عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری جلسه کمیته مدیریت خطر حوادث و پدافندغیرعامل بیمارستان فارابی

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی، کمیته مدیریت خطر حوادث و پدافند غیر عامل این مرکز روز دوشنبه ۱۷ تیر۱۳۹۸ با حضور سعید مرادی، مدیر بیمارستان برگزار شد.
ابتدا مهندس علی اکبر عسگری، مسئول واحد مدیریت خطر حوادث بیمارستان و دبیر کمیته گزارشی از فعالیت های این واحد در ماه گذشته ارائه کرد و گفت: به روز رسانی چارت مدیریت خطر حوادث بیمارستان، صدور ابلاغ برای اعضای چارت، صدور ابلاغ برای ارزیابان مدیریت خطر، بازدید ایمنی از واحد های بیمارستان با مشارکت کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، به روز رسانی کپسول های آتش نشانی بیمارستان، برگزاری جلسات آموزش دوره ای آتش نشانی برای کارکنان، آموزش به کارکنان جدید الورود، تکمیل و ارسال لیست بحران واحدها و تکمیل مستندات اعتبار بخشی بخشی از این فعالیت ها است.
دبیر کمیته مدیریت خطر حوادث بیمارستان فارابی در ادامه به بررسی سنجه های اعتبار بخشی محور مدیریت خطر حوادث و بلایا پرداخت و مستندات مربوط به دو سنجه اول شامل جدول اولویت بندی عوامل خطر آفرین داخل و خارج بیمارستان، ارزیابی سالانه ایمنی بیمارستان در حوادث و بلایا در سه حیطه عملکردی، سازه ای و غیر سازه ای، درصد وقوع هریک از مخاطرات زمین شناختی، آب و هوایی، آسیب های اجتماعی، زیستی، و فناورزاد و انسان ساخت را ارائه کرد.
وی اضافه کرد: بر اساس نتایج ارزیابی خطر و ایمنی بیمارستان، مخاطرات اولویت بندی شده و اقدامات پیشگیرانه برنامه ریزی و اجرا شده است.
مسئول واحد مدیریت بحران بیمارستان گزارشی در مورد بازدید های ادواری ایمنی از واحد ها ارائه کرد و گفت: این بازدید ها به صورت دوره ای و با مشارکت کارشناسان سازمان آتش نشانی انجام می شود. در این دوره واحد های مستقر درساختمان های مدیریت و ریاست بازدید و لیست مخاطرات موجود تهیه شد. بیشترین مخاطرات مشاهده شده مربوط به عدم وجود دتکتور آتش، استفاده از دیوار پوش های آتش زا، جانمایی ناایمن کولرهای گازی، نا ایمن بودن اجاق های گازسوز، نداشتن حفاظ پنجره های پاویون دستیاران و عدم رعایت اصول ایمنی در انباشت وسایل و مواد شیمیایی در پژوهشکده بود.
در ادامه جلسه گزارش وقوع حوادث ماه گذشته ارائه شد. مهندس عسگری در این گزارش به حادثه سرور بیمارستان اشاره کرد و نقاط قوت مدیریت خطر این حادثه را اعلام کد ۸۸ و  تخلیه اضطراری کارکنان و بیماران در کمترین زمان، مدیریت خوب حادثه توسط فرمانده حادثه (مدیر بیمارستان)، همکاری خوب تمامی عوامل با فرمانده حادثه، بازگشت به حالت عادی و ادامه خدمت رسانی به مراجعین در کمترین زمان برشمرد.
مهندس طاهره صادقی، مسئول واحد IT بیمارستان نیز از تمامی واحدهایی که در مدیریت حادثه سرور به نحوی همکاری کردند و با اقدام فوری خود از وقوع یک فاجعه جلوگیری نمودند قدردانی و تاکید کرد: این حادثه درس های زیادی برای ما داشت و در واقع یک مانور عملیاتی بزرگ بود.
در پایان جلسه سعید مرادی، مدیر بیمارستان نیز درس آموخته های این حادثه را مهم تلقی کرد و گفت: مهمترین درس این حادثه لزوم آموزش مداوم کارکنان در مورد رعایت اصول ایمنی و  عملکرد صحیح در زمان وقوع حادثه است.
وی تصریح کرد: مسولیت مدیریت حوادث فقط متوجه یک واحد نیست. تمامی مسئولین واحد ها در این زمینه باید حساسیت و توجه کافی داشته باشند. واحد مدیریت خطر هم نباید فقط به تهیه گزارش بسنده کند و با پیشنهاد اقدامات اصلاحی مناسب در به حداقل رساندن عوامل خطر تلاش نماید.
مدیر بیمارستان فارابی افزود:حادثه خواه ناخواه اتفاق می افتد، آنچه نباید اتفاق بیافتد تکرار آن است. .حادثه سرور بیمارستان هم باید در جلسه ای جداگانه آسیب شناسی و  عوامل دخیل در آن شناسایی شودتا از وقوع آن هم در این واحد هم در واحد های دیگر پیشگیری کنیم.
وی همچنین از تمامی عوامل دخیل در مدیریت حادثه به ویژه کارشناسان واحد IT قدردانی کرد و گفت: علاوه بر HIS، ده مورد از خدمات بیمارستان بر بستر شبکه ارائه می شود و با تلاش این همکاران خوشبختانه خللی در خدمات بیمارستان ایجاد نشد.
خبر و عکس: امیدوار