دولت در حوزه آی تی سرمایه گذاری کند
بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات این روزها یکی از گرم ترین بازارهای جهان است. رقابت گسترده و فشرده در بین شرکت هایی که در این حوزه فعالیت دارند از یک سو و سرعت پیشرفت این علم از سویی دیگر، کار را در این حوزه سخت کرده است. به همین علت شرکت ها برای آن که بتوانند در این بازار رقابتی دوام بیاورند و اعتبار کسب کنند، راه سختی در پیش دارند. یکی از شرکت هایی که از انجام این مهم برآمده، شرکت داده پردازان کوشای پاسارگاد است که در مدت زمان نسبتا کمی که از تاسیس آن می گذرد، توانسته اعتماد نهادهای دولتی را نیزر به خود جلب کند. آن چه در پی می آید، گفت و گو با رامین جلای آملی، مدیرعامل این شرکت، است درباره سابقه و فعالیت های شرکت و مشکلات و خواسته هایی که دارند.
شرکت داده پردازان کوشای پاسارگاد در چه سالی تاسیس شد و انگیزه شما از تاسیس آن چه بود؟
این شرکت در سال ۸۸ تاسیس شده، ولی کار اصلی را از سال ۹۲ شروع کرده است. با توجه به تحصیلات دانشگاهی در حوزه آی تی و هم چنین علاقه زیادی که به این حوزه داشتم، موفق به تاسیس این شرکت شدم. در ابتدا به صورت فردی مشغول به انجام پروژه های مشتریان این شرکت بودم، ولی بعد از این که کار گسترده شد و تعداد متقاضیان شرکت بالا رفت، چند نفر را استخدام کردم و فعالیت های شرکت را گسترش دادم.
فعالیت شما در شرکت چیست و چه محصولاتی تولید می کنید؟
شرکت های نرم افزاری غالبا دو نوع اند؛ پروژه محور و محصول محور. شرکت داده پردازان شرکتی محصول محور است که نرم افزار های مبتنی بر وب تولید می کند. تابه حال دو محصول به نام های «نرم افزار داشبورد مدیریتی و راه کار های هوش تبصری، گزارش های تحلیلی- آماری و مدیریتی رامیکس (RAMIX)» و «نرم افزار مدیریت فرایند جریان (BPMS)» تولید کرده ایم.
این محصولات به صورت پیش فرض نرم افزارهایی هستند که می توان آن ها را نصب و راه اندازی کرد، اما برای ادامه کار نیاز به خدمات دارند. به عنوان مثال وقتی شخصی نرم افزار داشبورد مدیریتی را خریداری می کند، به دیتا بیس های آن متصل می شویم و داشبورد مدیریتی و پرتال های آماری برای آن می سازیم، یا نرم افزار «مدیریت فرایند جریان» زمانی که نصب می شود، نرم افزاری خالی از اطلاعات است و باید در آن فرایند، فرم و سیستم ساخت. این موارد خدماتی است که شرکت داده پردازان به خریداران این نرم افزار ها می دهد.
این محصولات در چه جاهایی تا به حال مورد استفاده قرار گرفته است؟
داشبورد مدیریتی برای وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شده است و دیتای تمام شرکت های زیرمجموعه مانند راه آهن، حمل ونقل، هواپیمایی کشوری و کشتی در انبار داده ای در وزارت راه و شهرسازی وارد می شود. شرکت داده پردازان برای معاونین و وزیر داشبورد طراحی کرده است که از روی آن بتوانند تصمیم گیری می کنند.
پروژه دیگر شرکت داده پردازان تحت نرم افزار مدیریت فرایند جریان در وزارت جهاد کشاورزی به کارگیری شده است و از طریق این نرم افزار سیستم مجوز های تجارت خارجی راه اندازی شد که شامل مجوز های واردات و صادرات کالا و ترخیص کالاست. به عنوان مثال، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از طریق این نرم افزار انجام می شود. شرکت های توزیع برق، شرکت های زیرمجموعه وزارت جهاد و کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی مانند راه داری و هواپیمایی کشوری همه با این شرکت همکاری می کنند.
یکی از بزرگ ترین مشکلات شرکت های دانش بنیان پیدا کردن بازاری است که به آن ها اعتماد کند و محصول تولیدی شان را بخرد. شما چطور بازاریابی کردید که توانستید اعتماد نهادهای دولتی را هم جلب کنید و با آن ها همکاری داشته باشید؟
به چند مدل برای محصولات این شرکت بازاریابی می کنیم. مدل اول دیجیتال مارکتینگ است که وب سایتی در این زمینه راه اندازی شده و محصولات شرکت در این وب سایت به نمایش گذاشته می شود. مدل دیگر بازاریابی مستقیم است. در حال حاضر با مدیران آی تی به صورت مستقیم نامه نگاری داشته ایم و برای جلسات دمو محصولات شرکت آن ها را دعوت کرده ایم، نرم افزار و نحوه عملکرد آن را برای این افراد شرح داده ایم تا در صورت نیاز و تمایل این نرم افزار را تهیه کنند.
برای جلب اعتماد مشتریان در ابتدا پروژه های ارزان قیمت، بدون سود و پرزحمت را انجام داده ایم تا بتوانیم خود را در این عرصه به مشتریان ثابت کنیم و رضایت نامه هایی از مشتریان خود گرفته ایم تا مشتریان بعدی طبق رضایت نامه ها به شرکت اعتماد کنند و پروژه های خود را به این شرکت بسپارند.
آیا نمونه داخلی یا خارجی از محصولات تولیدی شرکت شما وجود دارد؟ چه چیزی از سایر محصولات مشابه متمایزتان می کند؟
نمونه داخلی و خارجی نرم افزار داشبورد مدیریتی موجود است. محصولات خارجی در درجه اول از امکانات خوبی برخوردار هستند، ولی این نرم افزار ها مشکل لایسنس دارند و باید در ایران کرک شوند. دیگر مشکل نرم افزار های خارجی با توجه به کیفیت خوب این محصولات این است که با فرهنگ کشور هم خوانی لازم را ندارند و نمی توانند در جامعه ایران بازخورد خوبی بگیرند. نرم افزار های داخلی هم از کیفیت خوبی برخوردارند، اما در ساخت و طراحی نرم افزار، هر شرکتی سبک و سیاق خاص خود را دارد. الگوی داده پردازان مرتبط با نیاز های مردم است. سعی ما بر این بوده که از بازخورد رفتار های مشتری نرم افزار را توسعه بدهیم و این باعث می شود هماهنگی های لازم را داشته باشد. قالبی را برای نرم افزارهای خود طرح ریزی کرده ایم که با فرهنگ کشور مطابقت داشته و مبتنی بر نیاز مصرف کننده باشد.
سرمایه اولیه تان را از چه طریق تامین کردید؟
بدون سرمایه گذار و تنها با هزینه شخصی این شرکت را راه اندازی کرده ام، اما توصیه می کنم افرادی که به دنبال راه اندازی شرکت هستند، حتما از سرمایه گذار برای پروژه های خود استفاده کنند.
با توجه به این که سال هاست در این حوزه کار می کنید، دغدغه های حوزه آی تی را چه می دانید؟
اولین خواسته و دغدغه این است که دولت سرمایه گذاری بیشتری در حوزه آی تی داشته باشد. در کشور به حوزه آی تی بها داده نمی شود و سازمان ها و شرکت ها بودجه زیادی برای آی تی ندارند. موضوع بعدی مجوز ها و قوانین سفت و سخت برای شرکت های پایه است که دولت باید به تسهیل آن بپردازد. فرایند گرفتن مجوز ها هر علاقه مندی به حوزه آی تی را از تاسیس و راه اندازی شرکت منصرف می کند. مشکل ما این است که کارآفرین بودن با کارآفرین نبودن هیچ تفاوتی ندارد و حتی شرکت های دانش بنیان از پرداخت مالیات هم آن طور که باید معاف نشده اند. ظرفیت کشور در حوزه فناوری اطلاعات و بازاریابی و بازارسازی های وابسته به آی تی بسیار پایین است. به عنوان مثال کنسرسیوم مشخصی برای استانداردهای آی تی در کشور وجود ندارد.
منبع: مجله دانش بنیان