟

+ بله. هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. مراکز بهداشتی کاملا آماده هستند که از نیمه‌ی مرداد، کار سراسری و فراگیر این نظام را اجرا کنند. در فاز دوم هم تمام مراکز درمانی، مراکز پیراپزشکی مثل آزمایشگاه‌ها، مراکز ساخت عینک، اپتومتری‌ها، فیزیوتراپ‌ها و تصویربرداری‌ها همه و همه تحت نظام ارجاع قرار می‌گیرند و همه‌ی سیستم درمانی کشور، به یک نظام الکترونیکی واحد متصل خواهند بود.

برای زوار یا مسافران مشهد چه برنامه‌ای دارید؟

- سوال در مورد بیماران مهاجر یا زائر در مشهد است. سیستم بهداشتی درمانی استان سالانه به میلیون‌ها زائر و مسافر خدمات می‌دهد. اینها در نظام ارجاع چه خواهند شد؟

+ برای پزشک و مراکز درمانی، تفاوتی نمی‌کند که این بیمار از کجا و به چه دلیلی مراجعه کرده است. اگر شهروندانی که به عنوان مسافر یا زائر به مشهد مقدس می‌آیند قبلا در شهر و منطقه‌ی خودشان پرونده‌ی اطلاعات الکترونیکی تشکیل داده باشند در مراجعه به مراکز مشهد، هیچ مشکلی نیست و همان اطلاعات برای پزشک مرکز در مشهد بارگذاری می‌شود. اگر هم تشکیل نداده باشند در مرکزی که به آن مراجعه کرده‌اند این اطلاعات ثبت و کار درمان آنها آغاز می‌شود. یک نکته هست و آن اینکه در این نظام برای سطوح بالای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کشور مشخص می‌شود که دانشگاه علوم پزشکی مشهد چه خدمات بزرگ و عظیمی به سلامت مسافران و زائران مشهد می‌دهد که سالانه به میلیون‌ها نفر بالغ می‌شوند و با دیدن آنلاین این خدمات بهداشتی درمانی، امکانات و بودجه‌ی لازم را به دانشگاه اختصاص می‌دهند.

- اجرا در بخش خصوصی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

+ از اول مرداد وارد اجرای بخش خصوصی می‌شویم. اقدامات تشویقی را شروع می‌کنیم تا همه‌ی همکاران بخش خصوصی وارد نظام شوند. چون این به نفع همه است. هم مردم، هم پزشکان و هم دانشگاه.

- فازهای دیگری هم در برنامه دیده شده است؟

+ بله. فاز نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی در مطب و داروخانه هم هست و دست آخر، ارسال اسناد درمان به بیمه‌ها که ان‌شاءا.. در آن زمینه هم در موعد خودش اطلاع‌رسانی خواهد شد.

- خیال دارید این طرح را در ۹۸ اجرایی کنید؟

+ بله، حتما. الآن در بخش دولتی شروع شده و ما قطعا تا پایان ۹۸ اجرای کامل آن را در تمام سطوح عملیاتی می‌کنیم و پوشش کامل مناطق دانشگاه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نظام ارجاع هم در دستور کار امسال هست. یادآوری می‌کنم که این طرح در تمام کشورهای پیشرفته اجرایی شده و بیشتر کشورهای دنیا از این سیستم درمان استفاده می‌کنند چون هم در بهداشت و درمان کشور را متحول می‌کند هم در هزینه‌های سرانه‌ی درمانی و پیشگیری، یک صرفه‌جویی کلان خواهد داشت.

{jcomments on}