عمومی | پژوهشگاه نیرو

چهارمین شورای راهبری پایش، حفاظت، کنترل و ابزار دقیق برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو، مهندس بخشی مجری طرح سیستم‌های کنترل نیروگاه گفت: چهارمین جلسه این شورا، با هدف بررسی حوادث نیروگاهی مرتبط با حوزه کنترل و ابزاردقیق، شناسایی راهکارهای رفع حوادث و همچنین معرفی محصولات فناورانه ساخت داخل در حوزه I&C نیروگاهی با حضور بیش از ۵۰ نفر از متخصصان حوزه کنترل و ابزاردقیق نیروگاهی برگزار گردید.
در ابتدای جلسه دکتر اسدنژاد دبیر نشست گزارشی از حوادث و خروج‏های اضطراری مرتبط با حوزه کنترل و ابزاردقیق، در بازه زمانی ۶ ماهه گذشته، ارائه کردند. در پی این گزارش، برخی موارد عمده ضعف عملکرد در حوزه I&C شناسایی و راهکارهای رفع آنها، در شورا، مورد تبادل نظر قرار گرفت. سپس مهندس طورچی‏‌مقدم رئیس گروه کنترل وابزار دقیق دفتر پشتیبانی فنی تولید، گزارشی از پروژه‌‏ها و فعالیت‌‏های بخش کنترل و ابزاردقیق، اهداف آن‏ها، روند پیشرفت پروژه‌‏های دردست اجرا و همچنین ساخت داخل تعدادی از تجهیزات نیروگاهی ارائه نمود.
در بخش بعدی جلسه، در راستای تحقق سیاست حمایت از ساخت داخل، دو شرکت‌ دانش‌بنیان فعال در زمینه طراحی و ساخت آنالایزرهای اکسیژن و سیستم کنترل توربین‏‌های GE، به بیان توانمندی‌‏ها و قابلیت‏‌های سیستم‌‏های ساخت داخل خود پرداخته و مشخصات فنی، مزایا و معایب آن‏ها توسط اعضای شورا به تبادل نظر گذاشته شد.
در ادامه، گزارشی از عملکرد مرکز سیستم کنترل نیروگاه و همچنین مرکز اندازه‏‌گیری پیشرفته نیروگاهی پژوهشگاه نیرو توسط آقایان مهندس بخشی و مهندس مظفری و دکتر واقف ارائه گردید. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پروژه تهیه اسناد مناقصات مربوط به ارتقاء سیستم کنترل واحدهای گازی، راه اندازی سیستم پایش وضعیت توربین‌های گازی، ساخت داخل آنالایزر گازهای خروجی، آنالایزر اکسیژن، طراحی و ساخت انواع سنسورهای موردنیاز نیروگاهی، شعله‏‌بین و ... اشاره کرد.
در انتهای جلسه نیز اعضای شورا، از مرکز مانیتورینگ داده‌های عملکردی و ارتعاشی نیروگاه‌های کشور بازدید نمودند و نتایج پروژه پایش وضعیت و عیب‌یابی توربین‌های V۹۴.۲ و GE-F۹ نیز ارائه شد.