عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت: تاکنون ۲۶ میلیون نفر فشارخون خود را اندازه‌گیری و ثبت کرده‌اند

دکتر افشین استوار در بازدید از شهرستان دشتستان اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح ارتقاء آگاهی عمومی، اطلاع‌رسانی و حساس سازی در سطح جامعه بوده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: با توجه به پوشش خوب نظام شبکه‌ها در کشور، انتظار داریم آگاهی مردم در خصوص بیماری‌ها بالا باشد و شاخص کیفیت خدمت با ارتقای آگاهی مردم ارتباط مستقیمی دارد و نیروهای بهداشتی در این زمینه باید عملکرد خوبی داشته باشند تا شاهد کاهش بار بیماری‌های غیر واگیر در سطح جامعه باشیم.
وی تصریح کرد: فشارخون عامل بیش از ۱۰۰ هزار مورد مرگ سالانه است که آمارها بیانگر این است که بیش از یک‌سوم جمعیت ۳۰ سال، از هر سه نفر یک نفر فشارخون بالا دارند.
دکتر استوار اظهار داشت: شیوع بیماری فشارخون در کشور به عوامل ژنتیکی، سبک زندگی سالم و آگاهی افراد بستگی دارد و ما با اجرای این طرح در کوتاه مدت شاید نتوانیم در شیوع این بیماری تاثیرگذار باشیم ولی با ارتقاء آگاهی، بهبود عملکرد و تغییر نگرش در درازمدت می‌توانیم در کنترل و شیوع این بیماری تاثیرگذار باشیم.
وی افزود: در سه دهه گذشته جمعیت مبتلا به فشار خود بیش از سه برابر افزایش‌یافته است و این روند روبه افزایش است و باید همه تلاش کنیم این عامل خطر را به حداقل برسانیم و از عوامل مرگ‌ومیر جلوگیری کنیم.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از ابتدای اجرای طرح فشارخون تاکنون ۲۶ میلیون نفر فشارخون خود را در مراکز درمانی و بهداشتی و خانه بهداشت و سیار اندازه‌گیری و ثبت کرده‌اند.
دکتر افشین استوار در بازدید از محل ایستگاه‌ها، مراکز و خانه‌های بهداشت کنترل فشارخون در شهرستان دشتستان افزود: عملکرد و همکاری نهادها و بخش‌های خصوصی در این طرح برای ما بسیار ارزشمند می‌باشد و مزیت این کمپین این بوده که از همه ظرفیت‌های یک شهرستان در کنترل این بیماری استفاده‌شده است.
وی بابیان اینکه این طرح در دو فاز انجام‌شده است یادآور شد: با ثبت فشارخون ۲۶ میلیون نفر در حدود ۷۰ درصد جمعیت هدف پوشش داده‌شده است.
دکتر استوار از مردم دعوت کرد در فرصت باقیمانده تا پایان طرح با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و خانه بهداشت و همچنین پایگاه‌های بهداشتی نسبت به اندازه‌گیری فشارخون خود اقدام کنند.
کارشناس برنامه فشارخون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان نیز گفت: جمعیت بالای ۳۰ سال شهرستان دشتستان، یک‌صد و ۱۸ هزار نفر می‌باشد که در این طرح باید ۶۰ هزار نفر غربالگری شوند.
جمیله معارفی افزود: تاکنون بیش از ۷۴ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال شهرستان توسط ۱۴۳ مراقب سلامت، فشارخون آن‌ها اندازه‌گیری شده است و تمامی مادران باردار، بیماران کلیوی نیز غربالگری فشارخون شده‌اند.
انتهای پیام/ س.غ/ ۳۰۳۰