عمومی | دانشگاه فرهنگیان

نقش پر اهمیت تعلیم و تربیت در دو مولفه جنبش نرم افزاری و سبک زندگی در بیانیه گام دوم

در نشست مشترک هیات رییسه دانشگاه فرهنگیان و مدیران سازمان مرکزی دکتر موسی نجفی رییس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی در سخنانی با موضوع  " فلسفه انقلاب اسلامی با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب" با بیان اینکه مهمترین نکته بیانیه گام دوم انقلاب، استقلال آن است، گفت: انقلاب اسلامی انحصار انقلاب را از مارکسیست ها گرفت و تحول و نگاه جدیدی به انقلاب را در دنیا ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه نگاه ما به تمام مسائل منحصر به خودمان است و با انقلاب اسلامی استقلال فکری ایجاد شده است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی تنها ترکیبی از انقلاب های اقتصادی، معنوی و آزادی نیست و انقلابی خاص و استثنایی است.

دکتر نجفی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه غربی ها تلاش می کنند تا اذهان جوانان را نسبت به انقلاب تیره کنند، رهبر معظم انقلاب در گام اول به تحلیل ۴۰ سال نخست و دستاوردهای آن پرداختند که بسیار پر اهمیت است.

رییس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی، اضافه کرد: برای آنکه بدانیم در حال حاضر در چه وضعیتی قرار داریم، باید بدانیم، چه میزان از مسیر را آمده ایم، کجا هستیم و چه میزان راه باقی مانده است؟ و برای تحلیل باید به بعد تاریخی، نظری و فکری پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه ایجاد تمدن اسلامی بسیار مهم و اصول اول بیانیه است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته خود از نهضت اسلامی به نظام پایداری به نام نظام جمهوری اسلامی ایران رسیده است و در گام دوم باید از این نظام به ایجاد تمدن اسلامی  حرکت کنیم که اقدامی تفصیلی و مشکل تر است.

استاد دانشگاه علوم انسانی رضوی، با بیان اینکه بسط فرهنگ و ایجاد ما به ازای اجتماعی برای آن منجر به ایجاد تمدن می شود، گفت: اگر بتوانیم هویت فرهنگی را بسط دهیم و برای آن نظریه، الگو و مابه ازای اجتماعی بیابیم به هویت تمدنی خواهیم رسید  و در غیر این صورت دچار بحران تمدنی خواهیم شد.

وی بحث تمدنی را موثرتر و مهم تر از فرهنگ دانست و افزود: بدین منظور باید ضمن تحلیل ۴۰ سال و انتقاد و آسیب شناسی این دوران از دید درون در گام دوم از تعلق فرهنگی به تعلق تمدنی برویم.

دکتر نجفی، تصریح کرد: انقلاب ما انقلاب هویتی بود که مار را به هویت مان باز گرداند و در این انقلاب هم نیاز به افراد صالح  و هم مصلح اجتماعی و مصلح سیاسی داریم.

وی در پایان بر نقش پر اهمیت تعلیم و تربیت در دو مولفه جنبش نرم افزاری و سبک زندگی  در بیانیه گام دوم تاکید کرد.