عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم

فشار خون ۱۶۳ هزار نفر در قم اندازه گیری شد



معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تاکنون فشار خون ۱۶۳ هزار نفر از شهروندان این استان توسط کارشناسان مرکز بهداشت اندازه گیری و ثبت شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، دکتر حسن ایزانلو در نشست خبری که به مناسبت اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون برگزار شد، با اشاره به اینکه بسیح ملی کنترل فشار خون در ۲ مرحله اجرا شد، گفت: مرحله نخست این طرح که هدف آن آموزش و اطلاع رسانی افراد در برابر بیماری پرفشاری خون بود، از ۲۷ اردیبشهت ماه آغاز شد و تا ۱۷ خردادماه ادامه داشت.

وی اضافه کرد: مرحله دوم این طرح از ۱۸ خردادماه آغاز و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد و در این مرحله افراد بالای ۳۰ سال غربالگری و افراد مبتلا به پرفشاری خون شناسایی می‌شوند.

وی ادامه داد: اطلاعات بیماران شناسایی شده که مبتلا به پرفشاری خون هستند در قالب برنامه خطرسنجی قلبی و عروقی در سامانه‌ای ثبت می‌شود و اگر نیاز به درمان داشته باشند، مراحل پیگیری و درمان به صورت رایگان از ۱۵ تیر تا ۱۵ مهرماه در مراکز درمانی انجام می‌شود.

دکتر ایزانلو با بیان اینکه ۵۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی و زنان باردار گروه هدف در این طرح هستند، گفت: تخمین زده می‌شود ۸۰ هزار نفر از افرادی که در این طرح شرکت دارند، مبتلا به بیماری پرفشاری خون باشند.

وی گفت: فشار خون ۹۴ هزار و ۱۶۵ نفر در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها، ۷۹ هزار و ۹۹ نفر در ۲۴ ایستگاه ثابت و سیار سطح شهر و ۱۳ هزار و ۷۳۹ نفر نیز از طریق خوداظهاری در سامانه salamat.gov.ir ثبت شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به ارزیابی فشار خون ۹۴ هزار و ۱۶۵ نفر از شهروندانی که در سامانه سیب ثبت شده است، گفت: از این تعداد هشت هزار و ۵۲۰ نفر فشار خون کنترل شده، ۵۸ هزار و ۷۷۸ نفر فشار خون طبیعی، ۱۴ هزار و ۱۳۵ نفر فشار خون بالا و ۲ هزار و ۶۴۳ نفر مبتلا به بیماری فشار خون با کنترل نادرست هستند.

وی افزود: همچنین از این تعداد ۲ هزار و ۳۱۷ نفر مشکوک به فشار خون بالا، ۱۸ هزار و ۷۶۰ نفر مبتلا به فشار خون طبیعی رو به بالا، ۲ هزار و ۷۱۱ نفر مبتلا به پرفشاری خون با کنترل مطلوب، ۳۰۳ نفر مبتلا به نارسایی کلیوی با فشار خون مطلوب و ۲۵۲ نفر مبتلا به نارسایی کلیه با فشار خون نامطلوب هستند.

وی بیان کرد: بیماری پرفشاری خون زمینه بروز بیماری‌های خطرناکی از جمله سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی‌های کلیوی را فراهم و در مراحل حادتر به سایر بخش‌های بدن نیز خسارت وارد می‌کند.

دکتر ایزانلو با اشاره به اینکه عدم تحرک، استعمال سیگار و تغذیه نامناسب سه عامل مهم بروز این بیماری است، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، بیماری فشار خون ممکن است پایه ارثی داشته باشد و به همین دلیل افرادی که سابقه خانوادگی دارند، باید پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

وی به شهروندان توصیه کرد: پرهیز از مصرف غذاهای پرنمک، آماده، پرچرب و سرخ شده، پرهیز از مصرف سیگار و قلیان را جدی بگیرند و در راستای جلوگیری از ابتلا به فشار خون؛ کاهش وزن و استرس، ورزش‌های سبک و مداوم و اندازه گیری ماهیانه فشار خون را در برنامه داشته باشند.

دکتر ایزانلو خاطرنشان کرد: به تمام اهداف مدنظر دست یافته‌ایم و امیدواریم در روزهای باقی مانده بتوانیم نتایج خوبی رقم بزنیم و فشار خون تعداد افراد باقی مانده را نیز کنترل نماییم.